Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Zwift Island, game / digitale fietswereld / indoor training

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 06 nov 2021 11:42

[*]
daniel1975 schreef: 06 nov 2021 09:12
NuitKor schreef: 04 nov 2021 09:59 In races heeft het ook een voordeel doordat je bij afdalingen een hoger vermogen kunt blijven trappen in vergelijking met renners die trainerdifficulty op 100% hebben staan, voor hun is het dan lastiger om een hoger vermogen te trappen. Daarom kan je het beste bij een race de difficulty op 25% ofzo zetten.
Dus eigenlijk is het gewoon valsspelen…..
Niet echt, je maakt gebruik van de mogelijkheden in het spel. Zoals power-ups en een goede fiets. Je zou de triatleten die zonodig op een tijdritfiets hun wedstrijden rijden de kost moeten geven….
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 06 nov 2021 12:06

fgrs schreef: 06 nov 2021 10:14 Altijd iets raars voor mij die trainerdifficulty.
Als ik die laag zet dan ervaar ik in de benen op het gevoel geen niveau verschil maar moet toch hard trappen om vooruit te geraken, terwijl op 100% ik elk niveau verschil voel en harder aankomt op mijn benen.

Uiteindelijk moet ik op beide even hard trappen voor dezelfde snelheid, maar het aanvoelen van niveauverschillen is anders.

Zelf heb ik het gevoel dat ik beter rij tegen de 100% doordat ik het niveau verschil aanvoel en beter kan reageren daarop.
Maar misschien is het vermoeiender voor de benen telkens die niveau verschillen aanvoelen(?)
Ja, je moet idd net zo veel energie leveren. Maar feitelijk is de instelling bepalend voor hoeveel je moet schakelen.
Die wisselingen hebben soms een vertraging van een seconde of wat, en als je dan een route hebt met heel veel korte wisselingen (Frankrijk zo'n route bijv), dan kan dat best irritant zijn. Daar heb je dan minder last van met een lagere Trainer difficulty.

En ja, bergaf kan je voordeel hebben van lagere trainerdifficulty, omdat je länger mee kunt trappen. Maar zwift doet de helling omlaag per default al door 2 delen. Dus zelfs op 100% is een afdaling aan 10% maar slechts 5% op je trainer, wat je aan snelheid mee krijgt dan.

Uiteindelijk is die trainer difficulty toch iets persoonlijks. En afhankelijk van je doel ook misschien.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

1094
Forum-lid
Berichten: 1598
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 06 nov 2021 13:55

Het zou voor het spel wel leuk zijn als er 100% difficulty races te organiseren zouden zijn

derxx
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 06 nov 2021 19:07

Wat dan weer in het voordeel is van mensen die rijden met bv een Wattbike Atom of Kickr Bike. Die schakelen niet echt nl., maar veranderen ook gewoon electronisch de weerstand. Wat is het verschil dan?
Afbeelding

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 06 nov 2021 19:20

derxx schreef: 06 nov 2021 19:07 Wat dan weer in het voordeel is van mensen die rijden met bv een Wattbike Atom of Kickr Bike. Die schakelen niet echt nl., maar veranderen ook gewoon electronisch de weerstand. Wat is het verschil dan?
Nee, op die trainers werkt het hetzelfde. Die hebben een virtueel verzet, je kunt daar gewoon mee schakelen,en met dus de trainer difficulty op 0 kun je ook op het buitenblad de alpe op.

derxx
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 06 nov 2021 19:30

t2300 schreef: 06 nov 2021 19:20
derxx schreef: 06 nov 2021 19:07 Wat dan weer in het voordeel is van mensen die rijden met bv een Wattbike Atom of Kickr Bike. Die schakelen niet echt nl., maar veranderen ook gewoon electronisch de weerstand. Wat is het verschil dan?
Nee, op die trainers werkt het hetzelfde. Die hebben een virtueel verzet, en met dus de trainer difficulty op 0 kun je ook op het buitenblad de alpe op.
Ja dat zeg ik, met die trainers maakt trainer difficulty minder uit vanwege de virtuele verzetten. Waar je bij een normale fiets op 100% difficulty veel moet schakelen, en soms ook naar het binnenblad zult moeten, heb je dat bij die fietsen dus niet. Daar kun je (tot op bepaalde hoogte) gewoon doorschakelen. Zonder verlies in schakeltijd en vermogen tijdens het schakelen.
Oftewel, met dergelijke virtuele verzetten zou je dus bij races waar je 100% difficulty afdwingt (als dat mogelijk zou zijn) een voordeel.
Je hebt ook trainers zat die geen SIM mode ondersteunen, en dus niet reageren op trainer difficulty.
Een dergelijke race is dus nooit voor iedereen eerlijk, en heeft imho dus geen zin. Zelfs in de ZRL Premier League wordt geen 100% geeist, maar max 50%. Daar ben je wel beperkt in welke trainer je kunt gebruiken voor die races, een trainer met een te hoge afwijking of die bv geen SIM mode ondersteunt wordt niet toegestaan.

Uiteindelijk gaat het er toch om hoeveel vermogen jij op de pedalen neerlegt, niet meer, niet minder.
Afbeelding

1094
Forum-lid
Berichten: 1598
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 06 nov 2021 19:50

Ja dan heeft het inderdaad weinig zin om 100% af te dwingen

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37371
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 06 nov 2021 21:23

pino schreef: 06 nov 2021 11:42 [*]
daniel1975 schreef: 06 nov 2021 09:12
NuitKor schreef: 04 nov 2021 09:59 In races heeft het ook een voordeel doordat je bij afdalingen een hoger vermogen kunt blijven trappen in vergelijking met renners die trainerdifficulty op 100% hebben staan, voor hun is het dan lastiger om een hoger vermogen te trappen. Daarom kan je het beste bij een race de difficulty op 25% ofzo zetten.
Dus eigenlijk is het gewoon valsspelen…..
Niet echt, je maakt gebruik van de mogelijkheden in het spel. Zoals power-ups en een goede fiets. Je zou de triatleten die zonodig op een tijdritfiets hun wedstrijden rijden de kost moeten geven….
Power ups en fiets met karakteristieken is deel van het spel. Trainer difficulty heeft daar toch niks mee te maken?
Less is bore

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 07 nov 2021 20:31

Nog een (domme) vraag. Ik heb mijn Wahoo Kickr Core ook gekoppeld staan aan mijn Garmin Edge 530 tijdens zwiften. Is het normaal dat de 530 dan veel lagere gemiddelde snelheid aangeeft als Zwift? Ongeveer 26 km/u op Garmin en ongeveer 31 km/u op Zwift. Hierbij was na een uur het verschil kilometers ook 5 km. Dus wel consequent

Dank

1094
Forum-lid
Berichten: 1598
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 07 nov 2021 21:34

Zwift registreert de snelheid op basis van watt, percentage gewicht en draft. De garmin alleen op basis van wattage (en misschien nog rpm oid)

derxx
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 09 nov 2021 10:59

Aspide83 schreef: 07 nov 2021 20:31 Nog een (domme) vraag. Ik heb mijn Wahoo Kickr Core ook gekoppeld staan aan mijn Garmin Edge 530 tijdens zwiften. Is het normaal dat de 530 dan veel lagere gemiddelde snelheid aangeeft als Zwift? Ongeveer 26 km/u op Garmin en ongeveer 31 km/u op Zwift. Hierbij was na een uur het verschil kilometers ook 5 km. Dus wel consequent

Dank
Denk ook dat de snelheid die de Kickr rapporteerd afhankelijk is van de wielmaat die je in de Wahoo app hebt ingesteld. Ik heb het zelf nooit geprobeerd op de Garmin, maar dat zou wel een verklaring zijn.
Afbeelding

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 09 nov 2021 11:51

Hoe heb je de trainerdifficulty staan? Treedt die afwijking ook op als je hem op 100% hebt?
Niet zijken maar reiden !

Plaats reactie