Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Ketting maakt veel herrie op Wahoo kickr core

Mikozz
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 dec 2021 13:43

Mikozz 08 dec 2021 14:06

Hoi allen,

Sinds dit weekend in het bezit van een Wahoo Kickr core zodat ik ook indoor wat fietsritjes kan maken. Ik heb een Cube Analog 29” MTB (denk een model uit 2016) en die wil ik op de smart trainer plaatsen. Volgens de handleiding de spacer toegevoegd, de snelspanner 135mm gemonteerd en een nieuwe cassette (11-34, dezelfde als op mijn huidige mtb) gemonteerd. Nadat de MTB op de trainer is geplaatst maakt de ketting erg veel herrie (bij de cassette) en loopt hij eigenlijk niet soepel. Ik heb een kort filmpje toegevoegd via youtube zodat je op lage snelheid de herrie al hoort. Als hij op de achterderailleur op de lage versnelling staat (groot blad) dan valt de herrie wel mee, maar hoe hoger je schakelt hoe ‘vervelender’ hij gaat lopen (incl herrie). Hebben jullie een idee waar dit in zit? Heb ik de cassette niet vast genoeg gemonteerd? Komt het door een ‘oude’ ketting (+- 2500km) op een nieuwe cassette? Moet ik gewoon doortrappen en komt het dan vanzelf goed (indraaien?) Of is het heel iets anders?
Alvast bedankt! Groet, Mike

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2245
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 08 dec 2021 14:28

Even aannemende dat alles evenveel-speed is (ketting, cassette, groep), klinkt het als een achterderailleur die niet goed is afgesteld. Even nalopen dus.

Mikozz
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 dec 2021 13:43

Mikozz 08 dec 2021 18:35

Dank voor de snelle reactie Woefdram. Ketting - cassette - groep zijn op elkaar afgestemd ja. Als ik echter met mijn mtb buiten fiets ervaar ik geen enkel probleem en loopt het soepel, maar zodra ik hem op de smart trainer zet komt dat geluid. Ik ben bang dat als ik de achterderailleur ga afstellen ik ‘buiten’ mogelijk in de problemen ga komen als mijn normale achterwiel erop zit.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5380
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 08 dec 2021 18:41

Dat klopt. Je moet waarschijnlijk alleen even de stelschroef voor de kabelspanning een klikje strakker of losser zetten.

Als je nou precies onthoudt hoe veel klikjes strakker of losser de kabelspanning moet dan is het voortaan makkelijk. Fiets naar binnen +3 klikjes. Fiets naar buiten -3 klikjes. Kost als je het eenmaal weet nauwelijks extra tijd.

Kijk videos op youtube over hoe je een derailleur moet afstellen, dan snap je uiteindelijk vanzelf wat de kabelspanning stelschoef doet.

Je cassette op het wiel staat gewoon net niet in dezelfde positie als de cassette voor de Kickr.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Mikozz
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 dec 2021 13:43

Mikozz 08 dec 2021 21:33

Dank voor de reactie Thestudent. Het klonk heel logisch dus vol goede moed aan de slag gegaan, filmpjes gekeken maar na 2 uur proberen het helaas opgegeven, ik blijf hetzelfde issue houden :(

Ik denk dat ik maar eens bij de lokale fietsenwinkel langs ga om te vragen of mijn onderhoudsbeurtje voor de mtb gecombineerd kan worden met het afstellen op de kickr :roll:

Plaats reactie