Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Tacx Neo koppelen met Trainingpeaks en Strava?

Gebruikersavatar
De kale
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 29 mar 2012 22:54
Locatie: Breda

Gebruikersavatar De kale 30 nov 2021 19:13

Hoi allemaal,

HULP GEVRAAGD!
Het is jaren geleden dat ik op dit forum zat maar nu heb ik jullie hulp nodig!

Wat is er loos?
Vanuit Trainingpeaks kan ik mijn trainingen ophalen en die komen in mijn WAHOO. Heerlijk om dit te gebruiken als ik buiten train.
Vanaf morgen wil ik dit ook binnen gaan doen. Daarvoor heb ik een TACX NEO. Fijn apparaat en ook handig om binnen te fietsen.

Van Garmin (TACX) heb ik een gratis abonnement dat op 3 februari afloopt.

Mijn schermen zijn van Apple (MacBook air, Ipad en Apple TV). Hierdoor heb ik best wal mogelijkheden om op zolder of waar dan ook in huis te trainen.

Maar nu komt het.
Het lukt mij om de een of andere reden niet om mijn TACX NEO, Trainingpeaks, Strava en WAHOO ELMNT Bold aan elkaar te koppelen.
Heb al van alles geprobeerd. Zal wel te dikke vingers hebben ;-)

Wie weet hoe het zit en kan mij dit op een éénvoudige en duidelijke manier uitleggen?

Alvast hartelijk dank voor de moeite!

Groet, Cor
Ik fiets niet. Ik ben.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 30 nov 2021 20:56

Welk programma gebruik je? Zwift, Bkool en Rouvy zijn gewoon te koppelen met trainingpeaks. Dan kan in dat programma het schema geselecteerd worden.

Gebruikersavatar
De kale
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 29 mar 2012 22:54
Locatie: Breda

Gebruikersavatar De kale 30 nov 2021 21:18

scottwilko schreef: 30 nov 2021 20:56 Welk programma gebruik je? Zwift, Bkool en Rouvy zijn gewoon te koppelen met trainingpeaks. Dan kan in dat programma het schema geselecteerd worden.
De Tacx (Garmin) training app gebruik ik.
Ik fiets niet. Ik ben.

br@m
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 12 mei 2011 01:22
Locatie: Utrecht

br@m 01 dec 2021 11:53

Ik gebruik zelf Zwift, daar is het appeltje-eitje.

Voor wat betreft Garmin - als ik inlog bij Trainingpeaks en ik ga naar

https://www.trainingpeaks.com/account/garmin

Dan staat daar :

"Connect your Garmin account to TrainingPeaks in order to:
- Sync workouts ("activities") from Garmin to TrainingPeaks
- Sync Garmin index scale data ("daily health stats") to TrainingPeaks
- Sync planned structured workouts ("training") from TrainingPeaks to Garmin

After you click Connect, you will be able to choose which of these you would like to sync. Once your accounts are connected, you may also modify your selections at any time in Garmin Connect."

Met een 'Connect' button eronder

Als ik het goed begrijp is de derde optie wat jij wilt. Probeer het eens zou ik zeggen.

Koppelen naar Strava kan je vanuit Garmin Connect instellen.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 01 dec 2021 12:27

Tacx Training app werkt inderdaad met een Garmin Connect account.

Je moet dus Garmin Connect koppelen met Strava. En dan zou het moeten werken.

Staat hier uitgelegd hoe dit werkt

https://support.garmin.com/en-US/?faq=4 ... rg0iehnro9

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 01 dec 2021 12:45

Ik begrijp niet zo goed wat wahoo en Strava hiermee te maken hebben, die doen niets met de Tacx training app.
Als de Tacx training app daadwerkelijk koppelt met garmin connect, dan zou het wel moeten kunnen. Mijn Garmin account staat ook gekoppeld met trainingpeaks en ik kan zowel op mijn Garmin horloge, als op mijn fietscomputer de trainingen volgen.
Verder heb ik een Elite trainer gekoppeld via Bkool, en daar kan ik via Bkool ook de training uitvoeren. Alleen is het daar zo, dat je dan in een training modus zit en helaas geen beeld hebt om een route te volgen. Wellicht dat dat bij de Tacx app ook zo werkt.

Gebruikersavatar
De kale
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 29 mar 2012 22:54
Locatie: Breda

Gebruikersavatar De kale 14 dec 2021 17:36

Hoi,
Ben er uit! Filmpje gevonden op Youtube waar het stap voor stap werd uitgelegd.
Vanuit de WAHOO app de sensor gezocht (ant+) van de TACX NEO,
De wahoo ELMNT bold in geschakeld en in het menu op 'binnen' gezet.
Koppeling met de ant+ gemaakt van uit de app. Die opgeslagen. En dat ook met de ELMNT gedaan.
Dan zijn de sensor van de tacx verbonden met de app en de ELMNT van Wahoo

Vervolgens de tacx in geschakeld en die ook met de wahoo app gezocht en gevonden.
Die toen ook gekoppeld aan de app.

Dan heb je alle relevante apparaten aan elkaar gekoppeld en kun je het menu in de ELMNT activeren door de pedalen van je fiets (die op de tacx staat) rond te draaien.

Maak je keuze en ga je gang. Want... de ingevoerde trainingen die in trainingpeaks staan kunnen bij één van de menu opties gekozen worden.
Dan kan ik de training uitvoeren. Inclusief de wattages, duur, hoogteverschillen, intensiteit die vooraf zijn ingesteld.
Het is zelfs mogelijk eerder gereden routes te laden en op de tacx over te doen. Bij voorbeeld de Maratona die ik dit jaar in juli heb gefietst. ;-)

Training klaar? Stoppen en opslaan op je wahoo. Die zet 'm dan door naar de sites waarin ik mijn ritten heb gekoppeld.

Het enige dat ik nu nog niet weet is hoe ik de tacx/garmin films met profielen kan nafietsen vanuit de desbetreffende app. Dat ga ik binnenkort proberen.

Kei makkelijk. Maar dat is bij alles zodra je weet hoe het werkt.

Ciao, Cor
Ik fiets niet. Ik ben.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 14 dec 2021 18:23

Maar wat ik snap is waarom je jezelf dit soort oersaaie trainingen aandoet als je een smart trainer hebt....

Het is een beetje hetzelfde als een saaie snelweg rijden als je een Ferrari hebt....

Plaats reactie