Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Kwaliteitsverschil tussen ANT+ dongles?

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 14 nov 2018 15:34

Ik heb een Wahoo kickr snap smarttrainer. Deze stuur ik aan via Trainerroad en mijn 4iiii powermeter. Regelmatig heb ik last van korte dropouts, meestal een dropout van mijn powermeter, af en toe van de kickr. Aangezien er een verschil zit tussen het wattage van de powermeter en dat van de Kickr, laat ik de ERG modus van de kickr zich aanpassen obv mijn powermeter. Dit werkt goed en nauwkeurig, zolang er geen dropouts zijn uiteraard. Ik vang alle signalen op via een ant+ dongle (eentje van aliexpress) op mijn laptop, tegelijk lees ik nog alle data af op mijn Elemtn Bolt.

Ik heb reeds alle klassieke oorzaken overlopen:

- bluetooth op laptop is uitgeschakeld om signaal interferentie te voorkomen.
- buiten Trainerroad is er geen enkel ander programma of app die communiceert met de Kickr of powermeter. Mijn Elemtn Bolt registreert alles maar stuurt niets aan.
- batterij van mijn powermeter is vervangen, dus ant+ signaal van powermeter is op zijn sterkste

Ik vermoed dus ergens dat ofwel de afstand tussen de ant+ dongle en de powermeter/kickr te groot is, ofwel de ant+ dongle niet voldoende sterk is. Ik heb nog nooit een dropout van mijn hartslag gezien op Trainerroad, wat er op zou kunnen wijzen dat de afstand een probleem is. Ik heb nu een verlengkabel besteld zodat ik de ant+ dongle tussen de kickr snap en mijn powermeter kan leggen. Anderzijds registreert mijn Elemnt Bolt wél altijd mijn powermeter, zonder dropouts. Ook al is deze maar 10-20 cm van mijn laptop verwijderd. Vandaar dat ik me afvraag of er een kwaliteitsverschil kan zitten tussen ant+ dongles? Net zoals bv de wifi receptor van gsms, laptops etc kan verschillen in sterkte/kwaliteit?

DyDaJo
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 08 dec 2012 23:07

DyDaJo 14 nov 2018 15:55

Een USB verlengkabel om de ANT-dongle dichterbij de Bolt te brengen, zal waarschijnlijk voldoende zijn.
Ik heb met BigRingVr - Stages - Tacx Flow setup de ervaring dat mijn fietscomputer het ANT+ signaal van de powermeter wel registreerd, maar de PC (veel) punten mist.

Ik heb twee dongles geprobeerd, maar daar heb ik geen verschil in bemerkt.

annh
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 okt 2005 20:17

annh 21 nov 2018 09:06

Ik volg want hier ook weinig realistische connecties 😳🤔

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 21 nov 2018 09:18

Gisteren voor het eerst met de USB verlengkabel gereden. De ant+ dongle hangt nu netjes tussen crank en de kickr snap, voor het eerst in lang geen enkele dropout gehad. Hopelijk blijft het zo :)

Gebruikersavatar
GJEvK
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 aug 2013 22:04
Locatie: Duiven

Gebruikersavatar GJEvK 25 nov 2018 11:33

Ik heb een dongel van Taxc en heb een Wahoo Kickr. In alle programma's werkt t perfect, behalve in de Tacx Desktop App dan is de cadans van slag (0-150 en terug naar 0 en dat continue), hartslag stuitert naar 250+. Wattage leek nog een soort van ok-ish voor m'n test ritje....

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1637
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 25 nov 2018 12:38

Volgens mij is de Tacx desktop app helemaal niet ANT compatible.


https://support.tacx.com/hc/nl/articles ... -problemen

Fietser_1971
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 30 aug 2015 11:47

Fietser_1971 26 nov 2018 10:57

Ik gebruik m'n snap in combinatie met een Samsung tablet. Die zijn standaard voorzien van ant+. Maar ik had ook erg veel uitval van het signaal. Nadat ik omgeschakeld ben naar Bluetooth is dat probleem verdwenen.

Het lijkt alsof het ant+ signaal van de snap niet zo heel sterk is, dus kan me goed voorstellen dat je er problemen mee had. Inderdaad een verlengkabeltje aan de dongel is ook een goede oplossing.

Bono-II
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 mei 2021 08:18

Bono-II 05 mei 2021 08:26

Heb net een Tacx Neo 2t smart fietstrainer.
Ik wens gebruik te maken van Zwift met een Apple Mac Book Air, een Ipad en Iphone.
Heb ik hiervoor een ANT+ dongle nodig of kan het allemaal via Bluetooth?
Indien ik hiervoor een ANT+ dongle nodig heb, welke kan ik dan het best hiervoor aanschaffen, rekening houdend dat het Apple is en geen Windows laptop.
Graag hiervoor de beste optie om geen dropouts, storingen, dataverlies te krijgen
Heb gelezen dat het merk Kinetic een ANT+ dongle op de markt heeft gebracht met een bereik van tot wel 40meter. Is deze interessant en waar zou ik deze
kunnen kopen.


Alvast bedankt,

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27405
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 05 mei 2021 09:37

Elke ANT+ dongle werkt met Apple. Sterker nog, op een Mac heb je geen drivers nodig i.t.t. Windows.

Gewoon een goedkope van 10$ van eBay of Ali.

Verlengkabel erbij zoals hierboven uitgelegd. Kind kan de was doen.

https://nl.aliexpress.com/item/10050018 ... hweb201603_

Kan het ook via BT? Jawel, maar

a) veel HR banden zijn ANT+ only (steeds minder)
b) grotere kans op storingen

Plaats reactie