Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

tacx genius of tacx vortex

Nald
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 apr 2020 13:41

Nald 13 apr 2020 13:48

Beste,

Ik zoek er een wheel on-trainer bij. (Ik ken de voordelen van direct-drive's maar die zijn uitverkocht of te duur)

Ik kan aan een vortex T2180 of een genius T2080 komen.

Ik wil hem alleen voor zwift gebruiken icm een Ipad gen 6

Op papier is de genius beter gezien hellings percentage en vermogen (ik kom boven de 1000W in een sprint)

Alleen ik weet niet of de ervaring voor beide hetzelfde is. De ene heeft een elctro rem en de andere een motorrem.

Ik ben bekend met de flow (kleine evenknie vortex) en die bevalt me goed. Alleen de getallen van de genius spreken mij meer aan.

Ik twijfel alleen of de genius misschien ouder (een dino) is en de gebruikservaring slechter is dan de vortex.

Ik kan namelijk ook nergens de release date-s terugvinden.

Is deze angst reëel of gewoon voor de genius gaan?

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 13 apr 2020 14:43

De Genius is een dino en moet je niet meer willen. De Flow Smart en Vortex Smart zijn identiek (net als de Bushido die een paar extra features heeft) op het remvermogen na, maar zijn wel smarttrainers waarmee je kunt Zwiften/TrainerRoad etc.

Ik zou eerlijk gezegd voor de goedkoopste Smart trainer gaan (waarschijnlijk de Vortex die een paar tientjes meer kost dan de Flow). Heb hem zelf ook gehad en daarna een Flux en nu een Neo. Het vermogen heeft in mijn beleving maar weinig invloed op de trainingswaarde, gevoel of plezier. 95% van de tijd zul je toch op 300w of minder zitten en dat kunnen ze allemaal prima aan.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 13 apr 2020 15:59

Waarom zet je genius weg als een dino?

Het is een smart trainer, van ongeveer zelfde release als de vortex en bushido

De genius kan dus ook op Zwift, sterker nog, de genius heeft ook “bergaf” net als de neo ondersteuning en voelt het dus realistisch aan. Itt de vortex en bushido die dan een vlakke weg simuleren.

Ik zou dus wel voor de genius t2080 gaan, overigens is de iron man t2060 exact de zelfde trainer als de t2080, zelfde motor maar ander kleurtje

Nald
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 apr 2020 13:41

Nald 13 apr 2020 16:29

Beiden,

Hartelijk bedankt voor de reactie. Het maakt het niet altijd even duidelijker :)

Ps. Ik rij nu op de flow, en het maximum limiet voor vermogen, haalt wel de waarde van bepaalde trainingen af. (sprint e.d.) Ook omdat ik de tacx vaker gebruik voor de hogere intensiteit training.

Maar de bushido had ik eigenlijk afgeschreven omdat die geen netspanning gebruikt. Deze verliest toch zijn verbinding als je freewheeled?

Nald
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 apr 2020 13:41

Nald 14 apr 2020 22:34

Vandaag de genius opgehaald.

Gelijk maar een testritje gedaan met mijn wegfiets, deze heeft immers een duo sided powermeter.

En tot de conclusie gekomen dat de genius een record-verpulveraar is. Ding geeft 40-60watt (bij 3-400watt op de pedalen) meer aan dan mijn pedalen. Dus dat wordt puzellen om dat binnen specs te krijgen.

Joran97
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 apr 2020 00:27

Joran97 29 apr 2020 00:31

Hoi! Toevallig net beide opties op de radar op marktplaats, dichtbij en om digitaal te gaan uit proberen. Had altijd een kleinere Tacx. Bevalt je keuze en dus aankoop ? Ik ben zelf 1.91, en twijfel daarom erg met keuze inzake aantal watt. Recensies zijn goed voor beiden, prijsverschil is 150 euro in het nadeel van de 'dino' maar die was ook veel duurderbij release. Lastig....

Nald
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 apr 2020 13:41

Nald 29 apr 2020 10:22

Ik snap niet helemaal wat je lengte heeft te maken met de keuze van een smart-trainer, tenzij je gaat voor een volledige fiets oid.

Maar ik gebruik zelf de genius niet, omdat het verschil in wattage met mijn huidige flow te groot is. vb Flow geeft 300W aan, en de genius dan 340W. Dit zorgt ervoor dat mijn inspanningen van het verleden niet meer vergelijkbaar zijn. (getest ten opzichte van de vermogensmeter van mijn fiets die in dit voorbeeld 290W aangeeft)

In he verleden mog ik de Vortex ook een keer testen, en in dat geval gaf deze ook veel meer aan dan de Flow.

Ondanks dat ik makkelijk boven de 700W van de Flow kom, blijf ik hier op rijden, juist vanwege het verleden.

Mijn vrouw is net begonnen dus die rijdt nu met de genius. Zij geeft aan dat bij lage vermogens (100W) hij wat "hoekerig" trapt. En de berg af motor is wel wennen.

Het hoge vermogen is niet heel belangrijk, alleen als je wedstrijden wilt doen die eindigen in een sprint.

Nald
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 apr 2020 13:41

Nald 29 apr 2020 10:24

ps. kijk heel goed welke digitale smarttrainer je koopt. Niet alle zijn zo digitaal dat ze werken met Zwift.

De dino is een t2080
De vortex is een t2180
de flow is een t2240

Alle andere werken niet zo 1,2,3

Joran97
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 apr 2020 00:27

Joran97 29 apr 2020 13:14

Hoi Nald, bedankt.voor je reacties.

Beide biedingen zijn ondertussen geaccepteerd, de "dino" is 100 euro meer maar krijg er wel een wiel + band bij. Gezien ik alleen maar positieve recensies over beiden kan vinden en beide modellen volgens mij ongeveer even oud zijn besloten de "dino" te kopen. Dit omdat het wiel ook nodig gaat zijn, prijsverschil daardoor relatief is en ik er volgens mij voorlopig wel mee vooruit kan.

VC-dun-Arent
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 jun 2020 20:35

VC-dun-Arent 02 jun 2020 22:22

ik twijfel over aanschaf tussen Tacx Vortex T2180 en Genius T2080.

Ik fiets ongeveer 1000 km per jaar. Heb nu getraind op Tacx Bluemotion, waarbij weerstand handmatig ingesteld moet worden.
Ik heb vorig jaar 2 maanden een Elite quobo geleend, was ideaal met Zwift. Dat smaakt naar meer.

Op diverse forums, lees ik dat de software van Tacx niet meer geïnstalleerd kan worden. Dit wordt niet meer ondersteund.
Werken de Vortex en Genius wel met de Tacx app?

Ik wil verder gaan trainen met Zwift en Bkool

Volgend jaar wil ik voor 3e keer aan Alpe d'HuZes deelnemen. Daar heb je gem. 7 / 8% stijging met uitschieters naar 11%. Het zou fijn zijn als het dan toch wel iets gemakkelijker zou gaan :).
Vortex kan helling van max 6% en Genius 20%.


Ik ben erg benieuwd naar jullie adviezen. Alvast bedankt.

Plaats reactie