Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Kinomap en vitrtueel fietsen

Gebruikersavatar
luvene
Forum-lid
Berichten: 235
Lid geworden op: 15 jul 2014 12:10
Locatie: Eygelshoven

Gebruikersavatar luvene 18 apr 2019 10:52

Hoi,

Omdat ik moet revalideren heb ik vorige week een hometrainer gekocht waar ik met verschillende apps mee kan trainen, zo ook een parcours virtueel kan afleggen. Ik raak een beetje gefrustreerd, sorry. Het begon al dat mijn Android versie van mijn tablet niet compatible was. Ik heb een andere tablet gekocht met Android 5 erop en een GPS chipset. Hij maakt nu wel verbinding met bluetooth maar het roept zoveel vragen op, ik kom er niet uit. Ik wil graag trainen met Kinomaps waarmee ik de afgelegde route ook auto kan uploaden met mijn Strava account. Ik krijg het niet voor elkaar om virtueel te fietsen via mijn tablet, zo dat ik dus zie waar ik fiets. Wie heeft hier ervaring mee en kan me dit in Jip en Janneke taal uitleggen wat te doen.

Ik zou zeer dankbaar zijn met hulp.

Groet,
Johan

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 18 apr 2019 11:12

Hi Johan. kan je wat beter uitleggen welke stappen je hebt ondernomen en waar het (mogelijk) mis gaat? Je zegt dat het vragen oproept maar misschien dat je die hier kan delen ;).

GPS chipset lijkt me niet relevant als je fiets binnen staat en en blijft staan. De software schrijft uiteindelijk een bestand met GPS coordinaten weg die je kan uploaden, daar heb je geen GPS voor nodig.

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 18 apr 2019 11:32

Twee tips na even een kort Google rondje:

- Probeer niet via (de instellingen van) Android de Bluetooth verbinding op te zetten, maar laat dat door Kinomap doen.
- Selecteer je hometrainer als 'Exercise bike' (en probeer em niet te vinden of te verbinden als iets anders, dus niet als hometrainer).

Gebruikersavatar
luvene
Forum-lid
Berichten: 235
Lid geworden op: 15 jul 2014 12:10
Locatie: Eygelshoven

Gebruikersavatar luvene 18 apr 2019 11:58

Dank voor de reacties, alvast een update en iets over de GPS chipset. Kreeg hier een reactie van Kinomap zelf over en heeft te maken met de BlueTooth verbinding. ;)

Hierbij een copy paste.. Ook vertelden ze mij dat ik iig Android 5 moest hebben vanwege de BlueTooth Smart 4.0......

Ik heb al veel geprobeerd, ook dat ik de verbinding vanuit de Kinomap moet opzetten. Maar ook daar is het voor veel interpretatie vatbaar.

Ik kom er later vandaag, anders morgen op terug met de stappen die ik doe en probeer. Alvast bedankt voor verdere reactie :winkthumb:


Cedric Turczyn (Kinomap Support)

Apr 15, 10:08 CEST
Hello,
Yet that would be the solution.
Just make sure that the tablet has a GPS chipset integrated, which is needed for discovering Bluetooth Smart devices.
Best regards,
Cedric.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 18 apr 2019 13:28

Tegenwoordig zitten gps/Bluetooth en soms ook radio in 1 chipset.
Waarschijnlijk bedoelt men dat ermee, ervan uit gaande dat als er een gps aanwezig is ook automatisch Bluetooth 4.0 erbij zit.

Voor de verbinding van je hometrainer is gps echt geen vereiste.
Wel is het zo dat je trainer maar met een device/app verbinding kan maken. Dus check even of je niet via bv de app vd hometrainer reeds verbinding hebt of een andere app? Dan is de “lijn” bezet en kan je kinomap geen verbinding meer maken

remmiedepemmie
Forum-lid
Berichten: 815
Lid geworden op: 01 feb 2011 14:40

remmiedepemmie 18 apr 2019 14:15

Heb je een handleiding?

Gebruikersavatar
luvene
Forum-lid
Berichten: 235
Lid geworden op: 15 jul 2014 12:10
Locatie: Eygelshoven

Gebruikersavatar luvene 19 apr 2019 10:37

@ de laatste 2 reacties : Ja, ik weet dat je de oude connecties dan moet killen en ja, een handleiding is aanwezig maar dat klopt voor geen meter. De interface van de apps is inmiddels veranderd en andere zaken roepen ook vragen op. Zo heb ik bijvoorbeeld wel een Kinomap account aangemaakt met een emailadres maar op het moment van aanmaken had ik geen password nodig. Nu wil ik bijvoorbeeld een hartslagmeter toevoegen aan mijn uitrusting maar daarvoor moet ik inloggen en je raadt het al, ik heb een password nodig. Ik heb contact met de support van Kinomap en ze zijn erg bereidwillig om je te helpen maar komen zoals gewoonlijk met de meeste standaard oplossingen die ik natuurlijk ook al geprobeerd heb. Het is ongelooflijk frustrerend. Heb deze Hometrainer aangeschaft om er virtueel mee te kunnen fietsen maar al snel bleek dat ik daarvoor Android versie 5 nodig had en mijn tablet had 4.4.2. Ging dus niet terwijl Fitwinkel waar ik hem gekocht had van wel beweerde. Uiteindelijk gaven ze het toe, "ze gingen er vanuit :roll: "..... Ik heb een goede tweedehands tablet gekocht, een TAB4 10.1 Samsung waar 5.0.2 op zit en ik heb de helft van de kosten van Fitwinkel terug gehad. Prima service en reactie dus :winkthumb: Ze zouden het ook op de website vermelden dat je minimaal Android 5 nodig hebt om te kunnen connecten met BlueTooth Smart 4.0.

Inmiddels is het me allemaal nog niet gelukt, frustraties lopen onmetelijk op. Af en toe probeer ik weer eens wat maar ik raak giga in de war van alle onduidelijkheden en misverstanden. Was er maar iemand die hier ervaring mee heeft en me kan helpen....

Het is ook mooi weer en ik ga niet de hele dag achter het scherm zitten zweten, bovendien doet mijn been dan pijn vanwege het ongeval. Ga vandaag nog wel verder klooien totdat er een moment komt dat ik dat *&%$^& k... apparaat het raam uitmieter met desktop en al :evil:

Happy easter :)
Johan

Ik houd me aanbevolen voor hulp, dat lijkt me duidelijk :D

Fietser_1971
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 30 aug 2015 11:47

Fietser_1971 19 apr 2019 18:04

Hmm, ik gebruik ook kinomap met een Samsung tablet via Bluetooth.
Het was echt een kwestie van een profile aanmaken en dan de stappen volgen.
Je hebt dus wel succes vol een trainer profiel aan kunnen maken?

Als die eenmaal is aangemaakt vindt kinomap bij mij automatisch de trainer en de hartslag band. Die laatste heb ik via ant+ overigens.
Inderdaad moet de locatie aanstaan voor de Bluetooth verbinding.

En zoals eerder gemeld niet de trainer zelf via Bluetooth verbinden maar de app dat laten doen. Ook moet je zeker zijn dat de trainer niet al verbonden is met een (ander) Bluetooth device of app. Bijvoorbeeld de wahoo app om te kalibreren, die moet je dan volledig killen.

Gebruikersavatar
luvene
Forum-lid
Berichten: 235
Lid geworden op: 15 jul 2014 12:10
Locatie: Eygelshoven

Gebruikersavatar luvene 11 mei 2019 11:59

Hoi hoi,

Inmiddels 3 weken verder en de afgelopen 2 dagen twee gratis virtuele ritjes kunnen maken via Kinomap. Erg leuk en ik zag dat er ook segmenten in zitten die Strava herkent. Nu moet ik nog wel handmatig de gemaakte rit als zijnde GPX eerst downloaden met Kinomap en daarna importeren met Strava. Ik had mijn account met Kinomap al wel gekoppeld met Strava maar zolang je nog geen abonnement hebt bij Kinomap gaat dat niet automatisch. Ik ga nog wel een abotje nemen, eerst voor 1 maand maar daar heb ik nu ook weer problemen mee, Kan alleen de default jaarlijkse abo selecteren, ben er mee bezig nu met de Kinomap support die erg goed en vriendelijk is. Soms heel snel, soms duurt het twee of drie dagen. Er zijn nog wel zaken die ik verder moet uitzoeken zoals de weerstand verhogen op het moment dat ik heuvel af ga, ik moet me dan het apelazerus trappen op mijn Hometrainer omdat het verzet te licht staat op de Hometrainer. Misschien dat iemand dat weet? Het schijnt wel te kunnen las ik ergens maar de uitleg heb ik nog niet gevonden.

Verder gaat mijn herstel best goed, er stond minimaal 6 maanden voor voordat je überhaupt weer fatsoenlijk kunt lopen maar ik loop al zonder krukken en we zijn nog geen drie maanden verder :o En 9 tot 12 maanden voordat je weer een beetje op enig niveau kunt sporten. Nu ben ik van plan om rond 20 juli, exact 5 maanden na mijn operatie weer voorzichtig buiten te gaan fietsen. Nog geen lusje Wahlwiller - Eys met mijn geliefde Kruisberg en Eyserbosweg maar meer richting Gangelt en Heinsberg wat beduidend vlakker is :lol:

Al met al, het gaat dus prima met het herstel. Wat betreft het virtuele fietsen en de te gebruiken apps, software en besturingssystemen.......... Tsja..............na veel "gevloek", "gezucht" en een hele hoop geduld lukt dat uiteindelijk ook.

Het zou toch wel mooi zijn als die handleidingen en uitleg eens een stuk beter werden. Begin eens met het vertellen wat je minimaal aan hardware eisen moet hebben en vanaf welke versie besturingssysteem een en ander werkt. Zo heb ik speciaal hiervoor een andere Tablet met Android versie 5 moeten aanschaffen omdat Versie 4 niet werkte. Inmiddels heeft Fitwinkel waar ik de Hometrainer heb aangeschaft dit nu ook vermeld op de website, Wel een topservice om mij € 50 te retourneren i.v.m. de aanschaf van een andere tablet :like:

Greetz,
Johan

jbams
Forum-lid
Berichten: 283
Lid geworden op: 05 mar 2018 13:59

jbams 20 mei 2019 14:05

Ik heb een tijdje kinomap gebruikt omdat mijn hometrainer alleen daarmee compatible was. Helaas is het geen geweldig product, ik heb meermaals flinke discrepantie gemerkt tussen mijn inspanning en de snelheid/vermogen die ik reed. Ook gewoon weinig intuïtief en ze hebben meermaals nuttige features weghaald en compleet onzinnige toegevoegd. Typisch iets dat gebouwd is door mensen die zelf niet binnen fietsen,
Als je geen keuze hebt is kinomap best werkbaar, maar ze bieden niets dat een andere app niet heeft.
Enige bestaansrecht van kinomap is eigenlijk dat ze een monopoly hebben bij sommige hometrainers.

Gebruikersavatar
luvene
Forum-lid
Berichten: 235
Lid geworden op: 15 jul 2014 12:10
Locatie: Eygelshoven

Gebruikersavatar luvene 30 mei 2019 14:56

jbams schreef: 20 mei 2019 14:05 Ik heb een tijdje kinomap gebruikt omdat mijn hometrainer alleen daarmee compatible was. Helaas is het geen geweldig product, ik heb meermaals flinke discrepantie gemerkt tussen mijn inspanning en de snelheid/vermogen die ik reed. Ook gewoon weinig intuïtief en ze hebben meermaals nuttige features weghaald en compleet onzinnige toegevoegd. Typisch iets dat gebouwd is door mensen die zelf niet binnen fietsen,
Als je geen keuze hebt is kinomap best werkbaar, maar ze bieden niets dat een andere app niet heeft.
Enige bestaansrecht van kinomap is eigenlijk dat ze een monopoly hebben bij sommige hometrainers.
Ik ben het gedeeltelijk met je eens en zeker wat betreft de discrepantie (mooi woord) tussen mijn gevoelshartslag en de hartslag welke de app laat zien. Had vaak het idee dat ik wel 20 hartslagen hoger moest zitten. Maar voor de rest vind ik het best goed, je krijgt tenminste echte beelden te zien en niet die 3D animatiebeelden van Zwift. En er zijn een hele hoop routes te rijden en je rijdt altijd middels de challenge tegen anderen of zelfs tegen jezelf als je die rit al eerder hebt gereden. En je kan ook aan een LIVE event meedoen maar dat zal ook allemaal wel met Zwift kunnen. Ik heb voorlopig voor Kinomap gekozen omdat het ook een stuk goedkoper is. Wel mis ik het schakelen op mijn hometrainer, dat kan nu eenmaal niet. Ga daarom toch ook een smarttrainer kopen, een Elite Direto waar ik mijn eigen fiets op kan zetten. Denk wel dat ik trouw blijf aan Kinomap. Voor wat betreft wattage vind ik het wel redelijk kloppen als ik het vergelijk met mijn ritjes welke ik buiten heb gereden. En natuurlijk dit..... je kunt het nooit 100% volledig simuleren dat binnen fietsen voor buiten hè ;) :P

jbams
Forum-lid
Berichten: 283
Lid geworden op: 05 mar 2018 13:59

jbams 11 jun 2019 18:52

Bij je elite direto zit vast een gratis proefabonnement voor rouvy en sufferfest. Ik ben heel benieuwd welke keuze je daarna maakt!

Plaats reactie