Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Trainerroad ervaringen

Stef95
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 jan 2018 20:31

Stef95 08 jan 2018 19:18

Dat is inderdaad sterk :p

Ik wist dus niet dat je niet van versnelling mocht wisselen tijdens het rijden. Moet ik nu opnieuw configureren met mijn trainer?

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 09 jan 2018 08:04

Stef95 schreef: 08 jan 2018 19:18 Dat is inderdaad sterk :p

Ik wist dus niet dat je niet van versnelling mocht wisselen tijdens het rijden. Moet ik nu opnieuw configureren met mijn trainer?
Ja, ik zou opnieuw een FTP test doen. De rest van het training programma is gebaseerd op percentages van het bepaalde FTP.
Als de niet reeel is, is de effectiviteit van de trainingen niet goed.

Tarkin
Forum-lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 22 nov 2016 08:17

Tarkin 09 jan 2018 08:06

Als je in Erg mode staat maakt het toch niet uit in welke versnelling je staat? je weerstand zal zich aanpassen zodat je hetzelfde wattage blijft trappen.

Sta je te licht dan zal je wiel enorm lawaai maken en heb je ook wel door dat het niet zo geweldig is, het enige risico zie ik dat je te zwaar staat en dat je meer power hebt dan je rem kan afremmen, maar dan spreken we al over 500watt ofzo?

FryskBloed
Forum-lid
Berichten: 486
Lid geworden op: 05 sep 2016 20:22
Locatie: Groningen

FryskBloed 09 jan 2018 09:23

Dat dacht ik dus ook, maar blijkbaar maakt het voor de Tacx Genius uit wat de wielsnelheid is voor het bepalen van het geleverde vermogen. In theorie zou hoge weerstand + lichte versnelling (lage wielsnelheid) hetzelfde vermogen moeten rapporteren als lage weerstand + zware versnelling (hoge wielsnelheid), maar niet dus.

Een ander (gerelateerd?) probleem dat ik had was om hogere vermogens (zeg 300W) met een lage cadans (60rpm) te trappen in een licht verzet. Het werd dan heel schokkerig: de ene trap was erg zwaar, dan werd het even lichter trappen, dan weer superzwaar etc. Met een zwaar verzet krijg ik 300W wel soepel rond met 60rpm.

Ik rijd nu alle workouts in TrainerRoad met hetzelfde verzet; bij de FTP test stel ik de weerstand in op 20% door voordat ik begin met fietsen van ERG naar resistance te veranderen, dan met de slider de weerstand in te stellen en weer terug te veranderen naar ERG. Op de momenten waarop TR naar resistance mode schakelt gebruikt'ie dan de ingestelde 20%.

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 09 jan 2018 09:33

Wat versnelling vs vermogen betreft, dit kan je niet generaliseren voor elke trainer. De meer basic (smart) trainers berekenen vermogen obv snelheid, en dan is dit inderdaad belangrijk en kan je best dezelfde snelheid aanhouden. Met mijn kickr snap bv. ga ik hier minder rekening mee moeten houden. Wat betreft cadans vs. vermogen, dit is voor veel trainers een moeilijke. Bij krachttrainingen zie ik ook een grotere afwijking tussen mijn trainer en powermeter dan bij een normale, lichte cadans.

De eerste keer dat ik een FTP test deed op TR had ik nog een simpele Tacx, ondertussen dus een kickr snap die ik in ERG mode gebruik. Maar tijdens de FTP intervallen schakelt hij dus de ERG uit vermoed ik en moet je zelf weerstand instellen? Zet hij dan de weerstand automatisch rond je vorige FTP wattage of?

FryskBloed
Forum-lid
Berichten: 486
Lid geworden op: 05 sep 2016 20:22
Locatie: Groningen

FryskBloed 09 jan 2018 12:11

TrainerRoad schakelt inderdaad tijdens het FTP interval (en het eerdere "clearing" interval) de ERG mode uit en gaat naar weerstandsmode. De hoeveelheid weerstand kun je in elk geval aangeven door zoals ik eerder schreef door vooraf even naar weerstandsmode te schakelen en dan het % in te stellen (vervolgens weer terug naar ERG). Je kunt natuurlijk tijdens het fietsen de weerstand ook aanpassen, maar dat is met mijn opstelling (computer + muis twee meter verder) niet handig.

Rootland
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 10 okt 2016 18:59

Rootland 09 jan 2018 14:18

Vraagje: Ik ga in het weekend ook maar eens beginnen met TrainerRoad en heb even gekeken maar momenteel zie ik bij de 'Base Phase' enkel enkel opties voor 3x, 5x, 6x in de week. Weet iemand of er ook een programma is om 4x per week te fietsen? 3x in de week vind ik wat weinig maar 5x in de week, zeker op de aangegeven dagen, ga ik ook niet altijd redden.

Edit: Nevermind, ik heb het gevonden, ik keek enkel naar de 'Sweet Spot Base' training. Bij de 'Traditional Base Training' heb je wel 4x per week plannen. Helaas niet ideaal in termen van trainen voor VO2MAX/High power, de 3 of 5x per week Sweet Spot Base lijkt dan toch aantrekkelijker.

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 09 jan 2018 15:12

Je kan gerust een trainingsprogramma nemen met meer volume en dan de trainingen er uitkiezen die passen bij je schema of programma. Je krijgt geen beloning of straf van trainerroad als je een schema wel of niet volledig voltooid ;)

Ik zou je trainingsplan zeker niet kiezen obv hoeveel trainingen je per week wilt doen. Imho is base training op de rollen geen efficiënte besteding van onze schaarse trainingstijd. Met een uurtje vetverbranding ga je geen nieuwe records breken. De sweet spot training vind ik persoonlijk een leuke manier om op de rollen te trainen. Ze zijn uitdagend maar niet onoverkomenlijk, de uurtjes gaan veel sneller voorbij en ze prikkelen je aëroob systeem op een andere, meer tijdsefficiënte manier. Persoonlijk vind ik Trainerroad (Sweet Spot plan) tijdens de weekdagen en basetraining in het weekend buiten een goede combinatie. Ik heb nu net Sweet Spot base phase I afgerond (mid volume dus 5x per week). Deze bestaat uit 3 sweet spot trainingen (van 1 tot 1.5h), 1 over-under training en 1 rustige endurance training. Als je per week 3 à 4x op de rollen wilt rijden, dan zou ik 2 sweet spot trainingen en ook de over-under training doen. Deze laatste is de zwaarste maar zeer efficiënt.

Rootland
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 10 okt 2016 18:59

Rootland 09 jan 2018 15:40

Bedankt :like: , goed om te weten dat er geen beloning/straf is voor het niet 'strikt' volgen van het plan. Wellicht dat ik dan ook maar met het mid-volume sweet spot trainingsplan begin en dan gewoon de endurance dag oversla (en ipv daarvan ga zwemmen/krachttraining)

Tarkin
Forum-lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 22 nov 2016 08:17

Tarkin 10 jan 2018 08:35

FryskBloed schreef: 09 jan 2018 09:23 Dat dacht ik dus ook, maar blijkbaar maakt het voor de Tacx Genius uit wat de wielsnelheid is voor het bepalen van het geleverde vermogen. In theorie zou hoge weerstand + lichte versnelling (lage wielsnelheid) hetzelfde vermogen moeten rapporteren als lage weerstand + zware versnelling (hoge wielsnelheid), maar niet dus.

Een ander (gerelateerd?) probleem dat ik had was om hogere vermogens (zeg 300W) met een lage cadans (60rpm) te trappen in een licht verzet. Het werd dan heel schokkerig: de ene trap was erg zwaar, dan werd het even lichter trappen, dan weer superzwaar etc. Met een zwaar verzet krijg ik 300W wel soepel rond met 60rpm.

Ik rijd nu alle workouts in TrainerRoad met hetzelfde verzet; bij de FTP test stel ik de weerstand in op 20% door voordat ik begin met fietsen van ERG naar resistance te veranderen, dan met de slider de weerstand in te stellen en weer terug te veranderen naar ERG. Op de momenten waarop TR naar resistance mode schakelt gebruikt'ie dan de ingestelde 20%.
Het lijkt inderdaad interessant om je trainer erbij te melden. Ik heb een tacx vortex smart en lijk? deze problemen niet te hebben

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 11 jan 2018 14:27

Hier staat de meerwaarde van zowel een normale base phase als sweet spot training nog eens duidelijk uitgelegd. Sweet spot training is vooral interessant wanneer je beperkt bent in tijd en leent zich dus uitstekend voor rollentraining tijdens de werkweek.

http://blog.trainerroad.com/can-i-skip- ... st_landing

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 20 jan 2018 20:27

Ik heb weer een maand gratis weg te geven.
Meld je maar via pb

Plaats reactie