Klachten, vragen, suggesties...doe 't hier.

Toon op het forum

Gebruikersavatar
Edwin
Admin
Berichten: 1499
Lid geworden op: 09 okt 2006 18:11

Gebruikersavatar Edwin 29 nov 2017 08:54

Ik krijg de laatste tijd te vaak berichten waarin wordt aangegeven dat mensen zich ergeren aan de manier van reageren op het forum. Dat gaat dan om reacties op vaakgestelde vragen, persoonlijke aanvallen en het niet communiceren van de moderators. Vooral nieuwkomers kunnen zich hierdoor niet welkom voelen, niet onze bedoeling. Ik kan me in die klachten wel vinden en wil daar dan ook graag mee aan de slag. Daar heb ik jullie hulp wel bij nodig.

Wat wij gaan doen is duidelijker communiceren en de teugels wat aantrekken qua moderatie. Dat houdt in dat we wat vaker topics zullen opschonen, sneller verwijzen naar bestaande topics met dezelfde inhoud en de nieuwe sluiten en gebruikers aanspreken op hun gedrag. Ook wij ergeren ons aan het voor de 'tigste' keer stellen van dezelfde vraag zonder zelf even een klein beetje moeite te doen. Ik heb mezelf ook schuldig gemaakt aan het sluiten van meldingen zonder daar feedback op te geven, dat zal niet meer gebeuren. Kom je dus een topic of reactie tegen waarvan je vindt dat die niet door de beugel kan, gebruik de meld-knop even.

Wat jullie (ik generaliseer even, sorry) kunnen doen is altijd bedenken dat het de toon is die de muziek maakt. Op domme vragen (ja, die bestaan wel) kun je ook vriendelijk reageren. Als je daar moeite mee hebt.... niet reageren is ook een optie.

In het verlengde daarvan zouden we heel graag een extra moderator willen hebben. Mackers en ik staan er nu vrijwel alleen voor doordat AMClassic weinig tijd meer heeft. Lijkt het je dus leuk om (desnoods een deel) van het forum onder je hoede te nemen, stuur me even een pb.
Afbeelding | Afbeelding

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 29 nov 2017 09:18

Heel goed dit! Ik heb zo het vermoeden dat een aantal korzelige reacties van oa mijzelf weleens de druppel geweest zou kunnen zijn. Als de uitkomst daarvan is dat het forum strakker gemodereerd gaat worden en dat de kwaliteit en bruikbaarheid daarmee omhoog gaat, dan heb ik daar geen spijt van. :twisted:
Uiteraard geef ik gehoor aan je oproep. Ben benieuwd hoe dit uit gaat pakken!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8359
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 29 nov 2017 10:00

Ik heb het gevoel dat er enkele mensen zijn die zich ook aan mijn bijdrages ergeren.
Mijn probleem is dat er nogal wat reageerders naar de mond gepraat willen worden. Gebeurt dat niet, dan is het niet leuk meer.
Een forum is niet een dameskransje. Natuurlijk gaan er wel eens mensen over het lijntje, maar het lijkt mij echt niet wenselijk dat het forum door "politie-agenten" beheerst gaat worden.
Als er dan toch wat veranderd moet worden, meer moderators, laten mensen die regelmatig roepen om moderator-ingrijpen, zich dan aanmelden. Dat er ook zonder meer ingrijpen moderators bij komen, lijkt me wel wenselijk.

Edit na sluiten ander topic:
@Edwin, voor mij is het sluiten van het onderwerp "Financieren van een racefiets" hier nu een prima voorbeeld van. TS krijgt niet echt het antwoord waar hij op gehoopt had. Geeft geen reactie op de vraag wat hem er toe gebracht heeft de vraag te stellen. En beslist dan dat hij "het wel genoeg vindt".
Dat uiteindelijk de prijs van prei en de McDonald erbij gehaald worden, gaan mij ook wel erg ver.
Laatst gewijzigd door Jans op 29 nov 2017 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5894
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 29 nov 2017 10:08

Ik weet niet of de mindere toon door mijn posts komt, maar dat zou best wel eens een keer hebben kunnen gebeuren. Excuus daarvoor. En twee moderators lijkt me echt bijzonder weinig. Ik snap dan best wel dat niet alles goed gelezen kan worden en goed gemodereerd kan worden. Het lijkt mij ook een helse klus en het scrikt eerder af dan dat ik daar zin in heb. Maar het moet natuurlijk wel door iemand gedaan worden :?
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
Edwin
Admin
Berichten: 1499
Lid geworden op: 09 okt 2006 18:11

Gebruikersavatar Edwin 29 nov 2017 10:36

@Jans, dat sluiten was een foutje van mij. Die is nog open. Ik vind de toon daar nog wel ok, alleen ontspoort het topic wel omdat het niet meer over de vraag van de topicstarter gaat. Dat is mij aan te rekenen, gewoon even eerder ingrijpen als het erg off-topic gaat. Ik ga echter niet allemaal bestaande topics met terugwerkende kracht aanpakken, maar zal vanaf nu samen met Mackers wat strikter zijn.

@Rob74: Het is mogelijk om alleen moderator te zijn voor een deel van het forum. Dan valt het qua werk wel mee. Mocht iemand bijvoorbeeld vooral interesse in Training & Voeding hebben (en een beetje communicatief zijn ;-)), dan kun je ook alleen daar wat werk doen. Geldt uiteraard voor iedere subcategorie. PB's van aspirant-mods zijn meer dan welkom :)
Afbeelding | Afbeelding

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 29 nov 2017 11:21

@Jans: volgens mij gaat het er niet zozeer om dat kritische geluiden gesnoerd gaan worden (dan zijn veel oudgedienden waaronder ik hier snel weg vrees ik), maar om het stadium daarvoor: (te) vaak gestelde vragen, ontsporende topics, informatie overal en nergens, etc.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27566
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 29 nov 2017 11:29

Maar af en toe even lekker off topic gaan moet toch wel kunnen lijkt me :D

(Maak ik me vaak schuldig aan ;) )

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 29 nov 2017 20:33

Edwin schreef: 29 nov 2017 08:54 Wat jullie (ik generaliseer even, sorry) kunnen doen is altijd bedenken dat het de toon is die de muziek maakt. Op domme vragen (ja, die bestaan wel) kun je ook vriendelijk reageren. Als je daar moeite mee hebt.... niet reageren is ook een optie.
Als ik voor mezelf spreek, laat ik een reactie ook liever achterwege dan dat ik direct, en dan waarschijnlijk dan impulsief reageer zonder na te denken over hoe dat over komt.

Ik heb het gevoel dat het altijd dezelfden zijn die op een bepaalde manier reageren, waardoor ik geen enkele behoefte meer heb om op die betreffende discussie in te gaan.

Liever geen reactie dan altijd dezelfde soort reactie, zeg ik dan voor mij zelf maar.

Wij zijn zoals zo vaak gewend om te generaliseren bij het hebben van meningen over mensen en dingen en dus ook fietsen. Dat merk ik hier op dit moment te veel.

Dat gevoel ontneemt mij op dit moment ook de interesse om erg actief te zijn op het forum. Verder lees ik gewoon lekker mee.

Het is mij en een aantal anderen hier wel gelukt om het langeafstandfietsen onder het voetlicht te brengen en dat vind ik wel mooi. Ik ga nog eens goed nadenken over jouw andere vraag, Edwin.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 30 nov 2017 11:19

En heb wat medelijden en geduld met de noobies die veelgestelde vragen nog eens stellen.
Je hebt mensen die al beginnen met verontschuldigingen als ze een vraag stellen. Dat zou niet mogen of moeten.
Als het je stoort, reageer gewoon niet....
Voor de beginnelingen is het al een uitdaging de termen juist te krijgen. Laat staan dat ze dan nog kunnen begrijpen dat hun vraag al eens geformuleerd is.

Walter

Vliegende ton
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 16 apr 2014 15:22

Vliegende ton 30 nov 2017 14:12

+1 voor Walter.

Wat is je functie/ doel van het forum..een vraag kunnen stellen (ook als newbie) om de kans dat je optimaal van de fietssport kunt genieten zo groot mogelijk te maken.

Is het misschien mogelijk om een soort knop te ontwikkelen, waardoor je als deelnemer eenvoudig in het onderwerp zelf al een melding aan moderator kan doorgeven, als jij vindt dat een discussie lijkt te ontsporen.

Uiteraard met een "hobbel"/dubbelcheck erin (dat er een mailtje naar je eigen adres wordt gestuurd die vervolgens nog een keer moet bevestigen) zo kun moderator's zien welke onderwerpen ze moeten volgen, en is iedereen een moderator. Misschien ontstaat er een soort zelfreinigend effect, en worden vanzelf ongeschreven regels terugkomen duidelijk. Door deze misschien weer vooraf duidelijk te maken (nieuwe leden, oude leden middels een jaarlijkse update).

Misschien is dit er allemaal al, maar heb ik het nog nooit gezien:-(

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6102
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 30 nov 2017 15:18

Jup, check de 3 puntjes in de rechterbovenhoek van elk bericht in het forum.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Vliegende ton
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 16 apr 2014 15:22

Vliegende ton 30 nov 2017 19:39

Thanks... Wist dit idd niet van die 3 puntjes...

Plaats reactie