Klachten, vragen, suggesties...doe 't hier.

Optreden tegen anonieme klagers

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 29 mar 2016 17:13

Regelmatig worden er topics aangemaakt door nieuwe forumleden (1 of 2 posts) die vervolgens anoniem gaan klagen. Meestal is de strekking van een dergelijk topic als volgt

"Fabrikant X wil m'n kapotte frame niet vergoeden en daarom moet fabrikant X dood".

Na het posten is de TS meestal met de noorderzon vertrokken.

Dit soort ongenuanceerde stemmingmakerij haalt mij het bloed onder de nagels vandaan. Er zijn altijd twee kanten van een verhaal. Een partij zwart maken van achter je toetsenbord is me iets te makkelijk. Het is vaak niet te controleren of dergelijke berichten überhaupt kloppen. Aangezien de meeste topicstarters nooit meer terugkomen, kan het verhaal sowieso ook maar zelden compleet worden gemaakt.

Daarom stel ik voor dit soort posts te verwijderen, tenzij het gaat om een duidelijk beschreven, compleet en genuanceerd verhaal. Dit uiteraard volledig ter beoordeling van onze liever moderators ;)

Een alternatief kan zijn de naam van het merk te fingeren, al dan niet tijdelijk.

Gebruikersavatar
ProTon
Forum-lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 20 jul 2015 21:02
Locatie: Hillegom

Gebruikersavatar ProTon 29 mar 2016 17:28

Een goed plan, de Google zoekmachine is razendsnel in het vastleggen van dit soort topics (ook gesloten topics), en dat trekt dan weer andere azijnpissers aan.

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 29 mar 2016 18:05

+1
o'7o

Gebruikersavatar
J.Edge87
Forum-lid
Berichten: 940
Lid geworden op: 21 jul 2015 12:57

Gebruikersavatar J.Edge87 29 mar 2016 18:09

+1
is het fietsen aan het her-ontdekken

Erik
Forum-lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 29 mar 2016 18:31

+1
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15959
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 29 mar 2016 18:41

Voor mij moet het kunnen.
Het verhaal kan slecht geschreven, ongenuanceerd maar wel volledig waar zijn.

En de replieken op zo'n verhaal laten een toevallige "passant" wel degelijk nadenken alvorens zo'n verhaal zo maar voor waar aan te nemen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Speedybiker2
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 17 mei 2014 20:33
Locatie: Rotterdam

Speedybiker2 29 mar 2016 18:48

Misschien zoiets instellen als in het te koop topic.
Alleen wat minder posts dan.
Duct Tape Is Like The Force: It Has A Light Side And A Dark Side And It Holds The Universe Together.

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 29 mar 2016 18:56

Speedybiker2 schreef:Misschien zoiets instellen als in het te koop topic.
Alleen wat minder posts dan.
Goed idee! Je mag pas een post plaatsen als je minimaal 5 posts hebt geplaatst! :roll:
Lekker rustig forum!
o'7o

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 29 mar 2016 18:58

havana schreef:"Fabrikant X wil m'n kapotte frame niet vergoeden en daarom moet fabrikant X dood".
Dat is wel héél erg overdreven!

Misschien een algemene regel instellen dat je pas een bericht mag plaatsen als je 25 berichten hebt geplaatst.... oh nee... dat werkt niet.

.... Douglas was me voor :winkthumb:

Marxten
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 07 aug 2015 19:24

Marxten 29 mar 2016 19:01

Een nieuw topic openen als je minstens 10 berichten hebt geplaatst?

En dan natuurlijk een antispamfilter tegen gebruikers die binnen een uur 10 berichten proberen te plaatsen alvorens een topic te openen.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 29 mar 2016 19:10

Het lijkt me sowieso geen slecht idee om pas een topic te mogen openen na het plaatsen van 10 posts.

Ik heb eigenlijk hetzelfde 'probleem' met de mensen die advies komen winnen voor een nieuwe fiets. De eerste post is vaak in de trant van 'Ik wil een racefiets voor €1000, moet ik de rode of zwarte nemen?' en vervolgens verdwijnt de TS van de aardbodem.

Zelf neem ik af en toe de moeite om te reageren, maar merk al snel dat ik in de herhaling val en deze informatie ook wel in een sticky te vinden is. Op die manier werkt het erg vermoeiend, terwijl de TS regelmatig afgesnauwd wordt en daardoor na een eerste post al van het forum verdwijnt.

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 29 mar 2016 20:53

Tegen.
Praktisch: moderatoren moeten zo vrij mogelijk kunnen ingrijpen. Hoe meer regels hoe meer beperkingen.
Ethisch: die klaagposts komen niet vreselijk vaak langs en worden altijd vrij duidelijk om zeep geholpen door andere forumleden. Dat houdt iedereen scherp: ieder weet weer wat wel en niet binnen de mores past.

N.B.:
Als je een topic-startbeperking oplegt wordt de drempel om voor het eerst aan het forum deel te nemen hoger. "Fiets" heeft baat bij een zo groot mogelijk corpus forumdeelnemers.

Plaats reactie