Klachten, vragen, suggesties...doe 't hier.

Denk mee: Verzameltopics en Faq's

Gebruikersavatar
Edwin
Admin
Berichten: 1499
Lid geworden op: 09 okt 2006 18:11

Gebruikersavatar Edwin 15 okt 2015 13:12

Edit 17-10: Ik pas het lijstje onderin dit bericht af en toe aan nav de ontwikkelingen en voorstellen in het topic!

Dit topic is geopend naar aanleiding van het topic van Jorisee over het ophalen van oude topics of een nieuwe beginnen.

Ik zie de vraag voor stickies/verzameltopics de laatste tijd vaker langskomen. Ik ben wel voor, maar het probleem is dat het best veel tijd kost om die te maken en bij te houden.

We hebben op dit moment slechts 2 moderators (ja, wie wil?) plus ondergetekende en die hebben het druk zat. Het blijkt ook lastig daarvoor extra mensen te vinden.

Zullen we eens een lijstje maken met onderwerpen waar de verzameltopics voor willen? Dan ga ik de komende tijd mijn best doen er iets mee te doen. Ik vrees wel dat er in het techniek forum dan heel veel topics komen, moeten we maar even kijken hoe we dat leesbaar houden. Vrijwilligers zijn uiteraard meer dan welkom...vaak helpt het al om een goede voorzet te schrijven. Zo maakte MonsieurPinot een mooie fietscomputer FAQ, die nu lekker compleet is.

Er zijn trouwens best redelijk wat verzameltopics, maar wat ik zelf nog graag voor de beginners zou zien is:
- pedalen/schoenplaatjes verschillen &problemen oplossen
- fietsgereedschap aanschaffen (basisset & uitgebreidere set)
- banden faq
- vermogensmeters (Door Havana & 53x11 & Jorisee)
- training faq
- indoortrainers
- routes bouwen
- piepjes en kraakjes opsporen en oplossen
- zadels faq
- framemaat / fietsafstelling
- smeermiddelen
- bottombrackets (uitbreiden met plaatjes)
- helmen
- schoenen
- fietsbroeken
- multitools
- fietspompen
- sportvoeding
- nieuwe racefiets kopen (is er al, updaten)
- wielen (is er al, handgespaakt toevoegen)
- de juiste maat kiezen (combi van 'Geometrietabellen lezen' die amclassic-fan ooit schreef, en alles over de verschillende vormen van meting die je kunt (laten) doen (Door Monsieurpinot?)
- onderhoud van je fiets: de basis
- trainen met een hartslagmeter (alan kom er maar in)



Deze lijst wordt vast veel langer, zet je suggesties hieronder als je wilt. Als je wilt helpen met het maken van een verzameltopic hoor ik het ook graag.
Afbeelding | Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27550
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 15 okt 2015 13:29

Webshops ervaringen topic (bestaat al).

Vermogensmetertopic wil ik wel schrijven.

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3076
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 15 okt 2015 13:40

Kunnen we dan FAQ's krijgen waar niet jan en alleman in kan plaatsen ( zie b.v. het Dubbel Triple Compact.topic)
En dan graag één sticky per subforum met daarin de links naar de faq's?
Al die stickies bovenin de topic lijst komen wat mij betreft de leesbaarheid niet ten goede.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

jansen2.0
Forum-lid
Berichten: 817
Lid geworden op: 29 okt 2013 09:38

jansen2.0 15 okt 2015 13:49

FAQ: piepjes en kraakjes opsporen en oplossen.
Previous name Jansen01

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 15 okt 2015 15:48

goeie! zal vanavond mijn gedachten eens over mogelijke FAQ's laten gaan (en zal eens nadenken of Moderator zijn iets voor me zou kunnen zijn)

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3106
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 15 okt 2015 16:03

zadels faq
framemaat / fietsafstelling faq.

geertjeb
Forum-lid
Berichten: 574
Lid geworden op: 24 mar 2011 00:35

geertjeb 15 okt 2015 16:20

Routes bouwen

Bredalp
Forum-lid
Berichten: 625
Lid geworden op: 19 jul 2013 00:12

Bredalp 15 okt 2015 17:32

Haha, leuk!

Maar denk dat het echt voor nieuwkomers wat beter wordt, en voor de oude, ervaren leden ook, want die zien niet elke keer dezelfde vragen terug komen op gekke plaatsen.

Kwa onderwerpen, denk ik dat kleding wel heel ruim is. Fietsbroeken, helms en schoenen verdienen alledrie wel hun eigen topic denk ik.

Maar goed, laten we eens brainstormen welke onderwerpen hun eigen topic verdienen. En als eenmaal dergelijke topics er zijn, zijn er altijd wel leden die mooie info bij elkaar zoeken en die aan een mod geven om de start post aan te vullen.

Dat hoeft niet meteen, dat kan op elk ogenblik aangevuld worden, eventueel met nieuwe producten en kennis. Dan krijg je toch langszaam maar zeker een soort faq in de eerste post.

En over de leesbaarheid. Je hoeft die topics niet sticky te maken. Laat maar lopen, komt vanzelf wel weer bovenaan als iemand een vraag stelt.


Zowat onderwerpen die in mijn ogen wel een topic kunnen gebruiken

- helms
- schoenen
- fietsbroeken
- multitools
- fietspompen
- pedalen (topic is er al haha :) )
- sportvoeding
- fietscomputers
- hometrainers
- ?

Jorisee
Forum-lid
Berichten: 556
Lid geworden op: 07 okt 2014 23:03

Jorisee 15 okt 2015 18:05

Goed plan! Je zou de startpost kunnen gebruiken om info te verzamelen. Zo doen ze het tweakers en dat werkt goed. Degene die het topic opent kan dat doen en daardoor heft het niet allemaal door admins gedaan te worden.

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 15 okt 2015 21:41

in de basis (qua hoofdonderwerpen) zit het forum best goed in elkaar. Zeker als je al lang meeleest weet je dingen echt wel te vinden. Volgens mij maakt het wirwar aan subtopics de boel (zeker voor beginners) een beetje ondoorzichtig. het gebeurt vaak genoeg dat je een vraag opnieuw start, terwijl ie al 4 keer langs is gekomen. Zou mooi zijn dit wat te verminderen, zeker door mensen de zoekfunctie goed te laten gebruiken (want 50 pagina's over een onderwerp doorlezen om te kijken of je vraag al is gesteld doe je niet zo snel, maar je kunt ook IN een onderwerp zoeken (mits je de juiste zoekterm gebruikt kom je dan echt wel een eindje) Grappig is trouwens wel dat als je op fietsgelateerde zaken op Google zoekt je best vaak bij het fiets forum terecht komt (zal ook aan de Google bot liggen die altijd online is :-)

paar gedachten:

- onder racefietsen in de titels alle woorden 'topic' en 'site' weg, werkt alleen maar verwarrend en je hebt het in een topic gewoon over het merk, dus moet wel duidelijk zijn volgens mij.
- wat ik bij andere fora vaak zie is dat lange topics vaak een beginpost hebben waar basisinfo over het onderwerp staat, dat zou me wel mooi lijken (maar weet niet of het haalbaar is)
-misschien bij elk hoofdonderwerp sowieso een eigen FAQ (sticky) waarin staat beschreven wat er in dat forumgedeelte wordt behandeld (en waar forumleden niet op mogen reageren)
- ik zou een aantal subtopics beginnen met 'Het grote....' (zoals havana 'het grote winterschoenentopic' startte). Die wellicht beginnen met een FAQ, en daar álles in plaatsen wat vervolgens langskomt aan bijv. winterschoenenvragen.

zou mooi zijn als mensen een aantal FAQ's zouden schrijven, ik sluit me bij veel dingen hierboven al genoemd aan:

-nieuwe racefiets kopen (is er al, maar kan wellicht geupdate worden)
-wielen (in de faq die er nu is wordt niet zoveel over handgespaakt gerept volgens mij)
-gereedschap: aanschaf van 'de basisset' en de 'uitgebreide set'
-bottombrackets (heeft havana al gemaakt, maar misschien uitbreiden met foto's/plaatjes?)
-de juiste maat kiezen (combi van 'Geometrietabellen lezen' die amclassic-fan ooit schreef, en alles over de verschillende vormen van meting die je kunt (laten) doen (zonder specifieke meters te noemen, dan krijg je weer gezeur ;-) (wil best eens kijken of ik hier een eindje mee kom)
-onderhoud van je fiets: de basis
-trainen met een hartslagmeter (alan kom er maar in)
-trainen met een vermogensmeter (havana)
-fietskleding kopen, waar let je op?

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 16 okt 2015 09:07

havana schreef:Webshops ervaringen topic (bestaat al).

Vermogensmetertopic wil ik wel schrijven.
Wil ik wel input op geven (wat is vermogen? Hoe wordt het bepaald? Wat zijn de implicaties van de keuzes die de producent maakt op de nauwkeurigheid van de verstrekte waardes? Etc..) Laat maar weten!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27550
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 16 okt 2015 10:38

@ 53x11

Lijkt me prima, ik zal vooral ingaan op de hardware. De rest weet jij ook veeeeeel meer vanaf dan ik.

Plaats reactie