Geef hier je mening over wat je van het magazine vindt.

Vraag het Edwin

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 02 jun 2020 21:18

Swedish Chef schreef: 02 jun 2020 21:16 Heel makkelijk scoren natuurlijk, maar het is in deze context artikelen en niet artikels.
:D

Mag allebei

Afbeelding
Afbeelding

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1260
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 02 jun 2020 22:13

TL@ schreef: 02 jun 2020 21:18
Swedish Chef schreef: 02 jun 2020 21:16 Heel makkelijk scoren natuurlijk, maar het is in deze context artikelen en niet artikels.
:D

Mag allebei

Afbeelding
Mijn gegoogle levert op dat artikels als meervoudsvorm gekoppeld is aan onderdelen van wetten, de meervoudsvorm artikelen hoort bij gepubliceerde teksten.
Er zal ook wel een verschil in gebruik kunnen zijn tussen Nederland en Vlaanderen.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7824
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 02 jun 2020 22:42

Iemand ergens op internet schreef: Hiervoor las je dat een verhaspeling kan ontstaan door omwisseling van woorden, maar een andere volgorde kan ook eigen zijn aan de regio waaruit je komt. Zo is het in de meeste streken van Nederland boontje komt om zijn loontje, willens en wetens en vast en zeker, maar in andere streken en in Vlaanderen loontje komt om zijn boontje, wetens en willens en zeker en vast. Ook worden wel verschillende voorzetsels gebruikt, bijvoorbeeld: het gaat van kwaad naar erger in Vlaanderen, in Nederland is dat van kwaad tot erger.

De figuurlijke betekenis is meestal hetzelfde, maar er zijn verschillen. Zo betekent het mes snijdt aan twee kanten in Nederland 'dat levert dubbel voordeel op', en in Vlaanderen 'er zijn niet alleen voordelen aan verbonden'. In Vlaanderen is bovendien het mes snijdt naar twee kanten mogelijk. Een paar andere verschillen tussen België en Nederland:

Vlaanderen ... ... Nederland
de bal misslaan de plank misslaan
de pannen van het dak spelen de sterren van de hemel spelen
dubbel en dik dubbel en dwars
geld verdienen als slijk geld verdienen als water
het vriest stenen uit de grond het vriest dat het kraakt
het warm water opnieuw uitvinden het wiel opnieuw uitvinden
iemand de les spellen iemand de les lezen
mossel noch vis vlees noch vis
van hetzelfde laken een broek van hetzelfde laken een pak
zo klaar als pompwater zo klaar als een klontje
zo plat als een vijg zo plat als een dubbeltje
iemand voor de aap houden iemand voor de gek houden

Zulke verschillen worden natuurlijk niet als verhaspeling gezien.
Do or don’t, there is no try

zeddleppelin
Forum-lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 17 okt 2018 09:16

zeddleppelin 03 jun 2020 10:58

Swedish Chef schreef: 02 jun 2020 21:16 Heel makkelijk scoren natuurlijk, maar het is in deze context artikelen en niet artikels.
:D
https://vrttaal.net/taaladvies-spelling/artikel

Best 'artikelen' en 'artikels' schrijven. Kleine tip van mijnentwege. En bedankt voor de owngoal! ;)

Gebruikersavatar
Edwin
Admin
Berichten: 1497
Lid geworden op: 09 okt 2006 18:11

Gebruikersavatar Edwin 03 jun 2020 14:39

We worden hier inderdaad met regelmaat op gewezen. En het is ook heel slordig, maar als ik 1 ding kan beloven dan is het dat we dit niet 100% kunnen gaan voorkomen.

Onze redactie bestaat uit fietsfanaten, die allerlei opleidingen hebben gevolgd, maar geen journalistieke. We hebben daardoor inderdaad wel wat mensen voor ons werken die problemen hebben met d's en t's....en nog wel wat meer. Ik maak me er zelf ook nog wel eens schuldig aan, tot groot verdriet van onze eindredacteur :oops:

Iedere keer als we een vacature hebben, komen we tot de conclusie dat we toch liever iemand nemen die alles van fietsen weet, dan iemand die foutloos Nederlands schrijft maar onvoldoende technische kennis heeft of oersaai schrijft. De combinatie van een Neerlandicus en een fietsgek zijn we nog steeds niet tegengekomen. In ieder geval niet 1 die ook bij ons wil werken :lol:

Die eindredacteur hebben we voor het magazine, die heeft echter geen tijd om ook alle website artikelen te controleren. Dat doen we dus zo goed mogelijk, maar er zitten inderdaad nog te veel fouten in. We werken daar aan. Het wordt ook al beter, maar het is nog niet goed genoeg.

We hopen ooit voldoende budget te hebben om ook eindredactie op de site te kunnen laten doen, maar tot die tijd ......... blijf het vooral melden. Bij voorkeur onder het artikel. Dan wordt het aangepast en ziet de betreffende redacteur het ook terug in de reacties. Zo moet het steeds een stukje beter worden.
Afbeelding | Afbeelding

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1260
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 03 jun 2020 22:16

Begrijpelijke uitleg wel. Prettig dat je reageert,

rembem
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 jan 2008 17:17

rembem 06 jun 2020 19:32

Gefeliciteerd Edwin!

Ik heb wel twee ideeën waarmee het blad wat mij betreft wordt.

1. stap af van de gelijmde lumbackrug en ga terug naar de nietjes in de rug. Voordelen: makkelijker dubbelvouwen en dan lezen en je kunt het blad plat wegleggen.
Een collega van jou zei wel eens dat nieten niet kan vanwege het aantal bladzijden. Dat lijkt me sterk, want ik zie andere - even dikke - tijdschriften wél met nietjes.

2. bij de fietsreisartikelen vind ik een klein overzichtskaartje handig. Dan hoef ik niet te zoeken waar gefietst wordt.

Ben benieuwd wat je hiervan vindt.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 12 jun 2020 20:51

@edwin, is het een bewuste keuze om het forum om de haverklap te laten vertragen?
Het gebeurt te frequent om geen kwaad opzet te vermoeden.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Edwin
Admin
Berichten: 1497
Lid geworden op: 09 okt 2006 18:11

Gebruikersavatar Edwin 13 jun 2020 09:40

rembem schreef: 06 jun 2020 19:32 Gefeliciteerd Edwin!

Ik heb wel twee ideeën waarmee het blad wat mij betreft wordt.

1. stap af van de gelijmde lumbackrug en ga terug naar de nietjes in de rug. Voordelen: makkelijker dubbelvouwen en dan lezen en je kunt het blad plat wegleggen.
Een collega van jou zei wel eens dat nieten niet kan vanwege het aantal bladzijden. Dat lijkt me sterk, want ik zie andere - even dikke - tijdschriften wél met nietjes.

2. bij de fietsreisartikelen vind ik een klein overzichtskaartje handig. Dan hoef ik niet te zoeken waar gefietst wordt.

Ben benieuwd wat je hiervan vindt.
Dankjewel! Punt 1 gaan we niet doen. Nietje er door zou inderdaad best kunnen, maar we vinden dit mooier en ook fijn dat er op de lumback te lezen is welke uitgave het betreft. Punt 2 ben ik met je eens en wil ik wel weer in ere gaan herstellen (dit deden we in het verleden al).
Afbeelding | Afbeelding

Gebruikersavatar
Edwin
Admin
Berichten: 1497
Lid geworden op: 09 okt 2006 18:11

Gebruikersavatar Edwin 13 jun 2020 09:45

Lcsmet schreef: 12 jun 2020 20:51 @edwin, is het een bewuste keuze om het forum om de haverklap te laten vertragen?
Het gebeurt te frequent om geen kwaad opzet te vermoeden.
Je hebt ons door. We willen inderdaad heel graag minder bezoekers dus proberen het forum zo slecht mogelijk te maken :shock:
Nee, natuurlijk is dit geen bewuste keuze. Mijn meeste grijze haren komen hiervandaan. Ik kan onmogelijk begrijpen dat we dit niet oplossen en heb al heel veel discussie over gehad over de noodzaak. Ongelofelijk frustrerend, maar we geven niet op. Ooit zal het goedkomen ;)
Afbeelding | Afbeelding

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 13 jun 2020 14:34

Ik vind de sfeer dit topic al een stuk prettiger dan het vorige ' vraag het de redacteur' topic. Goed om te lezen dat Edwin gewoon snel en inhoudelijk reageert. Ik heb zelfs weer een abo genomen, eens kijken of het blad er ook op vooruit gaat
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
beezer
Forum-lid
Berichten: 948
Lid geworden op: 15 jan 2008 20:04
Locatie: Assen

Gebruikersavatar beezer 13 jun 2020 14:58

Idee: vaste rubriek. "weekendje weg"

Een plek in de Benelux, Frankrijk of Duitsalnd waar je 2-3 dagen lekker kan fietsen. Met info over verblijf, route etc. Waarbij de route dan downloadbaar is (=voorwaarde)
Lid blazersgilde
Specialized Allez
Specialized Tarmac Sworks SL5
Specialized Tarmac Sworks SL6 2X

Plaats reactie