Geef hier je mening over wat je van het magazine vindt.

Uitstervend ras?

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6057
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 22 mei 2019 12:21

Heeft iemand trouwens een (SI-) eenheid voor "stevigheid"? Het komt zo vaak langs, maar is het niet kwantificeerbaar (in tegenstelling tot sterkte, stijfheid en stabiliteit).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 22 mei 2019 13:48

amclassic-fan schreef: 21 mei 2019 17:07 Of is dat het effect van de extra spaken in het voorwiel?
Dat en ook het feit dat voorvorken voor een schijfrem zijn ontworpen voor de extra belasting op de linker vorkpoot.
Met de steekas zelf heeft het IMO weinig tot niks te maken.
De term stevigheid wordt altijd gebruikt door mensen die eigenlijk niet weten waar ze het over hebben.
Weet je meteen of iemand serieus is te nemen qua uitspraken.
Wie de schoen past trekke hem aan......
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 24 mei 2019 11:29

Dat is maar de vraag of het vorkontwerp sterker is dan een velgremvork.
Bij de foil is de schijfremvork lichter dan een velgremvork. Scheelt weinig gemiddeld 10 a 15 gram.

Maar meegenomen dat er bij het montage punt toch wel wat meer materiaal zit bij een schijfrem.
Mogen jullie zeggen waar het dan vandaan komt maar ik blijf erbij dat de steekas best veel van de extra stijfheid voor zijn rekening neemt.

Onderhoud kan meer zijn. Nadeel is vooral dat gebruikers het als lastiger zien. want ik moet zeggen dat ik er weinig onderhoud aan heb, Een keertje de blokken terugduwen en het is vaak wel weer opgelost.
Een velgrem is simpeler zelf te onderhouden. Maar met een velgrem moet je weer een keer nieuwe kabels steken. Schijfrem doe je nooit meer iets aan.
Blokken zijn na 7K net op de helft, dus die hoeven heel veel gebruikers zelden te vervangen.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 24 mei 2019 21:27

Ik rij nog steeds meer dezelfde blokken als deze winter ondanks aardig wat koers km's. Maar of dat nu zoveel zegt over de remmen of meer over de omstandigheden?

Bij een hydraulische schijfrem hoef je de kabel niet te vervangen, maar de brake fluid wel een keer, ontluchten, etc. Allemaal prima zelf te doen, maar drempel is wel hoger dan bij een velgrem.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie