Geef hier je mening over wat je van het magazine vindt.

Uitstervend ras?

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 17 mei 2019 16:08

JayKay.1 schreef: 13 mei 2019 14:48 ]

En dat is wat voor merk en model?
Look 585
Ach, ik zeg ook maar wat

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 17 mei 2019 18:17

verhto schreef: 17 mei 2019 16:02 als ik zo naar de Giro2019 zit te kijken, zie ik bijna allemaal fietsen met velgremmen, behalve specialized (Bora en Quick) en Trek...

Is daar een reden voor? Gewicht? Giro is niet echt een platte ronde...
Daar kunnen diverse redenen voor zijn, zoals:
Het hele fietsenpark incl. wielen omgooien kost nogal wat, de rijwielsponsor moet daar dan ook aan willen.
De ploegleiding vindt het allemaal te omslachtig, terwijl; de renners ook niet staan te springen om schijfremmen.
De mekaniekers zien het niet zitten.

Specialized en Trek willen kopers TREKken en die ploegen worden w.s. verpicht.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 17 mei 2019 18:22

Renners van Trek worden inderdaad al 2 jaar verplicht, en ook bij Deceuninck worden er weinig uitzonderingen gemaakt. Laat je renners zelf kiezen, kiezen ze bijna allemaal velgremmen.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 17 mei 2019 18:47

Bij Canyon mogen ze wel zelf kiezen, Movistar op velgremmen en Katusha op schijfremmen (meestal). Vanderpoel ook met schijven.

Als prof is de keuze redelijk simpel, klimfiets met velgremmen aan 6.8kg of schijfremmen aan +7kg.
De Emonda en Tarmac zijn met schijven wel op 6.8kg te krijgen, ik weet niet of ze dan nog allemaal blind voor velgremmen kiezen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 17 mei 2019 18:51

Wat ook meespeelt is dat onze profs nog altijd de hardnekkige mythe heerst dat draaiende delen zo licht mogelijk moeten zijn. Vandaar voorkeur voor velgremmen.

Schijven met tubes lijkt me toch tamelijk eenvoudig op 6.8 kg te krijgen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 21 mei 2019 14:52

Een klimfiets wel. Aero racers moet je wel echt licht spul gaan monteren als je dan aan sponsor spul vastzit kan het lastig worden.

En het is wel een consevatieve wereld. Heeft weinig met geld te maken, de meeste ploegen hebben elke jaar nieuwe spullen.

Wat ik zefl een prettig gevolg vind zijn de steekassen. Dat rijd echt gewoon een stuk strakker. Ondanks alle theorien dat een qr net zo stijf zou zijn en dat het om contact oppervlak gaat ten spijt. Elke disc racers die ik tot nu toe gereden heeft rijd strakker en gewoon beter. Dan heb ik zelf verglijk met een gelijk model schijf en velgrem. Natuurlijk is dat ook een stukje stand van de techniek, maar ook het gevolg van.


Toch maar even de disclaimer: Ik rijd zo weer op een fiets met velgremmen een ardennen rondje of hooggebergte geen enkel probleem, maar als ik mag kiezen weet ik het wel,

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 21 mei 2019 17:07

Of is dat het effect van de extra spaken in het voorwiel?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 21 mei 2019 20:27

Nee, de steekas en de vaak steviger voorvork zorgen idd voor strak stuurgedrag. Het grappige is dat twee grote voordelen van schijfremfietsen, beter doseerbaar remmen en stijvere vork, niet komen door de schijf, maar door steekas en hydraulisch remmen. Beide zijn in theorie prima op velgremfietsen toe te passen.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 21 mei 2019 21:02

SRAM heeft ook een tijdje hydraulische velgremmen in het gamma gehad. Ook de velgremmen van de Uno groep van Rotor waren hydraulisch.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6057
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 22 mei 2019 09:40

HarryuitHilversum schreef: 21 mei 2019 20:27 Het grappige is dat twee grote voordelen van schijfremfietsen, beter doseerbaar remmen en stijvere vork, niet komen door de schijf, maar door steekas en hydraulisch remmen. Beide zijn in theorie prima op velgremfietsen toe te passen.
precies :) :winkthumb:
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 22 mei 2019 10:23

amclassic-fan schreef: 21 mei 2019 17:07 Of is dat het effect van de extra spaken in het voorwiel?
Het is wel de combinatie van meer factoren. Maar ik kan het verschil tussen diverse qr,s ook merken, dus ik denk toch zeker ook de steekas.

@Harry. de dooseerbaarheid van een schijfrem heeft niets met een QR of steekas te maken. Dat is echt hele grote onzin. Ik heb MTB,s gehad en nogsteeds 1 waar ik gewoon qr,s heb. Die doseren echt niet slechter dan met een steekas. Helmaal 0 verschil.

De voorvork steviger. klopt, maar waardoor??? De voorvork van een racer met schijfremmen en steekas is lichter dan een vork van dezelfde fiets met velgrem en qr!! iig bij bv een scott foil. De dikkere steekas maakt er meer een vierkant van. dat brengt de steviheid.

Een HS33 rem was goed dosseerbaar en met de harde grijze blokken nogbeter, maar haalt het niet bij een schijf.

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 22 mei 2019 11:16

De sterkere voorvork zorgt voor een beter stuurgedrag en de hydrauliek zorgt voor een betere doseerbaarheid. Het zijn twee verschillende technieken die voor twee verschillende voordelen zorgen.

Tegelijkertijd is er natuurlijk nog een heel groot nadeel wat eigenlijk bijna nooit benoemd wordt. Je leest hier eigenlijk nooit topics van mensen die problemen met hun velgremmen hebben, terwijl er regelmatig vragen voorbij komen van mensen die problemen met hun schijfremmen hebben. Het gros van de nieuwe racefietsen wordt misschien met schijfremmen verkocht maar de overgrote meerderheid van de racefietsen die we hier in Nederland gebruiken zijn nog steeds fietsen met velgremmen. Het aantal problemen met schijfremmen is dus onevenredig hoog in vergelijking met velgremmen.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Plaats reactie