Geef hier je mening over wat je van het magazine vindt.

Tjerk Bos

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8291
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 19 sep 2018 22:08

ypuh schreef: 19 sep 2018 21:59
Jans schreef: 19 sep 2018 21:32
jappiex schreef: 19 sep 2018 20:42 en toen heeft hij een nieuw segment gemaakt waarvan het einde net over een kruising ligt
Wat dat betreft is er bij Strava nog veel werk aan de winkel. Er zal wel nooit iets mee gedaan gaan worden, maar segmenten waarbij je een best drukke weg over moet, of een weg die op een ander uitkomt waar verkeer van rechts voorrang heeft, maar je ziet dat verkeer niet of nauwelijks....
Maar Tjerk moet vooral doen wat hij leuk vindt.
Valt mee toch?

Ik heb ook wel 2-3x segment aangemaakt die (per ongeluk) over een relatief druk kruispunt ging (voor zover het druk kan zijn op het Friese platteland). 9 van de 10x kun je daar vol gas langs en heb je 2km zicht in alle richtingen. Toch worden die segmenten vrij snel geflagd in mijn beleving. Niet totaal onterecht, maar ook niet nodig om ze te flaggen in mijn ogen.
Hoe het op het Friese platteland eruit ziet, weet ik niet. (Kan ik me wel wat bij voorstellen hoor.) Maar op een best kronkelig weggetje met beplanting in de berm en dan ook nog verkeer van rechts, vind ik niet slim.

bonapulvis
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 jan 2016 20:07

bonapulvis 15 okt 2018 11:12

Ik zit met interesse deze post te lezen. Er lopen volgens mij een aantal draadjes door elkaar; de meeste KOM's, drijfveren en flaggen.
Ik mis hier eigenlijk de zwaarte of de populariteit van een KOM. De KOM's waar (lokaal) over gesproken wordt onder de fietsers en binnen verenigingen. De KOM's waar de meeste fietsers overheen zijn gegaan. Die zorgen voor onderlinge competities en drijfveren om PR's scherper te stellen

Ik kan op 1 dag 4 uur door alle woonwijken rijden hier en er de dag erna 300 KOM's uit fabriceren(gechargeerd). Aantallen zeggen niet veel. Veloviewer heeft dat goed begrepen met zijn veloviewer score. Het aantal unieke pogingen tellen op een segment en daar een score aanhangen. Vervolgens het gemiddelde nemen van jouw beste 100 segmenten.

En wat betreft flaggen; dat vloeit vooral voort uit een persoonlijke ervaring of frustratie. Goed beschouwd zou je de helft van alle segmenten kunnen flaggen. Op een rechte weg 60 km/pu rijden in de polder met vrij uitzicht en hier en daar wat modder op de weg kan ook gevaarlijk zijn. De veiligheid ligt bij de Strava gebruikers zelf, dat los je niet op met flaggen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 15 okt 2018 11:51

KOMs jagen op het platteland is natuurlijk wel heel erg 2012. Tot op het punt dat ik al jaren niet meer kijk naar vlakke segmenten. De wind, groepjes, brommers hebben teveel invloed. En dan nog die wilde segmenten die alleen van toepassing zijn op die éne rit waar een groepje eens een stukje sprintte...

De wildgroei maakt het gewoon niet meer relevant. Ik zou graag moderator in mijn omgeving zijn, om alle shitsegments te verwijderen.

- Niet overduidelijk gevaarlijk
- Geen sementen over halve stukken weg of vage definities van wat waar begint al naar gelang de zin van de aanmaker
- Één definitie van het segment per gebied. (prima dat je dingen opdeelt, maar niet 4 verschillende beginpunten)
- Begin- en eindpunten die zoveel mogelijk door iedere registratie gevangen worden.
- Geen segmenten van 100 meter (ntb)

Met zo'n regelset kan je echt 80% van de segmenten weer verwijderen. Blijft alleen wel een grijsgebied over wat veilig is, en welke variaties je dan wel toe staat.

Verschil blijf je toch wel houden, iemand op een tijdritfiets pakt nu eenmaal makkelijk een KOM op een lange rechte weg...

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6056
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 15 okt 2018 12:25

wouterf schreef: 15 okt 2018 11:51
Verschil blijf je toch wel houden, iemand op een tijdritfiets pakt nu eenmaal makkelijk een KOM op een lange rechte weg...
Ja, of in een groepjes, of achter een brommer of met windje 7 er toch even op uit gaan.

En precies om die reden, maakt het ook niet uit dat er veel shitsegmenten zijn. Voor ieder zijn/haar meug waar je wel of niet warm voor loopt dan toch? Verantwoordelijkheid voor de veiligheid ligt altijd bij de renner zelf.

Gaat het je zelf om specifieke mooie segmenten (wat langer bijv. met duidelijke start en einde), geef je die een sterretje zodat je ze makkelijk terug vindt in je resultaten.
Gaat t je nog om de totale vergelijking, neem Veloviewer erbij en kijk daar naar je veloviewer score.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 15 okt 2018 16:02

Tijdritfiets verhaal word echt iets overschat hoor. Ik heb dan een triathlonfiets waar ik relatief hoge gemiddelden op kan fietsen. Maar die snelheden zijn bij lange niet hoog genoeg om KOM’s te pakken. Dan komt het op explosieve kracht aan en dan is een tijdrit/triathlon fiets juist niet het meest geschikte instrument. Op bepaalde stukken kun je met gemak tussen 40 en 45 km/h fietsen op een tijdritfiets. Maar de KOM’s zitten dan al snel rond de 50 tot 55 km/h. Ik kan best die snelheden kortstondig halen op de triathlonfiets maar dat kan ik op een koersfiets net zo goed.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3339
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 15 okt 2018 19:16

't Zijn vooral de lange segmenten (stukken jaagpad langs kanaal bvb) die je in groep en/of met TT/triathlon-fiets kan aanvallen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 15 okt 2018 20:04

raven14 schreef: 15 okt 2018 19:16 't Zijn vooral de lange segmenten (stukken jaagpad langs kanaal bvb) die je in groep en/of met TT/triathlon-fiets kan aanvallen.
Klopt maar dat zijn eigenlijk geen serieuze segmenten. Omdat men over vele kilometers lang men bijna nooit exact het start en eindpunt weet. Meestal zijn dat van die segmenten die achteraf na een snelle rit zijn aangemaakt. Segmenten langer dan 2 a 3 km zijn op voorhand niet serieus.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8291
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 15 okt 2018 20:12

RVV schreef: 15 okt 2018 20:04Omdat men over vele kilometers lang men bijna nooit exact het start en eindpunt weet. Meestal zijn dat van die segmenten die achteraf na een snelle rit zijn aangemaakt. Segmenten langer dan 2 a 3 km zijn op voorhand niet serieus.
Volgens mij is het begin en einde wel duidelijk
Waarom zijn lange segmenten niet serieus? Maar volgens mij is de betekenis van KOM of QOM echt iets wat over bergen gaat. Ik heb nooit geweten dat die in het noorden liggen. ;)

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6056
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 15 okt 2018 20:27

Op het vlakke zijn juist de langere segmenten leuker dan die hele korte (maar dat is mijn eigen mening). Die stukjes van 150 tot 400m vind ik juist niets. Dat is ff knallen in een treintje en afgezet worden. Segment langs de waterweg, over de afsluitdijk, of rondje ringvaart.. Dan heb je tenminste een duurstuk waar je op vergelijkt (en voor een zwaargewicht is dat leuker dan een klim van 13km in de Alpen, vwb Strava segmenten dan).
Tuurlijk rijden ze daar ook in groepjes, maar dat is van alle segmentlengtes...
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3339
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 15 okt 2018 20:34

RVV schreef: 15 okt 2018 20:04
raven14 schreef: 15 okt 2018 19:16 't Zijn vooral de lange segmenten (stukken jaagpad langs kanaal bvb) die je in groep en/of met TT/triathlon-fiets kan aanvallen.
Klopt maar dat zijn eigenlijk geen serieuze segmenten. Omdat men over vele kilometers lang men bijna nooit exact het start en eindpunt weet. Meestal zijn dat van die segmenten die achteraf na een snelle rit zijn aangemaakt. Segmenten langer dan 2 a 3 km zijn op voorhand niet serieus.
Ik heb net het omgekeerde idee. Exacte begin- en eindpunt zijn bij lange segmenten minder relevant dan bij die ultra korte dingetjes, daarenboven zijn er manieren genoeg om ze voor jezelf in kaart te brengen (op voorhand bestuderen, op de Garmin/Wahoo zetten....). De 'toevalsfactor' heeft een grotere invloed op kortere segmenten (goed gelanceerd worden bvb). Maar het trotst ben ik toch nog steeds wanneer ik eens hoogst uitzonderlijk een KOM rijd op een klim(metje).
Laatst gewijzigd door raven14 op 15 okt 2018 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 15 okt 2018 20:43

Jans schreef: 15 okt 2018 20:12
RVV schreef: 15 okt 2018 20:04Omdat men over vele kilometers lang men bijna nooit exact het start en eindpunt weet. Meestal zijn dat van die segmenten die achteraf na een snelle rit zijn aangemaakt. Segmenten langer dan 2 a 3 km zijn op voorhand niet serieus.
Volgens mij is het begin en einde wel duidelijk
Waarom zijn lange segmenten niet serieus? Maar volgens mij is de betekenis van KOM of QOM echt iets wat over bergen gaat. Ik heb nooit geweten dat die in het noorden liggen. ;)
Strava heeft deze verwarring de wereld in geholpen. Ze hadden segment leiders op voorhand geen King/Queen of the mountain moeten noemen. KOS of QOS (king/queen of the segment) was duidelijker geweest. Voor wat betreft lange segmenten (en dan heb ik het over segmenten van 5 tot zelfs 15 km aan toe). Die segmenten zijn bijna altijd van veel tot heel veel kruispunten voorzien. Zelfs hier in het vlakke en uitgestrekte noorden (van Nederland) Soms zijn er zelfs stoplichten aanwezig. Zodra er sprake is van een kruispunt waar elk weldenkende verkeersdeelnemer en ik hoop ook fietser/Strava segment rijder voor afremt, dan kan er al geen sprake meer zijn van een serieuze aanval op een segment. Tenzij je als kip zonder kop Volgas blijft fietsen. Natuurlijk heb je bepaalde stukken zoals op lange dijken en een rondje ringvaart. Maar over het algemeen is er nooit sprake van een kruisingloos segment wat kilometers lang is
Laatst gewijzigd door RVV op 15 okt 2018 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6056
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 15 okt 2018 20:45

Dat laatste is zeker waar.. En ook rondje ringvaart heb je die kruispunten erbij
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Plaats reactie