Geef hier je mening over wat je van het magazine vindt.

fietser vs automobilist

Gebruikersavatar
Rodrick
Forum-lid
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 mar 2007 12:01

Gebruikersavatar Rodrick 13 sep 2016 20:13

Leuk dat jullie mij allemaal vragen stellen, maar ik wil ook wel eens wat aan jullie vragen. Afgelopen weekeinde reed een automobilist acht racefietsers aan, waarschijnlijk moedwillig, en reed vervolgens door. Hier de link: http://www.omroepbrabant.nl/?news%2F254 ... lucht.aspx

Ik ben daar nogal van onder de indruk, vooral ook omdat ik dit acht jaar geleden zelf aan den lijve heb ondervonden. Vooral de opmerkingen eronder zijn interessant. Zo van: 'die bestuurder moet een lintje krijgen'. 'Het is hun eigen schuld'. Ik denk er overigens niet zo over ;-).

Wij praten hier op de redactie vaak over welke rol Fiets op zich moet nemen, wat 'jullie' van ons verwachten. Aan de ene kant van het spectrum de idee dat wij wielrenners wat aan ons imago moeten doen. Ik noem dat de daderrol: wij wielrenners moet ons gedragen en sorry, sorry. Aan de andere kant de idee dat wij juist moeten staan voor de belangen van die wielrenners en bijvoorbeeld ervoor moeten gaan zorgen dat in dit soort situaties de chauffeur gestraft wordt. Ik noem maar een voorbeeld. Meer activistisch dus. En alles ertussen uiteraard; wij zijn van de nuance.

Hoe denken jullie hierover? Ik snap dat er onder wielrenners en automobilisten fijne mensen zijn en klootzakken. Die discussie wil ik hier niet voeren. Ik ben meer benieuwd naar wat jullie vinden over de rol die een magazine als Fiets zou moeten spelen.

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 13 sep 2016 20:18

Fiets een tijdschrift dat leuke/interessante stukje moet proberen te schrijven. Ik heb geen behoefte aan Fiets als een soort van bond die mijn belangen moet vertegenwoordigen.

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 13 sep 2016 20:27

Voor Fiets zou ik me vooral richten op de wielrenner. Hoe kunnen we het beter doen!
Aandacht voor fiets etiquette zou een optie zijn. Voornamelijk voor groepen. Niet te breed rijden, belletje op de fiets, gebruik van fietspad, houden aan de verkeersregels en bedankje als er ruimte voor je wordt gevraagd. Interview eens een paar andere weggebruikers en vraag hen wat het meeste irriteert aan wielrenners. Niet om de discussie maar om daar rekening mee te houden.
o'7o

Erik
Forum-lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 13 sep 2016 20:29

+1 Probeer vooral aan bewustwording onder fietsers te werken, want daar valt nog heel wat te winnen.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

Gebruikersavatar
Wolfhound32
Forum-lid
Berichten: 1861
Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
Locatie: Dronten

Gebruikersavatar Wolfhound32 13 sep 2016 20:39

Ik vraag me werkelijk af wat je als Fiets hier mee kan, anders dan het in het algemeen voor de fietser opnemen.
Hufters zijn er altijd op de fiets, maar over het algemeen gedragen wielrenners zich keurig.
Dus ik weet niet goed wat je hier als redactie mee zou moeten.
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37637
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 13 sep 2016 20:44

Wat het meest irriteert kunnen we toch hier al wel invullen?
- volgas ergens langs knallen/inhalen (samengevat: te hard waar het niet kan)
- grote brullen als er een groep aan komt (al dan niet goed bedoeld)
- hele fietspad claimen
- gewoon lekker in waaier de hele weg claimen
- geirriteerde geluiden als mensen zich niet aan ons aanpassen
- sowiso de 'dreiging' van een grote groep

Bewustwording creeeren moet je blijven doen, maar ik heb weinig hoop dat sommige gorilla's zich ooit van de apenrots zal laten stoten.
De taak ligt bij de (club)leiding van die tourclubs. Ik ben ook ooit onderweg naar een trainingskoersje door de toergroep van mijn eigen vereniging bijna van de weg gereden. De reactie van de voorzitter was stuitend ('het zal wel meevallen').

Verder als blad gewoon lekker je ding blijven doen en zoals Afrit13 zegt niet als soort van bond gaan fungeren.
Verbeter de wereld, begin bij jezelf. Ik rij tegenwoordig zelfs met een (hidemy)bel.
Less is bore

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 13 sep 2016 20:55

Ik heb het idee dat Rodrick, zelf ook fietser, zich afvraagt of Fiets een rol kan spelen in het voorkomen van dit soort bewuste moordaanslagen. Want laten we wel wezen, willens en wetens met een auto als wapen op iemand inrijden met als doel iemand omver rijdente verwonden dat is in mijn ogen niks anders als een poging tot doodslag, x 8 in dit geval.

Opmerkelijk tot nu toe vind ik 2 zaken.
1
Het uitblijven van een klopjacht op de dader.
Busje is gevonden (zondagmiddag al) dan weet je dus wie de eigenaar is en kun je weten wie er achter het stuur zat.

2.
Het feit dat diezelfde middag in dezelfde plaats een fietser aangereden is door een auto.
Deze fietser is de volgende dag overleden aan zijn verwondingen.

Wat betreft de klopjacht, voor elke andere verkeersdeelnemer was een klopjacht naar de dader op gang gekomen.
In dit geval gaat het om wielrijders, die lijken door het uitblijven van een klopjacht inwisselbare mensen. Hier ligt een taak voor politie en justitie om een duidelijk signaal af te geven.

Wat betreft het dodelijke ongeluk, alleen onder het artikel op een van de nieuwssites staat dat deze wielrijder geen deel van van de groep die eerder die dag in dezelfde plaats bewust aangereden werden. Verder is er niemand die de wenkbrauwen fronst over de beide voorvallen op dezelfde dag in dezelfde kleine Brabantse plaats.

Ik vind dat als het om preventie gaat hier vooral en taak ligt voor de KNWU en de ANWB om dit eens aan te kaarten bij de minister.
Vandaag zijn het wielrenners, morgen schooljeugd waar iemand geïrriteerd over raakt en volgende week een hardloper die bewust aangereden word.

Gebruikersavatar
Rodrick
Forum-lid
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 mar 2007 12:01

Gebruikersavatar Rodrick 13 sep 2016 21:07

Misschien een noot om mee te nemen: slechts 10 procent van onze abo's is lid van KNWU en/of NTFU. Die wordt dus niet door die unies vertegenwoordigd.

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 13 sep 2016 21:10

het punt is dat het - in mijn optiek - eigenlijk heel makkelijk is, maar door een beperkte (letterlijk) groep moeilijk wordt gemaakt. Het heeft ook helemaal niet met OF wielrenners OF automobilisten OF opa's en oma's op hun scootmobiel te maken, maar met alle weggebruiker in het algemeen.

We leven in een land met heel veel verkeer (auto's, fietsen, brommers etc) en dus is het handig verkeersregels af te spreken. Dit hebben we dan ook gedaan. Hou je daar dan ook aan :mrgreen:.

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 13 sep 2016 21:22

Tijd voor een tegeltje! Oude wijsheid maar toch van toepassing op de vraag. Dus Fiets richt je op de wielrenner!

Afbeelding
o'7o

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 13 sep 2016 21:24

:like:

het scheelt al een stuk als wielrenners (wij dus) zich niet zoveel met gemiddelde sneldheden bezig zouden houden

Gebruikersavatar
beezer
Forum-lid
Berichten: 948
Lid geworden op: 15 jan 2008 20:04
Locatie: Assen

Gebruikersavatar beezer 13 sep 2016 21:30

Wat mij betreft gaat de rol van het blad Fiets iig NIET over het gedrag van "de fietser" in het verkeer en alles wat daarmee te maken heeft.

Zoals het tegeltje hierboven beschrijft (en die wijsheden zijn per definitie de waarheid) begint het goede gedrag bij jezelf en die hoef ik niet in een blad als fiets te lezen. Want iedere boerenlul (lees verkeersdeelnemer) WEET wat goed en verkeerd gedrag is in het verkeer.
Lid blazersgilde
Specialized Allez
Specialized Tarmac Sworks SL5
Specialized Tarmac Sworks SL6 2X

Plaats reactie