Geef hier je mening over wat je van het magazine vindt.

Vraag het Rodrick

Gebruikersavatar
Rodrick
Forum-lid
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 mar 2007 12:01

Gebruikersavatar Rodrick 15 aug 2016 17:45

havana schreef:Als jullie bepaalde spullen niet beschikbaar gesteld worden om te testen, waarom vragen jullie de community dan niet om hulp? Zo doet Tweakers dat ook en het werkt prima.
1. Jullie op het forum onderschatten jezelf. Op het forum staan heel veel reviews en staat heel veel advies. Dat IS onze community, hoe beperkt soms ook en misschien niet zoals Tweakers het doet. Dat forum faciliteren wij. Kan beter, weet ik, alles kan beter. Maar we doen het wel en we nemen het heel serieus.
Edit: sorry, verkeerd gelezen, hoewel deels hetzelfde antwoord dat jullie jezelf onderschatten ;-). Havana, van sommige prikkers hier hoeven we geen input te hebben, andere zouden we graag wat meer aan het blad binden. Maar zolang ik niet weet wie je bent, ligt het initiatief niet bij mij.
2. Elk jaar houden we consequent lezerstesten
3. Lezers vragen vaak aan ons wat WIJ ervan vinden, omdat ze op internet en in andere magazines vinden wat anderen ervan vinden.
Laatst gewijzigd door Rodrick op 15 aug 2016 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Rodrick
Forum-lid
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 mar 2007 12:01

Gebruikersavatar Rodrick 15 aug 2016 17:52

JM_H schreef:Hulde voor dit topic, helemaal wanneer de hele redactie zich gaat mengen in de discussie.

In het andere topic las ik iets over "The Ride", ik heb Google moeten raadplegen om te zien wat hiermee werd bedoeld.

90% van de tijd gebruik ik Tapatalk om het forum te bezoeken. Maar ook als ik het forum op mijn desktop bekijk ga ik direct naar het forum zelf toe. Dat betekent dat ik de nieuwsberichten nooit lees. Waarschijnlijk met mij veel meer forumgebruikers. Is het geen optie om de nieuwsberichten op het forum terug te laten komen?

Verder zijn er volgens mij diverse mogelijkheden om de forum gebruikers actiever te betrekken. In ieder tijdschrift een forumlid en zijn / haar fiets. Of dit juist op Facebook als nieuwsbericht beschikbaar maken.

Periodiek forum gebruikers betrekken bij testen.

Er worden regelmatig mooie foto's door gebruikers van hun fiets of fietstocht op het forum geplaatst. Deze zijn ook elders te gebruiken.
- Nieuwsberichten op forum: daar is een forum niet voor in onze optiek. Een forum is voor discussie. Daarbij: nieuws staat nu hoofdzakelijk op de home, een muisklik weg. Net zo ver weg als dat we ze in het forum zouden zetten. Zou je ze dan wel aanklikken? Ze zijn net zo ver weg.
- Het forum gebruiken: het forum is al van Fiets. Dat hoort bij Fiets. Wij zien dat niet los van het merk om het zo maar uit te drukken. Jullie er als persoon bij betrekken? Los van dat jullie van harte welkom zijn op lezerstesten, zie ik in het algemeen de meerwaarde er niet van. We weten dat het forum een andere groep bereikt dat het magazine en dat vinden we op zich helemaal niet erg. Als we een magazine maken geschoeid op jullie kennisniveau, gaan we er te weinig van verkopen om te kunnen overleven. Dus leggen we het instapniveau wat lager. Wedervraag: wat vinden jullie daar nou zo erg aan?

Gebruikersavatar
wido
Forum-lid
Berichten: 1110
Lid geworden op: 29 okt 2009 18:47

Gebruikersavatar wido 15 aug 2016 19:42

Rodrick schreef:Goeie eerste vraag, al vaker beantwoord, maar doe ik graag nog eens. We hebben de cijfers in 2009 ingevoerd, als een matrix van wat we van de fiets vonden. Hoe je het wendt of keert, het imago hoort daarbij. Veel mensen kopen een fiets van een merk, omdat die van dat merk is. Dat is imago, want echt: een Giant is net zo goed als een Specialized. Onze vervolgvraag is: hoe kunnen we zoiets als imago objectiveren? Dat hebben we getracht te doen door te kijken naar hoe ze met profploegen aan het werk zijn, welke renners erop rijden etc.

De uitleg van hoe we tot die cijfers komen staat sinds 2009 online en zetten we ongeveer eens per jaar in het blad, zodat nieuwe abonnees niet op de site hoeven te kijken. Dit is de directe link:

http://www.fiets.nl/2009/02/04/de-cijfers-van-fiets-5/
En in dit antwoord kun je exact zien waar de schoen knelt. Tel eens het aantal keren dat "we" hierin voorkomt......
Jullie (= "we") bepalen dus voor ons wat het imago van een fiets of een merk is.

Dat bepalen we graag zelf !! :-)
Over je fiets lullen is beter dan andersom...........
mybikes
ikfietsvriendelijk.nl

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 15 aug 2016 20:11

Heb dit topic even sticky gemaakt, rodrick krijgt het druk ;-)

@rodrick: misschien je startpost iets uitbreiden waardoor het voor toekomstige leden duidelijk is waarvoor dit topic dient?

Gebruikersavatar
Rodrick
Forum-lid
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 mar 2007 12:01

Gebruikersavatar Rodrick 15 aug 2016 21:48

wido schreef:
Rodrick schreef:Goeie eerste vraag, al vaker beantwoord, maar doe ik graag nog eens. We hebben de cijfers in 2009 ingevoerd, als een matrix van wat we van de fiets vonden. Hoe je het wendt of keert, het imago hoort daarbij. Veel mensen kopen een fiets van een merk, omdat die van dat merk is. Dat is imago, want echt: een Giant is net zo goed als een Specialized. Onze vervolgvraag is: hoe kunnen we zoiets als imago objectiveren? Dat hebben we getracht te doen door te kijken naar hoe ze met profploegen aan het werk zijn, welke renners erop rijden etc.

De uitleg van hoe we tot die cijfers komen staat sinds 2009 online en zetten we ongeveer eens per jaar in het blad, zodat nieuwe abonnees niet op de site hoeven te kijken. Dit is de directe link:

http://www.fiets.nl/2009/02/04/de-cijfers-van-fiets-5/
En in dit antwoord kun je exact zien waar de schoen knelt. Tel eens het aantal keren dat "we" hierin voorkomt......
Jullie (= "we") bepalen dus voor ons wat het imago van een fiets of een merk is.

Dat bepalen we graag zelf !! :-)
Ga gerust je gang. Ik zeg misschien 'we' maar ik zeg nergens dat je niet je eigen mening mag vormen en dat dan ook nog identiek aan die van ons mag zijn. Kom op, he!

Dit vind ik dus het meest opvallend in dit forum en eigenlijk in de hele samenleving: het misverstand over vrijheid van mening. Wij hebben een mening, jullie, die hoeven niet dezelfde te zijn en dat is prima zolang we dat met argumenten onderbouwen.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 16 aug 2016 09:49

Rodrick schreef:Sorry, maar ik begrijp je vraag niet precies. We testen nu fietsen bij een bepaald onderwerp en Leon test een fiets per keer; een mix van lang en kort. Is dat wat je bedoelt?
Mijn vraag is, waarom houden jullie vast aan de omschrijving testen voor stukjes proza ie niets met testen te maken hebben. Wat Leon doet is testen op beleving, prima leuk om te lezen en in mijn ogen een echte keuze. Die ander thema-testen zijn in mijn ogen geen testen, maar stukjes proza zonder onderbouwing. Waarom jullie dat stug testen blijven noemen snap ik niet en dat is dus mijn vraag.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37374
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 16 aug 2016 11:52

Ik denk dat alleen testen a la Van Bon een dure grap gaat worden (uren).
Zijn wel by far de leukste artikelen, keer op keer. Ik lees (las) ze altijd met plezier, ook al was het een fiets waar ik totaal niks mee heb. Sterk item!!
Less is bore

Gebruikersavatar
Rodrick
Forum-lid
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 mar 2007 12:01

Gebruikersavatar Rodrick 16 aug 2016 13:28

ophetkantje schreef:
Rodrick schreef:Sorry, maar ik begrijp je vraag niet precies. We testen nu fietsen bij een bepaald onderwerp en Leon test een fiets per keer; een mix van lang en kort. Is dat wat je bedoelt?
Mijn vraag is, waarom houden jullie vast aan de omschrijving testen voor stukjes proza ie niets met testen te maken hebben. Wat Leon doet is testen op beleving, prima leuk om te lezen en in mijn ogen een echte keuze. Die ander thema-testen zijn in mijn ogen geen testen, maar stukjes proza zonder onderbouwing. Waarom jullie dat stug testen blijven noemen snap ik niet en dat is dus mijn vraag.
Omdat het een test is: de schrijver rijdt op de fiets en vormt daar zich een mening over. En de ene keer zit er meer beleving in dan de andere, om de context van de test en het inzetbereik van de fiets te kunnen geven, bijvoorbeeld.

Gebruikersavatar
Rodrick
Forum-lid
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 mar 2007 12:01

Gebruikersavatar Rodrick 16 aug 2016 13:29

chrissiewizzie schreef:
Rodrick schreef:.......van sommige prikkers hier hoeven we geen input te hebben, andere zouden we graag wat meer aan het blad binden. Maar zolang ik niet weet wie je bent, ligt het initiatief niet bij mij.
Het laatste deel van die zin laat wel een grote passiviteit doorschijnen. Op die manier zie ik geen verbinding ontstaan. Dan blijven wij lekker een "losgeslagen" forum, apart van het blad, maar wel onder de vlag van en gefaciliteerd door. Volgens mij ligt het initiatief juist bij Fiets, wil er überhaupt iets veranderen.
Sorry, maar ik ga hier vragen beantwoorden, niet in discussie. Stel een vraag, zou ik zeggen.

bwerter
Forum-lid
Berichten: 310
Lid geworden op: 23 mar 2015 10:36

bwerter 16 aug 2016 14:51

chrissiewizzie schreef:Ik geloof dat ik nu echt afhaak. Zoek het verder lekker zelf uit. Abo is opgezegd.
Volgens mij doet ie z´n best :dislike:

marsel
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 02 jun 2010 23:55

marsel 16 aug 2016 15:44

[Ik heb me nog niet eerder ingelaten met deze discussies, maar kan het nu niet laten. Ook ik kan weinig plezier halen uit het blad, maar wel op het forum.]
Rodrick schreef:- Het forum gebruiken: het forum is al van Fiets. Dat hoort bij Fiets. Wij zien dat niet los van het merk om het zo maar uit te drukken. Jullie er als persoon bij betrekken? Los van dat jullie van harte welkom zijn op lezerstesten, zie ik in het algemeen de meerwaarde er niet van.
Lijkt mij wat tegenstrijdig, niet los zien van het merk maar wel de meerwaarde niet zien van forumleden betrekken...
Rodrick schreef:We weten dat het forum een andere groep bereikt dat het magazine en dat vinden we op zich helemaal niet erg. Als we een magazine maken geschoeid op jullie kennisniveau, gaan we er te weinig van verkopen om te kunnen overleven. Dus leggen we het instapniveau wat lager. Wedervraag: wat vinden jullie daar nou zo erg aan?
Dat is misschien precies de goede vraag die de vinger op de zere plek legt. Naar mijn idee liggen de verwachtingen van mensen die een blad kopen als Fiets hoger - immers geef je een redelijk bedrag uit aan iets wat informatie geeft over je hobby, iets wat je er ongetwijfeld niet voor over zal hebben als je er niet enigzins 'serieus' mee bezig bent. Is het dan erg dat het blad inhoudelijk niet aan de verwachtingen voldoet; in principe natuurlijk niet. Beleid van uitgever/redactie die kiezen deze mensen niet aan zich te binden als abonnee. Die moeten het ergens anders zoeken, zoals het forum. Jammer vanwege het verwachtingspatroon maar dat is dan zo.

Ik vraag me dan echter wel af wat de doelgroep dan wel is? (vraag 1) Beginnende fietsers waarvan de schoonmoeder eindelijk een leuk verjaardagskado denkt te hebben in de vorm van een kadoabonnement? Immers verwacht ik bij enthousiastelingen dat er een exponentiele stijging van interesse/kennis plaats vindt waardoor ze het blad dus ontstijgen en geen binding meer voelen.

Lijkt mij erg veel ruimte in de markt te zijn voor een Fiets 2.0 op het niveau van het forum. Ik denk namelijk dat je aanname dat je dan te weinig bladen verkoopt niet waar is - juist in de groep van enthousiaste fietsers zit geld (kijk maar naar het materiaal en noodzaak van onderhoud/upgraden etc). Maar misschien heb ik dat volledig is en heeft jullie marktanalyse uitgewezen dat de huidige positionering van Fiets de beste marktstrategie is - prima.
Rodrick schreef:
chrissiewizzie schreef:
Rodrick schreef:.......van sommige prikkers hier hoeven we geen input te hebben, andere zouden we graag wat meer aan het blad binden. Maar zolang ik niet weet wie je bent, ligt het initiatief niet bij mij.
Het laatste deel van die zin laat wel een grote passiviteit doorschijnen. Op die manier zie ik geen verbinding ontstaan. Dan blijven wij lekker een "losgeslagen" forum, apart van het blad, maar wel onder de vlag van en gefaciliteerd door. Volgens mij ligt het initiatief juist bij Fiets, wil er überhaupt iets veranderen.
Sorry, maar ik ga hier vragen beantwoorden, niet in discussie. Stel een vraag, zou ik zeggen.
Ik vind deze reactie ook een beetje raar... als er interessante leden zijn die opvallen (mening, kennis, projecten) en blijkbaar iets kunnen toevoegen aan het blad dan kunnen die toch benaderd worden? (vraag 2) Alhoewel dat dan wel weer tegenspreekt dat je het als 2 doelgroepen ziet. Als de redactie die noodzaak niet ziet - prima, maar impliceer dat dan ook niet of verduidelijk de 'binding' die je aanhaalt; welke binding bedoel je? (vraag 3).

Ik heb 3 vragen gesteld.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 16 aug 2016 17:55

chrissiewizzie schreef:
Rodrick schreef:Sorry, maar ik ga hier vragen beantwoorden, niet in discussie. Stel een vraag, zou ik zeggen.
Ik geloof dat ik nu echt afhaak. Zoek het verder lekker zelf uit. Abo is opgezegd.
Uit alles blijkt dat "fiets" nauwelijks interesse heeft in wat hier op het forum gebeurt en in de kennis e.d. die hier op het forum aanwezig is. Dit topic heeft nog het meeste weg van een beperkte vorm van damage control, die niet al te veel tijd en moeite mag kosten (vraag: is mijn observatie juist?). Onbegrijpelijk vind ik (vraag: waarom?), maar ik kan me er verder nauwelijks druk om maken.

Ben wel abonnee, maar merk dat ik bij het ontvangen van het blad 2 of 3 artikelen lees en het daarna meestal wegleg en vergeet. Ben te laks om op te zeggen geloof ik.
Het blad zou zoveel meer kunnen zijn dan dat het nu is, juist met input van "de community", en dat is wel jammer.
Rodrick schreef: We weten dat het forum een andere groep bereikt dat het magazine en dat vinden we op zich helemaal niet erg. Als we een magazine maken geschoeid op jullie kennisniveau, gaan we er te weinig van verkopen om te kunnen overleven. Dus leggen we het instapniveau wat lager. Wedervraag: wat vinden jullie daar nou zo erg aan?
Zie mijn tekstje hierboven: het blad boeit niet voldoende als het nergens over mag gaan. Ik heb de ballen verstand van marketing, maar ik vind het nogal een aanname dat het aantal lezers gaat afnemen op het moment dat het inhoudelijke niveau omhoog gaat. Ik geloof er dan ook niets van.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gesloten