Geef hier je mening over wat je van het magazine vindt.

Vraag het Rodrick

felipe07
Forum-lid
Berichten: 296
Lid geworden op: 20 sep 2009 10:57

felipe07 03 okt 2016 19:51

In de Fiets Trainingsgids voor het jaar 2016 stond een trainingsschema voor de Grenslandklassieker.
In 2017 wil ik dit schema gebruiken.
Het valt me nu wel op dat er bij de trainingen nergens bij staat of deze op een vlak parcours, een heuvellachtig parcours, ... afgelegd moeten worden.
Ik veronderstel dat het toch een heel groot verschil uitmaakt als ik alle trainingen afleg op een volledig vlak parcours met nul hoogtemeters, OF als ik voor alle trainingen een parcours op zoek met zoveel mogelijk hoogtemeters.
Waarom wordt er geen indicatie van de ideale hoogtemeters opgenomen bij de trainingen? Hoe moet ik het schema voor de Grenslandklassieker nu correct interpreteren in functie van het aantal af te leggen hoogtemeters per training?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 04 okt 2016 10:09

Hoogtemeters doen niet terzake.
Wel de dosering van de inspanning gestuurd door hartslag of vermogen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Rodrick
Forum-lid
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 mar 2007 12:01

Gebruikersavatar Rodrick 04 okt 2016 12:46

Keezx schreef:Hoogtemeters doen niet terzake.
Wel de dosering van de inspanning gestuurd door hartslag of vermogen.
Heb ik eens een eigen topic... ;-)

Maar je hebt gelijk: hoogtemeters doen er niet toe. Het gaat om de inspanning die je levert. Of dat bergop gebeurt of niet is niet belangrijk.

hd
Forum-lid
Berichten: 217
Lid geworden op: 21 apr 2010 10:15

hd 04 okt 2016 13:21

Dat is de theoretische benadering. In de praktijk kun je beter wat hoogtemeters in de benen hebben als je gaat klimmen.

Gebruikersavatar
Rodrick
Forum-lid
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 mar 2007 12:01

Gebruikersavatar Rodrick 05 okt 2016 12:54

hd schreef:Dat is de theoretische benadering. In de praktijk kun je beter wat hoogtemeters in de benen hebben als je gaat klimmen.
Uiteraard. Maar die staan los van elkaar.

felipe07
Forum-lid
Berichten: 296
Lid geworden op: 20 sep 2009 10:57

felipe07 07 okt 2016 14:25

Bedankt voor de reacties.
Ik hoop wel dat in de trainingsgids voor 2017 eens een ander schema opgenomen wordt.
Zowel in de gids voor het jaar 2015, als in de gids voor het jaar 2016, werd telkens het schema opgenomen voor de 150 kilometer van de Grenslandklassieker.
Hopelijk krijg ik in de gids voor 2017 waar voor mijn geld en zal er eens een ander schema zijn. Waarom niet eens voorbeeldschema voor 150 km van een Vlaamse klassieker (deel Ronde van Vlaanderen, deel Gent-Wevelgem, deel Kuurne Brussel Kuurne, ...) ?

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6100
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 07 okt 2016 14:35

felipe07 schreef:Bedankt voor de reacties.
Ik hoop wel dat in de trainingsgids voor 2017 eens een ander schema opgenomen wordt.
Zowel in de gids voor het jaar 2015, als in de gids voor het jaar 2016, werd telkens het schema opgenomen voor de 150 kilometer van de Grenslandklassieker.
Hopelijk krijg ik in de gids voor 2017 waar voor mijn geld en zal er eens een ander schema zijn. Waarom niet eens voorbeeldschema voor 150 km van een Vlaamse klassieker (deel Ronde van Vlaanderen, deel Gent-Wevelgem, deel Kuurne Brussel Kuurne, ...) ?
Denk je dat je schema compleet veranderd voor een ander toertochtje?
150km is 150km. heuveltjes erin (grensland klassieker is niet vlak dacht ik)... kan het met vlak terrein alleen maar makkelijker worden.

Als je echt andere schema's wilt, zou wat mij betreft schema's op niveau mogen komen (beginner versus gevorderde). bijv iemand die een tocht van X-kilometer wil uitreiden en nog weinig ervaring heeft. vs iemand die dezelfde tocht (cyclo) zo hard mogelijk wil rijden - Ik noem eens een marmotte. Hetzelfde doel, met een andere benadering met een andere opbouw en trainingsomvang (Waarschijnlijk). zie site runnersworld voor verschillende voorbeeldschema's richting halve marathon.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5688
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 09 okt 2016 09:16

voor iedereen hetzelfde schema's, dat slaat toch nergens op? het kan een richtlijn zijn maar meer ook niet.
Ik bvb had vroeger maar 2 weken nodig om zo een 150 kms te rijden, voorwaarde was wel dat er een maand of 2 voor de tocht wekelijks een tochtje van een 70 kms gereden werd. En dan van 70 naar 90 kms, 4 dagen later een ritje van 110 kms, nog 3 dagen later terug een 110 kms , nog eens een paar degen later 130 km en dan fluitend naar de 150 kms.
'k heb het nooit anders aangepakt, zelfs op 4 weken tijd mij klaargestoomd voor LBL van 225 kms. 'k had wel al een basisconditie van mijn basket- en looptrainingen in de winter.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
Rodrick
Forum-lid
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 mar 2007 12:01

Gebruikersavatar Rodrick 11 okt 2016 11:13

Tja, de schema's: die zijn vooral een handige leidraad voor mensen die op basisniveau willen leren trainen. Die normaal minder trainen en zo een stok achter de deur hebben. Een leidraad met oefeningen dus. Wil je meer, dan is een persoonlijk trainingsschema verplicht. met een maximaaltest om je zones te bepalen. We pretenderen met de schema's niet meer dan dit.
Verder zijn de schema's gericht op een bepaalde periode, te weten drie momenten in een jaar, voor race en mtb. Dat zijn logische periodes in het seizoen. We nemen idd de Grenslandklassieker als uitgangspunt, maar het schema is niet zo specifiek dat je alleen voor de Grensland aan het trainen bent. Je vorm is ook geldig als je in die periode een andere tocht gaat rijden. Of gebruik het schema voor je eigen rit en pas de weeknummers navenant aan. Elke trainer zal zeggen dat een schema geen beton is waarin alles is gegoten.

Gebruikersavatar
Rodrick
Forum-lid
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 mar 2007 12:01

Gebruikersavatar Rodrick 11 okt 2016 11:22

MarkVeenstra schreef:
felipe07 schreef:Bedankt voor de reacties.
Ik hoop wel dat in de trainingsgids voor 2017 eens een ander schema opgenomen wordt.
Zowel in de gids voor het jaar 2015, als in de gids voor het jaar 2016, werd telkens het schema opgenomen voor de 150 kilometer van de Grenslandklassieker.
Hopelijk krijg ik in de gids voor 2017 waar voor mijn geld en zal er eens een ander schema zijn. Waarom niet eens voorbeeldschema voor 150 km van een Vlaamse klassieker (deel Ronde van Vlaanderen, deel Gent-Wevelgem, deel Kuurne Brussel Kuurne, ...) ?
Denk je dat je schema compleet veranderd voor een ander toertochtje?
150km is 150km. heuveltjes erin (grensland klassieker is niet vlak dacht ik)... kan het met vlak terrein alleen maar makkelijker worden.

Als je echt andere schema's wilt, zou wat mij betreft schema's op niveau mogen komen (beginner versus gevorderde). bijv iemand die een tocht van X-kilometer wil uitreiden en nog weinig ervaring heeft. vs iemand die dezelfde tocht (cyclo) zo hard mogelijk wil rijden - Ik noem eens een marmotte. Hetzelfde doel, met een andere benadering met een andere opbouw en trainingsomvang (Waarschijnlijk). zie site runnersworld voor verschillende voorbeeldschema's richting halve marathon.
ha Mark, we zouden nog wel meer schema's willen. Wat dacht je op leeftijd? Je moet echt anders trainen op je 40e dan op je 55e. Maar dat wordt te kostbaar en vooral: ik denk dat je dan beter af bent met een echt trainingsschema, op maat. Ik ken de schema's van Runners World. Ik vind schema's voor gevorderden die je niet kent tricky, en laat ik liever over aan 1-op-1 trainers. We willen niet meer suggereren dan we (kunnen) bieden.

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 16 dec 2016 13:37

misschien leuk om aan deze kwestie eens aandacht te besteden in Fiets?
http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=24&t=81531

honza
Forum-lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 28 dec 2008 17:39

honza 16 dec 2016 14:09

Complimenten voor het laatste blad (december)! Mooi vormgegeven en interessante inhoud!

En nee, ik heb geen vraag :D

Gesloten