Geef hier je mening over wat je van het magazine vindt.

Fiets april

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 19 apr 2016 20:46

Is toch niet zoo moeilijk....
Waarom zijn niet alle fietsen uitgerust met iets wat veel gecompliceerder en duurder is dan wat erop zit en minimaal redelijk werkt?
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 19 apr 2016 21:05

Het is wel gebruikt, onder meer door Cavendish toen hij nog voor Quickstep reed. SRAM was destijds de sponsor.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5892
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 19 apr 2016 21:30

Wat heb je nu aan een hydraulische velgrem? Dat is een soort super super rem. Dat is het beste van het beste wat je zou kunnen hebben. En een velg (dus een hele grote schijf) en de kracht van hydrauliek. Een hydraulische schijfrem remt goed vanwege de hydrauliek en een mechanische velgrem remt goed vanwege de grootte van de velg. Maar beide systemen remmen al zo goed dat het contact van de band met de weg de beperkende factor is. Niet de rem.

Een slechte rem zou overigens een mechanische schijfrem zijn. Dat is het nadeel van de schijf gecombineerd met het nadeel van een kabel. Een hydraulische velgrem is een overkill aan remkracht.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 19 apr 2016 21:45

Douglas schreef:
Sweety2008 schreef:Ik hou het bij mijn gewone remmen op mijn racefiets.
Maar wat is 'gewoon'. Over een paar jaar zijn schijfremmen doodgewoon en dan moet je dus alsnog over.
Hoezo ik hou gewoon mijn fiets voor dat er een nieuwe komt ben ik allang bejaard. :mrgreen:
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8358
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 19 apr 2016 22:12

Sweety2008 schreef:
Douglas schreef:
Sweety2008 schreef:Ik hou het bij mijn gewone remmen op mijn racefiets.
Maar wat is 'gewoon'. Over een paar jaar zijn schijfremmen doodgewoon en dan moet je dus alsnog over.
Hoezo ik hou gewoon mijn fiets voor dat er een nieuwe komt ben ik allang bejaard. :mrgreen:
Zullen we noteren ;)
Niet dat ik er van overtuigd ben dat Douglas gelijk heeft.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 19 apr 2016 22:16

Jans schreef:
Sweety2008 schreef:Hoezo ik hou gewoon mijn fiets voor dat er een nieuwe komt ben ik allang bejaard. :mrgreen:
Zullen we noteren ;)
Niet dat ik er van overtuigd ben dat Douglas gelijk heeft.
Doet mij denken aan deze situatie. :lol:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 19 apr 2016 22:46

Jans schreef: Niet dat ik er van overtuigd ben dat Douglas gelijk heeft.
Een paar feitjes
- niemand zat te wachten op de 10-speed maar werd snel de standaard
- niemand zat te wachten op de 11 speed maar werd snel de standaard
- de disc is al de standaard bij de mtb, cx, gravelbike, sportieve fiets alleen nog niet bij de racefiets.
- niemand zat te wachten op electronisch schakelen of draadloos maar het zal snel de standaard worden zo gauw het iets betaalbaarder wordt.
- nagenoeg elke nieuwe wielrenner op dit forum die niets weet van fietsen weet 1 ding zeker zijn eerste fiets moet schijfremmen hebben.
Het is toch naief om te veronderstellen dat niet binnen een paar jaar er nagenoeg nog alleen maar fietsen te krijgen zijn met dics.

Uiteindelijk heb ik altijd gelijk het duurt alleen even voordat iedereen het door heeft! :mrgreen:
o'7o

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5892
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 20 apr 2016 07:47

Hoho,... Ik zit wel te wachten op 12 speed en draadloos elektronisch schakelen tegen een betaalbare prijs. Maar niet op remmen die net zo goed remmen als mijn oude remmen maar wel duurder en zwaarder en moeilijker afstelbaar zijn.
Live fast; die young. mijn blog

Erik
Forum-lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 20 apr 2016 08:53

12 speed biedt ook niet echt wat extra en elektronisch schakelen vind ik dus echt een van de meest onzinnige en lelijke vernieuwingen van de afgelopen tijd. Dan vind ik hydraulische schijfremmen nog een stuk zinvoller.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 20 apr 2016 09:46

- niemand zat te wachten op de 10-speed maar werd snel de standaard
- niemand zat te wachten op de 11 speed maar werd snel de standaard
Niet helemaal waar denk ik. De voordelen zijn namelijk niet moeilijk te vinden: een grotere range met mooier oplopende versnellngen. Nadeel is er ook: duurder, iets lastiger af te stellen en de ketting zal iets kwetsbaarder zijn. Wat mij betreft wegen hier de voordelen ruimschoots op tegen de nadelen
- de disc is al de standaard bij de mtb, cx, gravelbike, sportieve fiets alleen nog niet bij de racefiets.
Klopt, maar op iig MTB / CX is het voordeel van schijven heel duidelijk: Ook goed remmen bij vieze omstandigheden. Bovendien heeft de band heel veel meer grip op veel ondergronden bij m.n. de MTB. Voordelen wegen weer op tegen de nadelen
- niemand zat te wachten op electronisch schakelen of draadloos maar het zal snel de standaard worden zo gauw het iets betaalbaarder wordt.
Electronisch schakelen vind ik ook debiel. Ik zie een klein voordeeltje voor tijdrijders en sprinters, die op meer plekken op hun fiets schakelknoppies kunnen hebben. En oh ja, het voorderailleur stelt zichzelf bij, hoef je dat niet meer zelf te doen... Komt niet snel op mijn fiets.
- nagenoeg elke nieuwe wielrenner op dit forum die niets weet van fietsen weet 1 ding zeker zijn eerste fiets moet schijfremmen hebben.
Daar lijkt het op, marketing werkt
Het is toch naief om te veronderstellen dat niet binnen een paar jaar er nagenoeg nog alleen maar fietsen te krijgen zijn met dics.
Hopelijk heb je ongelijk, maar ik ben er wel bang voor. "Gelukkig" is er nu flink veel tegengas uit de professionele wielerwereld. Ben benieuwd hoeveel stress de fabrikanten daarvan hebben
Uiteindelijk heb ik altijd gelijk het duurt alleen even voordat iedereen het door heeft! :mrgreen:[/quote]
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 20 apr 2016 09:50

Douglas schreef: Het is toch naief om te veronderstellen dat niet binnen een paar jaar er nagenoeg nog alleen maar fietsen te krijgen zijn met dics.
Ik hoop echt dat het doorzet.
Denk eens aan het gigantische 2e hands aanbod van fijne spullen dat er gaat komen. ;)
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Rodrick
Forum-lid
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 mar 2007 12:01

Gebruikersavatar Rodrick 20 apr 2016 15:40

EmPeHa schreef:Brengt mij wel bij de vraag waarom hydraulische velgremmen op racefietsen geen gemeengoed zijn geworden.
Omdat die geen toegevoegde waarde biedt op de huidige velgrem, tenminste niet als je fatsoenlijk je kabels onderhoudt. Je houdt de nadelen van remmen met je velgen, alleen dan gecombineerd met de voordelen van hydraulisch, als die er al zijn. Bovendien is met name die van Sram niet goed uitgevoerd. Er zijn geen kamers ingebouwd in de remhoef waar de olie heen kan bij het remmen, zoals wel in de Magura HS33 velgrem. Dat zorgt voor een lousy werkende remhendel.
Laatst gewijzigd door Rodrick op 21 apr 2016 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie