Geef hier je mening over wat je van het magazine vindt.

Fiets april

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37663
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 20 apr 2016 16:19

Roderick, oprechte vraag: wat zijn die nadelen van remmen op de velg dan?
Less is bore

Gebruikersavatar
rbr
Forum-lid
Berichten: 814
Lid geworden op: 24 mei 2008 10:35

Gebruikersavatar rbr 20 apr 2016 18:45

daniel1975 schreef:Roderick, oprechte vraag: wat zijn die nadelen van remmen op de velg dan?
Gevaar bestaat dat er appels met peren vergeleken worden. Kwaliteit tussen velgremmen kan groot zijn. Met DA of SR zal er weinig tot geen voordeel zijn.
Twitter: @rbruijns

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37663
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 20 apr 2016 21:48

rbr schreef:
daniel1975 schreef:Roderick, oprechte vraag: wat zijn die nadelen van remmen op de velg dan?
Gevaar bestaat dat er appels met peren vergeleken worden. Kwaliteit tussen velgremmen kan groot zijn. Met DA of SR zal er weinig tot geen voordeel zijn.
Gaat mij even niet over welk type rem of om de schijf-discussie, maar gewoon de vraag: wat zijn de nadelen van remmen op de velg. Al dan niet hydraulisch.
Enige wat ik kan bedenken is dat een velg slijt, maar verder eigenlijk niks. Dus oprechte vraag!
Less is bore

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 20 apr 2016 22:01

Een velg met remvlak is strikt genomen iets zwaarder dan nodig , maar het gaat om kleine verschilletjes.
Verder moet het velgmateriaal geschikt zijn voor meerdere taken, maar dat is eigenlijk alleen actueel bij carbonvelgen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

MathijsW
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 14 sep 2010 14:10

MathijsW 21 apr 2016 10:21

Nadelen velgrem?
- warmte ontwikkeling in velg / band bij lange/steile afdalingen met veel remwerk kans op knallende band
- modulatie, terugkoppeling van de rem die je krijgt in verschillende omstandigheden minder in vergelijking met goede schijfrem
- combi -carbon- velg en rijden in regen kan een 'uitdaging' zijn
- vrijheid van kiezen bandbreedte, past een 28 mm band wel in je frame dan moet je al snel je band af laten lopen om deze tussen de remblokken door te steken. met schijfrem heb je alle vrijheid mits je frame passend is voor bredere banden

Nadelen schijven noemden we in het artikel ook oa:
- erg kleine tolerantie tussen remblok - schijf met kans op aanlopen
- geluiden bij remmen en bij rotzooi op de weg
- gewicht

Fiets je in vlakke land met alu velgen - vooral bij mooi weer- en vind je 25 mm banden meer dan genoeg dan vervallen de meeste punten dus. Zoals we in artikel in Fiets 4 schreven: in het artikel schijfremmen zetten we de verschillende punten uit om te informeren. Conclusie voor je eigen inzet moet je zelf de afweging maken.

Oja door de steekas bij veel schijfrem-fietsen neemt de stijfheid tussen naaf en frame toe. Dit opent wellicht de ogen bij fabrikanten om ook een 'velgremwiel' met steekas te gaan plaatsen in een frame? :)

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 21 apr 2016 10:31

MathijsW schreef: Oja door de steekas bij veel schijfrem-fietsen neemt de stijfheid tussen naaf en frame toe. Dit opent wellicht de ogen bij fabrikanten om ook een 'velgremwiel' met steekas te gaan plaatsen in een frame? :)
Van mij mogen die ogen stijf gesloten blijven.
Weg met die motorfiets assen :dislike:
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3076
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 21 apr 2016 10:56

Wat houdt "stijfheid tussen naaf en frame" in?

O, en ik heb even de moeite genomen om de breedte tussen de remblokjes te meten van de remmen waarover ik de beschikking heb;

Ultegra 6800 35mm, DA 7800 35mm, Record D 10S 35mm/41mm, Chorus D 11S 35mm/41mm, Veloce dual pivot 2010 38mm.
Meer dan genoeg ruimte voor een 28mm band.

Alleen bij mijn Zero G's kom ik niet verder dan 26mm, maar daarvan is algemeen bekend dat ze zonder de nieuwe cams niet geschikt zijn voor bredere velgen en banden.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5891
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 21 apr 2016 11:25

Het is niet alleen de breedte die telt maar toch ook vooral de hoogte. 28 mm bleek echt de grens voor campa centaur remmen. Ik hield nog een millimeter speling over tussen de staande buis en de band. Een 32 mm band paste wel qua breedte maar onmogelijk qua hoogte.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
Rodrick
Forum-lid
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 mar 2007 12:01

Gebruikersavatar Rodrick 21 apr 2016 11:35

mackersv2.0 schreef:Wat houdt "stijfheid tussen naaf en frame" in?

O, en ik heb even de moeite genomen om de breedte tussen de remblokjes te meten van de remmen waarover ik de beschikking heb;

Ultegra 6800 35mm, DA 7800 35mm, Record D 10S 35mm/41mm, Chorus D 11S 35mm/41mm, Veloce dual pivot 2010 38mm.
Meer dan genoeg ruimte voor een 28mm band.

Alleen bij mijn Zero G's kom ik niet verder dan 26mm, maar daarvan is algemeen bekend dat ze zonder de nieuwe cams niet geschikt zijn voor bredere velgen en banden.
Hangt natuurlijk vooral af van de breedte van je velgen hoe veel ruimte je hebt tussen je blokken. De kans dat je band erdoor kan als je je remmen hebt afgesteld op een Zipp Firecrest van 27,6 mm is wat groter dan bij Bora's van 20,0. Je wilt tenslotte ook wel kunnen remmen.

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3076
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 21 apr 2016 11:52

@rob

Ja, maar dat ligt dus mede aan je frame.

Hierboven werd als voorbeeld gebruikt dat je je banden leeg zou moeten laten lopen om ze voorbij de blokken te kunnen schuiven. Dat is dus echt niet het geval.

Toch ook weer even gemeten;
Bij mijn Canyon/6800 combinatie heb ik achter nog 15mm (!) ruimte naar boven over (24.3mm Vittoria tube),
Bij mijn Batavus/Veloce combo 11mm (23.7mm Vredesteyn tube),
Bij mijn Scott/7800 combo 8mm (23mm Schwalbe clincher).

De andere remmen heb ik niet gemonteerd op een fiets momenteel.
Ben geen fan van Campa D remmen en van de skeleton modellen (vandaar Veloce :) )
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

Gebruikersavatar
Rodrick
Forum-lid
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 mar 2007 12:01

Gebruikersavatar Rodrick 21 apr 2016 11:59

mackersv2.0 schreef: Hierboven werd als voorbeeld gebruikt dat je je banden leeg zou moeten laten lopen om ze voorbij de blokken te kunnen schuiven. Dat is dus echt niet het geval.
Ja hoor. Vaak genoeg. Daarbij komt het gepuzzel als je rijdt met verschillende velgbreedtes en remoppervlak van verschillende materialen. Niet genoemd net door Mathijs, maar dat puzzelen is allemaal niet nodig als je rijdt met schijf.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 21 apr 2016 12:43

Maar precies hetzelfde probleem heb je met schijven als je er een ander wiel met een andere naaf insteekt.

Als je met een brede velg rijdt dan hoef je de remmen niet eens open te zetten in veel gevallen om het wiel eruit te halen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie