Geef hier je mening over wat je van het magazine vindt.

Slimmer Fietsen

mvonk
Forum-lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 02 jun 2012 17:11

mvonk 16 apr 2015 11:19


Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 16 apr 2015 13:44

Ja vooral dit:
Hij is het equivalent van de doordraaiende voetballer of toeschouwer bij het amateurvoetbal.

Hij is het die de krantenkolommen haalt met berichtjes over vechtpartijen tussen een wielrenner en een automobilist, berichten over een groep scholieren die door een wielrenner de sloot in is geduwd, ook is hij de veroorzaker van een kettingbotsing in de Willeke Alberti e-bike classic van Omroep Max.

Het is aan hem te wijten dat bij dergelijke berichten de reactiepanelen online uiteenspatten met verwensingen aan de wielrenners. Wij moeten beseffen dat de weg geen racebaan is, we moeten maar op de snelweg gaan fietsen of er moet een maximumsnelheid komen. Het gaat zover dat het net goed is als een wielrenner bijna verongelukt.

Alle sympathie voor de wielrenner is door die paar idioten verdwenen.
Veni. Vidi. Fietsie.

senior
Forum-lid
Berichten: 2211
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 16 apr 2015 14:22

NicoNB schreef:
senior schreef:Overigens afgelopen zaterdag een groep fietsers tegengekomen die (zoals dat vroeger heette) reed met de kop tussen de kabels en die amper ruimte maakten voor ons.

Gewoon even "paaltje" schreeuwen. :evil:


@Nee Nee
Soms is het goed om andere mensen ook even te trakteren op een leermomentje.
Zonder tegenwind geen Zen.
Alles citeren! Het gaat er niet om dat ze echt gevaarlijk bezig waren maar om de indruk die het wekt naar anderen die niet op de racefiets zijn. Trouwens voor wie is dan dat "paaltje" bedoelt? Voor die tegenliggers of voor mijn vrouw?

senior
Forum-lid
Berichten: 2211
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 16 apr 2015 14:26

TumTumTum schreef:Ja vooral dit:
Hij is het equivalent van de doordraaiende voetballer of toeschouwer bij het amateurvoetbal.

Hij is het die de krantenkolommen haalt met berichtjes over vechtpartijen tussen een wielrenner en een automobilist, berichten over een groep scholieren die door een wielrenner de sloot in is geduwd, ook is hij de veroorzaker van een kettingbotsing in de Willeke Alberti e-bike classic van Omroep Max.

Het is aan hem te wijten dat bij dergelijke berichten de reactiepanelen online uiteenspatten met verwensingen aan de wielrenners. Wij moeten beseffen dat de weg geen racebaan is, we moeten maar op de snelweg gaan fietsen of er moet een maximumsnelheid komen. Het gaat zover dat het net goed is als een wielrenner bijna verongelukt.

Alle sympathie voor de wielrenner is door die paar idioten verdwenen.
Die fietspomp vond ik wel een goeie :D . Eén keer meegemaakt dat iemand uit de groep waar ik in meereed een hond van zich afsloeg met zijn pomp (een Zefal HP4 voor degene die dit iets zegt). 100 meter verder reed hij lek :lol:

Gebruikersavatar
Edwin
Admin
Berichten: 1499
Lid geworden op: 09 okt 2006 18:11

Gebruikersavatar Edwin 17 apr 2015 09:57

12 pagina's verder (met mooie reacties waarvoor dank!), concludeer ik dat het een bijna onoplosbaar probleem is. Ik heb me bij het maken van het artikel in Fiets ook wel eens afgevraagd of het benadrukken van het probleem misschien niet een averechtse werking zou hebben. Toch denk ik dat erover blijven schrijven en praten uiteindelijk voor meer onderling begrip gaat zorgen en daardoor meer positief dan negatief zal bijdragen.

Een concrete oplossing is er zoals gezegd niet. Dat hebben jullie in de pagina's hiervoor al vaak genoeg aangegeven. Voor iedere gebruiker een eigen fietspad is onhaalbaar. We zijn te kwetsbaar voor de autobaan en te snel om in groepsverband het fietspad te delen met scholieren, kleine kinderen en zwalkende ouderen. Dus zal iedereen zich enigszins moeten aanpassen. Niet meer op een mooie zondagmiddag met 25 man op een smal dijkje racen. Niet meer met zijn 4-en naast elkaar al facebookend naar school fietsen en je kind geen fietsles geven op een druk pad. Dat aanpassen kost tijd, en lukt misschien wel nooit. Ik heb me in ieder geval voorgenomen om mijn mede-weggebruikers vaker aan te spreken op hun gedrag. Als iedereen dat op een leuke manier doet, en van elkaar accepteert, zou er toch op z'n minst iets moeten verbeteren.

Zoals eerder gezegd. Ik zal de reacties uit dit topic verzamelen en doorsturen naar andere partijen die weggebruikers vertegenwoordigen. Het zou leuk zijn als we nog wat video's met vreemde verkeerssituaties konden krijgen. Dus rijd je met een actioncam en film je iets geks, gevaarlijks, leuks.......linkjes kun je in dit topic kwijt ;)
Afbeelding | Afbeelding

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 17 apr 2015 11:20

freerider schreef:... zwalkende ouderen...
Ik hoop dat je met de toevoeging 'zwalkende' bedoelt dat niet-zwalkende ouderen géén 'probleem' zijn. Want als je insinueert dat alle ouderen zwalkend over het fietspad rijden dan moet je je schamen... :oops:

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 17 apr 2015 12:11

afrit13 schreef:
freerider schreef:... zwalkende ouderen...
Ik hoop dat je met de toevoeging 'zwalkende' bedoelt dat niet-zwalkende ouderen géén 'probleem' zijn. Want als je insinueert dat alle ouderen zwalkend over het fietspad rijden dan moet je je schamen... :oops:
Nee hij bedoelt dat ze gaan zwalken als ze een bel horen. En ook al opgemerkt, als ze een luchthoorn van een aandenderende zandwagen horen dan kijken ze niet om. Dat zit dan blijkbaar net zo in het systeem als omkijken als het een fietser is.

Het is imho discipline die ontbreekt. In de jaren dat ik met 2 fietste was het standaard bij achterop komend verkeer, de buitenfietser versneld, de binnenfietser vertraagd.
En met zijn tweeën reden we alleen als de situatie dat over langere afstanden geen overlast gaf, dus bijvoorbeeld niet op smallere fietspaden met tweerichtingsverkeer of veel achterop komend fiets/brommerverkeer.

senior
Forum-lid
Berichten: 2211
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 17 apr 2015 13:38

NicoNB schreef:
afrit13 schreef:
freerider schreef:... zwalkende ouderen...
Ik hoop dat je met de toevoeging 'zwalkende' bedoelt dat niet-zwalkende ouderen géén 'probleem' zijn. Want als je insinueert dat alle ouderen zwalkend over het fietspad rijden dan moet je je schamen... :oops:
Nee hij bedoelt dat ze gaan zwalken als ze een bel horen....
Naar mijn ervaring doen alle fietsers dat, zowel oud als jong. Ook "ervaren" toerfietsers hebben de neiging om te kijken bij een bel (om dan ook gelijk dezelfde kant op te sturen waar ze naar kijken). Zelfs professionele fietsers zien kans tegen elkaar te rijden en te vallen bij het omkijken.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8358
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 17 apr 2015 14:00

@NicoNB Als ik met jou gefietst had was het niet goed gegaan :) Ik heb altijd geleerd dat de binnenste versnelt en de buitenste vertraagt.

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 17 apr 2015 17:19

senior schreef:
NicoNB schreef: Nee hij bedoelt dat ze gaan zwalken als ze een bel horen....
Naar mijn ervaring doen alle fietsers dat, zowel oud als jong. Ook "ervaren" toerfietsers hebben de neiging om te kijken bij een bel (om dan ook gelijk dezelfde kant op te sturen waar ze naar kijken). Zelfs professionele fietsers zien kans tegen elkaar te rijden en te vallen bij het omkijken.
Doet me eraan denken... ik heb ooit een keer een workshop gedaan over speechen, en toen moest je een stevig maar niet al te inhoudelijk standpunt in je speech verwerken. Ik heb toen een dampend pleidooi gehouden met als strekking 'als er achter je gebeld wordt, kijk dan niet om'. Zo van: het kan écht maar één ding betekenen, dus omkijken is zinloos. En gevaarlijk! Ik kon daar heerlijk in losgaan, in die speech. Wat mij betreft maken ze er een Postbus-51-spotje (of hoe heet dat tegenwoordig) van! ;)

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

Gebruikersavatar
Supergrover
Forum-lid HC
Berichten: 4468
Lid geworden op: 14 feb 2007 22:10

Gebruikersavatar Supergrover 17 apr 2015 22:06

Afbeelding
"nat hout brandt niet!! "

Bianchi via Nirone 7

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 17 apr 2015 22:52

freerider schreef: Het zou leuk zijn als we nog wat video's met vreemde verkeerssituaties konden krijgen. Dus rijd je met een actioncam en film je iets geks, gevaarlijks, leuks.......linkjes kun je in dit topic kwijt ;)
Ik wil niet shockeren, maar wat dacht je hier van???

Plaats reactie