Geef hier je mening over wat je van het magazine vindt.

Pegoretti - Roderick

Gebruikersavatar
roos69
Forum-lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 jan 2009 20:43

Gebruikersavatar roos69 06 sep 2014 20:45

tav Roderick de Munnik van Fiets!

Ouwe meuk??? (Fiets September 2014)
Quote: "Je gaat toch niet vrijwillig rijden op een fiets die bewust is gebouwd alsof de tijd 20 jaar heeft stilgestaan? Met toeclips en buiscommandeurs."

Ik weet niet hoor, maar een TIG gelast frame van Comlubus Spirit Triple Butted Niobium staal met 11 speed Campa Super Record RS en Look klik pedalen heeft daar toch helemaal niks mee te maken? Daarbij is de Falz carbon voorvork een paar jaar geleden pas ontwikkeld samen met en een speciaal ontworpen T11 chris king headset. Erg modern dus.

(of verwar je de Pegoretti Marcelo met je 30 jaar oude Gazelle?)

Gebruikersavatar
edwin01
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

Gebruikersavatar edwin01 07 sep 2014 12:02

Ach.... ik zou die Pegoretti ook niet onder mijn kont willen... 2500 euro voor verouderde techniek, dik 2x zo zwaar en ook nog spuuglelijk gespoten? Doe mij maar gewoon een licht en stijf carbon frame uit Duitsland voor 1200 - 1300 euro.
Maar dat is uiteraard mijn mening....

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2066
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 07 sep 2014 14:15

Een licht en stijf carbonnen Duits frame zodat je bij de eerste kasseienafaling in de goot ligt.
Stalen frames hebben nog altijd hun waarde. Wat het best is hangt af van je gebruiksdoel en het wegdek waar je op rijdt.
Goed, Pegoretti is vooral een kwestie van smaak en stijl. Maar er zijn nog zat stalen frames waar je prima op kan rijden en onder bepaalde omstandigheden beter presteren dan de gebruikelijke Canyons e.a.

(Het filmpje over Canyons en kasseienafdalingen laat ik maar even weg, is wat onsmakelijk.)

Gebruikersavatar
edwin01
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

Gebruikersavatar edwin01 07 sep 2014 15:49

Je denkt toch niet dat ik voor mijn lol een helling met kasseien ga afrijden? :lol:
Maar in de Ronde van Vlaanderen, Paris - Roubaix enz. zie je geen renner op een stalen frame hoor! En ja, je moet natuurlijk wel een beetje kunnen sturen.....
Maar er zijn nog genoeg liefhebbers voor, net als voor E-Type Jaguars, Landrovers e.d. Daar zijn inmiddels ook betere vervangers voor, maar die rijden ook nog.

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1684
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 07 sep 2014 18:07

Wederom een matig artikel. Heel veel lezers van de Fiets beleven fietsen op hun eigen manier en iedereen heeft wel een eigen reden om de sport te beoefenen. Hoewel ikzelf niks heb met retrofietsen snap ik niet dat een hoofdredacteur deze mensen tegen het hoofd moet stoten. Laat ze lekker genieten. Volgens mij zijn er wel actuelere en urgentere zaken waaraan een hoofdredactioneel commentaar besteed kan worden.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2066
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 07 sep 2014 18:24

edwin01 schreef:Je denkt toch niet dat ik voor mijn lol een helling met kasseien ga afrijden? :lol:
Maar in de Ronde van Vlaanderen, Paris - Roubaix enz. zie je geen renner op een stalen frame hoor! En ja, je moet natuurlijk wel een beetje kunnen sturen.....
Maar er zijn nog genoeg liefhebbers voor, net als voor E-Type Jaguars, Landrovers e.d. Daar zijn inmiddels ook betere vervangers voor, maar die rijden ook nog.
Ik heb hier een paar kasseienafdalingen in om de hoek liggen. Ik beweer absoluut niet dat staal altijd beter is maar ik heb al ritten gereden waar ik er absoluut van overtuigd ben dat staal beter is. Ik noem maar een dwarsstraat, de Silk Route 1200. Veel lange rechte woestijnwegen met slecht asfalt. Een oude Koga Grantourer opgewaardeerd met crosshifters was daar absoluut de beste keuze (ik heb zat mensen moeten helpen die met minder degelijk materiaal daar aantraden).

Gebruikersavatar
roos69
Forum-lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 jan 2009 20:43

Gebruikersavatar roos69 07 sep 2014 19:17

Dat niet iedereen gecharmeerd is van een Pegoretti snap ik ook wel. (Ikzelf vind het spuitschema van deze ook niet mooi). Gelukkig is het zo dat smaken verschillen!
Maar om het daarom maar af te doen als 'ouwe meuk' waar buiscommandeurs en toeclips op thuishoren, gaat ook wel een beetje erg ver. Er worden naar mijn mening nog steeds erg fraaie stalen (en titanium) frames gemaakt!

Zoals er mensen zijn die zitten te kwijlen bij de laatste hi-tech carbon frames, zijn er ook mensen die erg houden van meer klassiek ogende stalen frames.

Daarbij kan je de prijs van een 'Duitse internet prijsvechter' (die hele mooie frames/fietsen maakt met een hele scherpe prijs/kwaliteitsverhouding), gemaakt in bulk in het verre oosten, niet vergelijken met een handgemaakte, op maat gemaakte en naar wens gespoten italiaans product.

Gebruikersavatar
edwin01
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

Gebruikersavatar edwin01 08 sep 2014 12:17

Ivo, je vergelijking gaat m.i. een beetje mank. Het gaat hier over een racefiets, terwijl jij het hebt over trekkingfietsen. Different kind of beast... Ik snap ook wel dat dat andere eisen stelt, een stalen frame kun je met een lastrafo in Bornebokkie a/d Greppel nog repareren. Zou ik met een carbonframe niet zo snel doen......

Roos, voor mijn gebruiksdoel vergelijk ik ze zeker wel. Ik ga echt geen 2500,- euro neertellen voor een frameset van 2,5 kg met hooguit redelijke stijfheidswaarden en bedenkelijk spuitwerk (oke, subjectief) omdat het toevallig uit Italië komt en iemand het met de hand in elkaar heeft gesoldeerd/gelast als ik voor de helft van het geld een frame kan krijgen wat de helft weegt en een heel stuk strakker/stijver is. En dan ook nog Italiaanse draad in het bracket... :? Van emozione (= Italiaans voor gebakken lucht) ga ik niet harder fietsen, van een responsief, licht, strak frame wel....

Ik heb tijdens mijn inmiddels 35 seizoenen op van alles gereden, inclusief stalen topframes, maar ik vind het moderne materiaal echt beter...

Nogmaals, mijn mening. Als iemand anders daar anders over denkt, prima! Zoals Rodrick in een editorial ook zijn mening mag geven. Daar zijn editorials voor.....

Gebruikersavatar
roos69
Forum-lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 jan 2009 20:43

Gebruikersavatar roos69 08 sep 2014 14:43

Die stijfheidswaardes (50 om 110) zijn anders helemaal niet zo slecht.
En ik geloof echt niet dat een frame van een kilo zwaarder voor het fietsen in het vlakke land zoveel uitmaakt.
Dat wordt pas echt interessant als je veel in de Alpen gaat fietsen en je zelf niks meer aan je gewicht hoeft te doen.
Een Pegoretti heeft trouwens normaal gesproken BSA.

Ik heb ook op vanalles gereden waaronder een Canyon CF10 Ultimate, en een Storck Fenomalist en vind mijn Indy Fab (XCr Max) momenteel mijn fijnste fiets. En mijn Titanium fietsen komen daar heel dicht in de buurt, waarbij mijn Moots wat relaxter is en mijn Baum qua 'rijgevoel' meer op een wedstrijdfiets lijkt.

En natuurlijk mag Roderick houden van moderne fietsen, maar dat neemt niet weg dat dat van die buiscommandeurs en toeclips echt helemaal nergens op slaat. (Volgens mij werd geintegreerd remmen / schakelen en het gebruik van klikpedalen gemeengoed lang voordat carbon frames algemeen verkrijgbaar kwamen voor een groot publiek, ze waren er wel, maar wel ver in de minderheid).
Laatst gewijzigd door roos69 op 08 sep 2014 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
edwin01
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

Gebruikersavatar edwin01 08 sep 2014 15:33

Each to his own liking zullen we maar zeggen, toch? Op dit moment rij ik mijn wedstrijdjes ook op een Canyon CF10 Ultimate. Geweldig ding.... En (ik vind) een heel verschil met vroegâh qua optrekken en bochten rijden. Comfort boeit me niet zoveel. De comfortabelste fiets die ik ooit heb gehad was een Jan Jansen Titanium, maar die ging echt als een dweil door de bocht...

Overigens heb ik ook ooit een Italiaanse fiets gehad waar ik emozione bij had: Een Coppi KKL. Om te janken, zo slecht was dat ding......

Gebruikersavatar
roos69
Forum-lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 jan 2009 20:43

Gebruikersavatar roos69 08 sep 2014 16:13

Ik denk niet dat je een recente fiets kan vergelijken met een fiets gemaakt van hetzelfde materiaal van 10, 20 of zelfs 30 jaar geleden. Tegenwoordig worden er nog maar weinig echte slechte fietsen gemaakt, als je tenminste niet voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten.

Gebruikersavatar
edwin01
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

Gebruikersavatar edwin01 08 sep 2014 16:57

Mwah.... het is gewoon een lugloos gelast stalen frame. Hadden we 20 jaar geleden ook.... De afmontage is natuurlijk compleet 2014, maar het frame is m.i. niks bijzonders.

Plaats reactie