Geef hier je mening over wat je van het magazine vindt.

Fiets Juli rolweerstand

simen
Forum-lid
Berichten: 1511
Lid geworden op: 20 aug 2006 22:54

simen 10 aug 2014 12:29

Na het lezen van de, in mijn ogen, degelijke racebandentest in het Juli nummer blijven er 2 vragen hangen.

Bij het kopje, Rolweerstand in de praktijk, is niet aangegeven of het gemeten verschil bij de wattages gegeven is per band of per set (voor en achterwiel).
Lijkt me per set gekeken naar de uitleg.

Verder lijkt het mij een toevoeging om eens te zien hoe de rolweerstand en de doorprikweerstand zich ontwikkelen gaandeweg het praktijk gebruik, vanaf nieuw tot versleten .
Zij is ook tegen

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 10 aug 2014 23:08

Ik heb om dezelfde redenen ook mijn bedenkingen, immers, is er volgens mij een verschil in profiel opbouw van de verscheidene merken.Volgens mij geven de testen op rolweerstand bij nieuwe banden een vertekend beeld. Deze verklaring zoek ik in het profiel van de nieuwe banden bv.banden die een rond profiel hebben (maxxix, michelin, fortezza) en de banden met een puntiger loopvlak( 'conti's, senso's). Deze laatste hebben een minder breed, dus smaller, raakvlak met de weg en zouden wel eens in het voordeel kunnen zijn tegenover de banden met een ronder loopvlak. Daarom vind ik het ook het ook wel eens nuttig dat deze banden , door mekaar, een rolweerstand test zouden ondergaan na pakweg 3000 km. wanneer ze allemaal reeds vlak afgelopen zijn en aldus beter kunnen vergeleken worden.

MathijsW
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 14 sep 2010 14:10

MathijsW 11 aug 2014 12:55

@Simen
Bij het kopje, Rolweerstand in de praktijk, is niet aangegeven of het gemeten verschil bij de wattages gegeven is per band of per set (voor en achterwiel). => dit is inderdaad per set, we reden voor en achter met dezelfde banden tijdens het vergelijk.

Zeker een goed vergelijk:
Verder lijkt het mij een toevoeging om eens te zien hoe de rolweerstand en de doorprikweerstand zich ontwikkelen gaandeweg het praktijk gebruik, vanaf nieuw tot versleten.

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 11 aug 2014 13:35

Het profiel (dus ook de slijtage van het profiel) heeft weinig invloed op de rolweerstand van de band, wel op de grip. De warmte ontwikkeling door de vervorming van het indrukken en weer uitveren van de band bepaald voor het grootste gedeelte de rolweerstand. Vandaar dat de binnenband en combinatie binnen/buitenband ook een invloed heeft op de rol weerstand.
De doorprik weerstand zou eigenlijk ook bijna niet moeten wijzigen bij slijtage van de band. Die doorprik weerstand wordt bepaald door de breaker laag en die zit onder het profiel. Dat wil niet zeggen dat je in de praktijk niet sneller gaat lekrijden bij een meer versleten band, die metingen zeggen bepaald niet alles over het lekrijden. Als je een band hebt met een plakkerig rubber wat makkelijk steentjes op raapt rij je ook met een hele hoge doorprik weerstand sneller lek. Daarom rij je in de regen ook sneller lek dan met droogweer met dezelfde band, steentjes en andere rotzooi blijft gewoon makkelijker plakken aan de band, de doorprik weerstand is echter met regen exact hetzelfde.
Afbeelding

simen
Forum-lid
Berichten: 1511
Lid geworden op: 20 aug 2006 22:54

simen 11 aug 2014 21:57

Of de doorprikweerstand bij nat wegdek hetzelfde blijft waag ik te betwijfelen.
De vloeistoffilm op band en snijvlak heeft volgens mij invloed op het insnijden .
Vergelijk het met nat of droog scheren.
Zij is ook tegen

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 12 aug 2014 22:16

simen schreef:Of de doorprikweerstand bij nat wegdek hetzelfde blijft waag ik te betwijfelen.
De vloeistoffilm op band en snijvlak heeft volgens mij invloed op het insnijden .
Vergelijk het met nat of droog scheren.
Weerstand is gelijk want er verandert niets aan het rubber. Meer insnijdingen komen doordat steentje en glas blijven plakken en daardoor niet 1 keer maar wel 100 keer kunnen prikken.

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 03 sep 2014 23:25

Ik heb er nu al enkele ritjes opzitten met mijn 'veloflex corsa 22mm' bandjes.
Vaststelling 1) zachter rijgedrag
2) accurater stuurgedrag, dus waarschijnlijk betere grip, vooral voelbaar in de bochten
3) Minder rolweerstand.
En nee het zit volgens mij niet tussen de oren.

Max 2.0
Forum-lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 30 sep 2011 17:32

Max 2.0 03 sep 2014 23:36

ottorongo schreef:Ik heb er nu al enkele ritjes opzitten met mijn 'veloflex corsa 22mm' bandjes.
Vaststelling 1) zachter rijgedrag
2) accurater stuurgedrag, dus waarschijnlijk betere grip, vooral voelbaar in de bochten
3) Minder rolweerstand.
En nee het zit volgens mij niet tussen de oren.
En in vergelijking met welke band(en) heb je de bovenstaande 3 punten vastgesteld?

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 04 sep 2014 11:31

Mijn vorige banden waren Vredestein fortezza.23mm. sorry ik had het meteen moeten vermelden , maar ik had al gepost toen ik er aan dacht.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 sep 2014 11:53

Hoe denk je dat verschil in rolweerstand te kunnen voelen? Het verschil in weerstand van variërende luchtdruk is waarschijnlijk groter.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
edwin01
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

Gebruikersavatar edwin01 04 sep 2014 12:30

Ik blijf het een hype vinden, die Veloflex banden... Ik heb ze een keer geprobeerd (Corsa 23 mm), maar ik vond ze echt niet beter dan mijn Fortezza Tricomps. Vooral tijdens koersjes in nat weer had ik minder vertrouwen in de Veloflexen. En ze zijn een bitch om te monteren.... En ongeveer 2x zo duur....

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 04 sep 2014 22:31

Amclassic-fan,
Hoe voelen? wel gewoon op het gevoel ze rijden lichter.Als je dat niet als rolweerstand kwalificeerd zal het wel iets anders wezen hé. Toeval of niet, daar ben ik nog niet uit, mijn gemiddelde snelheid ligt ook hoger sinds ik met die bandjes rijd Het verschil is ongeveer een halve km/h, toch kan het natuurlijk ook zijn dat ik in een betere periode zit. Dit laatste houd ik dan maar in beraad.Ik heb ondertussen opgemerkt (zie enkele vorige posts) dat dit onderwerp je wel aanspreekt of zoals men bij ons zegt : dat je er een boontje voor hebt. mvg.

Plaats reactie