Geef hier je mening over wat je van het magazine vindt.

afstelling fietsen in Fiets

Gebruikersavatar
rchv
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 24 apr 2010 22:22

Gebruikersavatar rchv 03 aug 2014 17:13

Ik heb een brandende vraag die gaat over de afstelling van de racefiets die je op straat tegenkomt tov wat ik zie in Fiets. In het blad zie ik bv het zadel enorm hoog staan, iets wat ik alleen bij profs terugzie maar eigenlijk nooit bij de gewone sterveling.

Wat is de reden van die afstelling in Fiets? En tegelijk de vraag, waarom hebben profs zo een extreme afstelling?

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 03 aug 2014 17:17

Profs rijden doorgaans met een grote drop. (verschil in hoogte tussen zadel en stuur) Met een groot frame lukt dat vaak niet dus rijden ze op een kleiner frame.

De doorsnee wielertoerist op de zondagmiddag kan zo'n drop niet hebben. I.v.m. rugklachten/gebrek aan souplesse/ comfort. Doordat ze met minder drop rijden kan een groter frame prima.

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 03 aug 2014 17:45

Tevens is het idee van om op een (te) klein frame te rijden dat zoiets stijver zou zijn (kleinere ruiten) maar zoals Gerboon al zegt geeft het vooral een grote drop wat voor b.v. toerrijders niet echt nodig/wenselijk is.

Esthetisch ziet een kleiner frame met een behoorlijke drop er dan ook beter uit dan een (te) groot frame met bijna geen drop. Ik heb de foto's in Fiets niet gezien maar hoop dat ze de drop niet overdrijven want dat wekt een verkeerde perceptie gezien jou post rchv. Laat je niet gek maken door wat profs doen.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gebruikersavatar
rchv
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 24 apr 2010 22:22

Gebruikersavatar rchv 04 aug 2014 15:35

Dat heldert eea op, mijn fiets heeft een redelijke drop in mijn afstelling maar lang niet zo groot als van bv Gesink in de laatste Fiets.

Bij mij ontstond onzekerheid over mn framaat nav de foto's die vaak bij de racefiets testen in Fiets staan, die staan vaak standje Gesink afgebeeld.

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 04 aug 2014 16:13

Drop is heel verschillend. Zelfs bij de profs. Je hebt er die met 15/16cm rijden maar ook die het bij 8cm mooi vinden. Hoe kleiner de renner hoe kleiner de drop omdat die vooral wordt bepaald door lange armen en lange benen.

Bij de nederlandse wielrenners verschilt het bij wedstrijdrenners van 14cm tot de toerders met zelfs negatieve drop van een paar cm. Veel mensen hebben rugproblemen of zijn erg stijf en kunnen dan niet meer drop hebben dan een paar cm.

Als je fiets lekker zit, niks aan doen zou ik zeggen.

Plaats reactie