Geef hier je mening over wat je van het magazine vindt.

Fiets april 2014

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 04 apr 2014 08:06

Mijn complimenten voor Fiets april 2014. Een goede uitgave met eindelijk ook eens een review van enkele topsegment fietsen. Ook de review van de Trek Domane door Leon vond ik leuk om te lezen. Wellicht kan Leon de volgende keer een review doen van de Pinarello Dogma 65.1 :mrgreen:
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

Gebruikersavatar
flores
Forum-lid
Berichten: 1500
Lid geworden op: 21 jun 2009 01:44

Gebruikersavatar flores 04 apr 2014 18:56

Test van Leon van Bon vind ik nu persoonlijk net minder. Gelijk ik jou vraag om een test te laten maken van Assos kleding 8-)
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 04 apr 2014 19:14

Als review van een fiets zijn de testen van Leon niet altijd even goed, maar in dit geval vond ik het aardig leesvoer. :-)
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

jeroenr
Forum-lid
Berichten: 582
Lid geworden op: 07 okt 2008 21:17

jeroenr 05 apr 2014 04:33

Zo ieder zijn smaak. Ik vind het juist mooie verhalen van Leon van Bon. Voldoende informatie over de fiets en hij benaderd het van een iets minder technische kant.
Cervélo & Cannondale

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 06 apr 2014 00:20

Ik ben nu wel geïnteresseerd in de technische kant van het verhaal daar gaat het toch hoofdzakelijk om denk ik zo.
DE kwaliteiten en/of gebreken van een fiets kennen is toch belangrijk

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2726
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 14 apr 2014 15:20

jeroenr schreef:Zo ieder zijn smaak. Ik vind het juist mooie verhalen van Leon van Bon. Voldoende informatie over de fiets en hij benaderd het van een iets minder technische kant.
Een van de beste items van fiets sinds jaren. Ik lees de reviews van Leon van Bon erg graag. Leuk, met een persoonlijke inval.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

RBS
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 24 okt 2013 12:58

RBS 17 apr 2014 10:16

ottorongo schreef:Ik ben nu wel geïnteresseerd in de technische kant van het verhaal daar gaat het toch hoofdzakelijk om denk ik zo.
DE kwaliteiten en/of gebreken van een fiets kennen is toch belangrijk
Welke gebreken vaak na erg lange tijd pas concreet zijn door deze met verschillende gebruikers te reflecteren en te kunnen benoemen. Wat zegt n minimaal gebruik van 1 persoon, weinig in mijn optiek ;)

Gebruikersavatar
Joppietersen
Forum-lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 29 mei 2013 22:23

Gebruikersavatar Joppietersen 29 apr 2014 18:37

ik ben me voorzichtig aan het oriënteren op een andere MTB.

Keuze is dan o.a. een alu of carbon.

Met heel heel veel interesse het blad opengeslagen om te kijken naar de carbon vs aluminium test.....

Sja....dit was eigenlijk een grote teleurstelling....hier word ik niets wijzer van.

Niet alleen zijn er alu / carbon fietsen getest maar het zijn allemaal verschillende fietsen!!

Zo kan je dat natuurlijk nog niet vergelijken. Daar zijn de verschillen van bouwwijze frame, geometrie, gebruikte componenten etc etc veel te groot voor.

Waarom niet (nagenoeg) dezelfde fiets in alu en carbon uitvoering getest zoals de titel suggereert?

Waarom is hier voor gekozen, hier hoef je toch geen afgestudeerde MTB-er voor te zijn om te zien dat je dit zo niet kan vergelijken?

Als voorbeeld:

Canyon heeft bv de Grand Canyon AL SLX maar ook de CF SLX.....

Zijn precies dezelfde fietsen, zelfde geometrie, zelfde afmontage alleen alu / carbon.

En maak eens de vergelijking tussen alu/carbon met (nagenoeg) hetzelfde budget.

Zo zal je bij alu veel meer "ruimte" overhouden voor betere onderdelen zoals bv een betere voorvork.

Om even bij Canyon te blijven:

de Grand Canyon AL SLX met bv de Fox Terralogic vork zit nagenoeg in dezelfde prijsklasse als de verder op de vork na gelijk afgemonteerde CF SL 7.9 (de carbon is eur 300 duurder en heeft een eenvoudigere vork),

Kortom, DAT zou een goede vergelijking zijn : a) puur carbon vs alu met dezelfde componenten en b) alu vs carbon in nagenoeg dezelfde prijsklasse.

En dan zou ik bv willen lezen wat de rij-voordelen zijn van de materialen, is carbon soepeler? Hoeveel maakt de 3...400 gram uit, is carbon stijver en merk je dat of geeft een betere voorvork veel meer waar voor je geld dan die paar honderd gram?

Kortom, dit zou mooi in een herkansing kunnen. (ieder willekeurig merk zou kunnen zolang ze dezelfde modellen maar in carbon/alu hebben).

Jammer, had gehoopt een antwoord te krijgen op deze vraag om zo een (betere) keuze te kunnen maken.....
Het gaat niet om de grootte van je tandwielen,
het gaat erom wat je er mee doet......

Plaats reactie