Geef hier je mening over wat je van het magazine vindt.

Fiets maart 2014

elefantino
Forum-lid
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 sep 2012 20:58

elefantino 17 mar 2014 19:34

boswielrenner schreef: Een topmodel geeft immers heel veel voldoening en rijplezier.
Omdat je weet dat t om een topmodel gaat of omdat je dat ook daadwerkelijk kunt voelen/merken? Als je ze blind zou testen, zou je geen verschil merken tussen een fiets van 2500 euro en een fiets van 5000 euro plus.

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 17 mar 2014 20:01

Ja dat verschil is imho merkbaar. Wellicht niet in alle gevallen blind, maar een topmodel heeft doorgaans een beter frame, betere onderdelen en doorgaans vooral betere en lichtere wielen en dat merk je enorm goed tijdens het rijden. Een topframe heeft vaak betere rijeigenschappen en toponderdelen zijn vaak lichter en beter in lastige omstandigheden. Een Dura Ace groep schakelt beter dan een 105 groep en dat merk je vooral als je moet schakelen onder belasting (tijdens het klimmen). Daarnaast is de afwerking en de duurzaamheid beter. Daarnaast is het overall gewicht ook vaak lager van een topmodel en dat komt de acceleratie en handling ten goede. Moeilijk uit te leggen als je nooit op een topmodel hebt gereden, maar het verschil is er dus wel degelijk. Ik zou zelf niet spreken van een topmodel want dat is te ruim. Tussen topmodellen zijn ook enorme verschillen qua rijkwaliteit mogelijk. Je moet het dus hebben over een topframe en toponderdelen en dat maakt een topfiets. Dit wil ook nog niet zeggen of het voor jou een topfiets is. Met andere woorden; een topmodel van een bepaald merk kan minder zijn dan een basis model van een ander merk. Een fiets van 2000 euro met een set hele goede wielen kan ook beter zijn dan het topmodel van een ander merk.
Ik ben het met je eens dat boven een bepaald bedrag de emotie meer een rol gaat spelen, maar emotie en trots geven ook moraal en voldoening.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 17 mar 2014 20:27

boswielrenner schreef:[...]Ik ben het met je eens dat boven een bepaald bedrag de emotie meer een rol gaat spelen, maar emotie en trots geven ook moraal en voldoening.
Deze zin begrijp ik niet. Vooral wat "voldoening" hier kan beteken is me een raadsel. Met dit accent wil ik niet zeggen dat er gradaties in begrijpelijkheid in mogelijke interpretaties van deze zin zitten. Wel doet het me denken aan het type taal dat door "motivational speakers" gebruikt wordt. :geek:

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 17 mar 2014 21:04

Als je op je droomfiets kan rijden dan krijg je daar moraal van. Moraal verhoogt de fietsprestaties en het plezier. Dit geeft in zekere zin voldoening.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

Gebruikersavatar
flores
Forum-lid
Berichten: 1500
Lid geworden op: 21 jun 2009 01:44

Gebruikersavatar flores 17 mar 2014 23:22

havana schreef:Iemand die rationeel is koopt geen Mavic wielen.
Gaap... Begint als een versleten elpee te klinken. Zo eentje die blijft hangen. Ook uit je opmerkingen uit andere post te lezen moet jij wel hele slechte ervaring(en) hebben met Mavic wielen...
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 18 mar 2014 08:04

elefantino schreef:
boswielrenner schreef: Een topmodel geeft immers heel veel voldoening en rijplezier.
Omdat je weet dat t om een topmodel gaat of omdat je dat ook daadwerkelijk kunt voelen/merken? Als je ze blind zou testen, zou je geen verschil merken tussen een fiets van 2500 euro en een fiets van 5000 euro plus.
En daarnaast heb je nog het verschil dat bijvoorbeeld iemand die van een oud stalen bakbeest met antieke STI's afkomt al heel blij gaat zijn met een modern aluminium frame met een 105 groep. Het verschil om vervolgens naar een topmodel te gaan is al veel kleiner dan die stap daarvoor.

Over die Mavic wielen, een vriend van me heeft een spaak uit het achterwiel van een Ksyrium Equipe getrokken dat net 1 jaar oud is. Ik ben benieuwd hoe lang Codagex er over doet om het op te lossen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 18 mar 2014 08:10

Hier noem je een aspect waarin Mavic nog grote stappen zou kunnen maken. De kwaliteit is niet altijd constant en de service afhandeling is doorgaans traag.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

Plaats reactie