Geef hier je mening over wat je van het magazine vindt.

Begin van het einde?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37642
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 31 okt 2013 08:26

liviolivius schreef:In welke van de vijf takken valt Fiets: Vrouwen, Parenting, Kids & Teens, Home Deco en Automotive?
Gezien de hoeveelheid forumleden die foto's van fietsen in de woonkamer posten ga ik uit van Home Deco :mrgreen:
Less is bore

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 31 okt 2013 08:32

Fiets valt onder de categorie 'strategische herorientering'
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2680/Eco ... icht.dhtml

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 31 okt 2013 08:36

Ziet er niet goed uit voor fiets. Tijd om de adblockers uit te zetten

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5298
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 31 okt 2013 08:42

rodrick schreef:In weerwil van wat hier wordt gesuggereerd zijn zowel Fiets als Procycling springlevend. Het nieuws dat vanochtend groot werd gebracht is waarschijnlijk gebaseerd op een campagne hier bij Sanoma om het redactieproces meer van deze tijd te maken. Inderdaad zitten sommige titels in de gevarenzone maar, zoals gezegd, Fiets en Procycling niet.
De laatste Toureditie van Procycling is 60.000 keer verkocht, een stijging over de hele lijn van 5 procent. De discussie of 'we de boot missen' is een andere en zolang er zo veel mensen iedere maand weer vragen om een gedrukte Fiets en Procycling, blijven we dat lekker doen.
@Rodrick: Hoe verhoudt bovenstaande uitspraak zich ten opzichte van het nieuws dat zojuist bekend gemaakt is? Kunnen we er vanuit gaan dat Fiets nog steeds aan de goede kant zit of betekent de heroriëntatie dat we ons zorgen moeten maken?
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 31 okt 2013 08:47

Ik begrijp dat de grootste kans op overleven binnen Sanoma een samenvoeging met ProCycling is. Maar idd, FIETS past niet in een van de focusthema's. Het gaat er bij dit soort reorganisaties niet zozeer om hoe rendabel een titel is, maar veel meer over hoe de titel past in het totaal van activiteiten.

Als één geheel verkocht worden hoeft trouwens helemaal niet zo erg te zijn; het gaat immers om een goedlopend blad, met een prima zichtbaarheid en bereik op sociale media.

@JPAR: De reorganisatie is heviger dan verwacht en de verkoopcijfers zijn in dit soort gevallen helaas niet doorslaggevend. Het betekent wel (denk ik) dat FIETS op de een of andere manier blijft bestaan.

andrem
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 10 nov 2011 19:08

andrem 31 okt 2013 08:56

Spannende tijden. Zowel fiets, fietsactief als procycling staan op het lijstje van bladen waar naar gekeken wordt. Maar zo te zien staan alle bladen die niet onder de 'grote' bladen vallen op dat lijstje. Dit betekent dus geenszins dat gelijk in doemscenario's gedacht moet worden.

Dat er dingen gaan veranderen, moeten veranderen dat weet ieder kind. Linksom of rechtsom laten de invloed van nieuwe media, ontlezing en de blad dichtheid in Nederland zich voelen. Deze aankondiging zie ik veel meer als kans en aanmoediging om deze informatievoorziening (niet persé alleen print) klaar te stomen voor de volgende fase. Maar héé zo'n redactie van een fietsblad is toch bij uitstek een groep die houdt van beproevingen zou je zeggen. Ik zie het als de Marmotte of een andere sportieve uitdaging. Begin met het einddoel helder en concreet te formuleren. Waar wil men over 5 en over 10 jaar staan (moet je elk jaar opnieuw doen). Denk daarna over de route na en eventuele alternatieven mochten wegen overstroomt raken of zo. Vervolgens over de middelen die nodig zijn.

Makkelijk? Nee! Zit Fiets in zijn huidige vorm over een paar jaar nog bij Sanoma? Geen idee. Maar één ding weet ik zeker. De oude cliché's 'Zonder wrijving geen glans' en 'Onder druk wordt alles vloeibaar' zijn ook hier helemaal van toepassing.

Ik zie deze uitdaging die voorligt als 'een window of opportunities'.

Gebruikersavatar
Supergrover
Forum-lid HC
Berichten: 4468
Lid geworden op: 14 feb 2007 22:10

Gebruikersavatar Supergrover 31 okt 2013 09:03

Hier een gedeelte uit het persbericht van Sanoma:

"Binnen haar tijdschriftenportfolio gaat Sanoma zich richten op 17 focusmerken en alle bijbehorende merkextensies en specials*. De focus komt op deze merken mede vanwege hun grote digitaal potentieel. Deze merken zijn onderdeel van de domeinen Vrouwen, Kids & Teens, Parenting, Home Deco en Automotive.

De tijdschriften uit andere domeinen (oa Fiets & ProCycling) komen onder strategische heroriëntatie*. Dit houdt in dat onderzocht wordt of een titel de potentie heeft om samengevoegd te worden met een andere Sanoma titel of verkocht kan worden. De verwachting is dat de strategische heroriëntatie binnen 6 tot 12 maanden is afgerond. Mochten titels na verloop van tijd niet verkocht zijn en niet meer winstgevend zijn, dan worden deze opgeheven. In 2014 worden geen titels opgeheven.

De custom media titels die Sanoma maakt voor sportbonden worden ondergebracht bij Sanoma-dochter Head Office NL.

Henk Scheenstra, COO Print: “Tijdschriften zullen er altijd zijn. Bijna 90%% van de Nederlanders leest tijdschriften, en met de titels die blijven realiseren we nog steeds een enorm bereik onder een brede doelgroep. Het zijn de kroonjuwelen zoals Libelle, LINDA. Donald Duck en AutoWeek, prachtige merken waarmee we onze toonaangevende positie binnen de tijdschriftenmarkt verder gaan versterken. De tijdschriften die onder strategische heroriëntatie vallen (oa Fiets & ProCycling), zijn stuk voor stuk mooie titels. Echter op de lange termijn passen zij niet binnen de aangescherpte strategie.”
"nat hout brandt niet!! "

Bianchi via Nirone 7

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2726
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 31 okt 2013 09:12

500 Banen geschrapt.... dat is toch serieus. Fiets staat dus ook op de tocht.

Ik heb geen idee om wat voor oplages het gaat maar er zal toch wel een (onafhankelijke) uitgever zijn die wel interesse heeft een een goed lopend blaadje? Ben overigens nooit liefhebber geweest van het mediamonster Sanoma.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

knutmo
Forum-lid
Berichten: 1138
Lid geworden op: 15 jun 2011 11:03

knutmo 31 okt 2013 09:45

Betaalde oplage van Fiets is ongeveer 35.000 en van Procycling ongeveer 18.000

Afbeelding

Uit bovenstaande grafiek heb ik de twee meestverkochte sporttijdschriften weggelaten. Dat zijn VI (oplage 2012 140.000) en GOLFjournaal (oplage 2012: 245.000).
Laatst gewijzigd door knutmo op 31 okt 2013 09:58, 1 keer totaal gewijzigd.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2370
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 31 okt 2013 09:53

Dit is uiteraard gewoon einde verhaal voor Fiets en waarschijnlijk ook veel van de andere genoemde titels onder de noemer 'heroriëntatie'. Verkoop is kansloos, er is niemand die Fiets met zo'n kleine oplage gaat overnemen. Dit biedt wel kansen voor mooie blogs als DC Rainmaker o.i.d.

Bijzonder spijtig ook voor de medewerkers zo voor de feestdagen, mag ook best gezegd worden! Succes daar allen, ik leef met jullie mee en hoop op een goede afronding.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

knutmo
Forum-lid
Berichten: 1138
Lid geworden op: 15 jun 2011 11:03

knutmo 31 okt 2013 10:05

Wat perspectief voor de oplage-cijfers:

Fiets: 35000
Procycling: 18000

Andere hobby-bladen (niet-sport):
Bright: 6000
Esquire: 25000
Men's Health: 45000
Playboy: 35000
Quote: 51000

marsman
Forum-lid
Berichten: 2370
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 31 okt 2013 10:08

Allen waarschijnlijk een te kleine oplage, ze staan immers niet voor niks te koop.....
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Plaats reactie