Wie schijft die blijft

Geef hier je mening over wat je van het magazine vindt.
HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 11 mar 2019 13:47

Ik blijf me verbazen over het discipel standpunt van Fiets. Ik vind dat nogal discutabel. Is het niet hun journalistieke taak om ons voor te lichten ipv te overtuigen? Ik heb ook een abo op het duitse blad Roadbike. Daar lees ik toch echt wat evenwichter info over schijfremmen op de racer. Daar heb je als lezer gewoon wat meer aan. Mijn mening, op basis van de info van onze Duitse vrienden: er is niets mis met schijfremmen op de racer, maar een enorme meerwaarde tov velgremsystemen zie ik niet.

Wat echt jammer is, zijn de onjuistheden in het artikel. Om de twee ergste maar even te noemen: Schijfremsystemen zijn allerminst probleemloos en onderhoudsarm: Schijfremmen vragen meer onderhoud (checken slijtage/vervangen blokken/stellen/bleeden) dan velgremmen. Bij velgremmen moet je af en de blokjes vervangen en klaar is kees.
2: Velgremmen presteren ook in de regen acceptabel, ook op carbon. De absolute remkracht van velgremmen is zelfs hoger dan de schijf. Schijven grijpen eerder aan en als je ze hydraulisch rijdt, kost remmen minder kracht en is het beter doseerbaar.

baron062
Forum-lid
Berichten: 1017
Lid geworden op: 25 nov 2004 10:37

baron062 11 mar 2019 14:08

HarryuitHilversum schreef:
11 mar 2019 13:47
Ik blijf me verbazen over het discipel standpunt van Fiets. Ik vind dat nogal discutabel. Is het niet hun journalistieke taak om ons voor te lichten ipv te overtuigen? Ik heb ook een abo op het duitse blad Roadbike. Daar lees ik toch echt wat evenwichter info over schijfremmen op de racer. Daar heb je als lezer gewoon wat meer aan. Mijn mening, op basis van de info van onze Duitse vrienden: er is niets mis met schijfremmen op de racer, maar een enorme meerwaarde tov velgremsystemen zie ik niet.

Wat echt jammer is, zijn de onjuistheden in het artikel. Om de twee ergste maar even te noemen: Schijfremsystemen zijn allerminst probleemloos en onderhoudsarm: Schijfremmen vragen meer onderhoud (checken slijtage/vervangen blokken/stellen/bleeden) dan velgremmen. Bij velgremmen moet je af en de blokjes vervangen en klaar is kees.
2: Velgremmen presteren ook in de regen acceptabel, ook op carbon. De absolute remkracht van velgremmen is zelfs hoger dan de schijf. Schijven grijpen eerder aan en als je ze hydraulisch rijdt, kost remmen minder kracht en is het beter doseerbaar.
1: Inkomsten van abonnees zijn maar een deel van de inkomsten. Dus een blad zal nooit ongekleurde info geven. Maar dat zou voor Roadbike ook kunnen gelden. We kennen natuurlijk niet het businessplan van Fiets

2: Waarschijnlijk is de marge op carbonnen wielen hoger, daarom wil je die verkopen als fabrikant en aftermarket. En dat kan het meest risicoloos met schijfremmen, want de wereld is niet plat, en carbon is iets gevoeliger voor slijtage en bijkomende garantieperikelen.

Dus volgens mijn mening zal het toch vooral ten goede komen aan diegene die fietsen maken, de overstap naar schijfremmen.... (toen ik nog wel eens in de bergen fietste met mijn ligfiets was dat 20" voorwieltje ook makkelijk warm te stoken. 1 keer een probleem mee gehad.)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast