Alles over vakanties op én met de fiets

Ervaringen en beleving Giro Toertochten

marcvmegroot
Forum-lid
Berichten: 1385
Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
Locatie: Arnemuiden

marcvmegroot 10 mei 2010 00:23

Gisteren (zaterdag 8 mei) heb ik de toertocht vanuit Middelburg gereden (als echte zeeuw).
Velen van onze club hadden vooringeschreven, dus ik ook. Enkelen waren vrijdag al de startbewijzen gaan afhalen, maar hier was alleen maar veel kritiek op. Twee personen zaten er voor de 150 km. Inschrijving aannemen, nummer opnoemen, chip in envelop, papiertje, plastiek bindertjes erin en dan kon je weer naar huis. Gemiddelde wachttijd 1 uur voor je envelop.
Ook zaterdagmorgen was het geen snelle zaak.
Dan de rit zelf. Het begon prachtig, goede begeleiding van de motard's. Echter deze waren al snel uit het oog verdwenen.
Op plaatsen waar de verkeersregelaars stonden waren ze met alles bezig behalve met de veiligheid voor de toerfietsers verhogen.
Na zo'n 60 km begon de honger te knagen, maar na 70 km nog steeds geen bevoorrading. Er was op de site te lezen dat er bevoorradingen waren voorzien.
Uit ergernis en met een goede hongerklop op een terrasje neergestreken en voor € 10,- bakje koffie met broodje ham en broodje kaas.
Pas over de stormvloedkering (na zo'n 100 km) een droge krentenbol en wat AA drink.
En daar moest je het mee doen.
Nu ben ik geen krentenkakker, maar voor 25,- inschrijven kun je toch € 5,- eraf halen voor een bevoorrading. Met meer dan 2300 inschrijvingen is dat toch snel een tienduizend euro voor goede bevoorrading. Dan blijft er toch nog over voor het goede doel.

Mijn ervaringen met deze toertocht zijn dus niet best. qua organisatie en begeleiding en voorzieningen een regelrechte aanfluiting.
Ik weet niet of vele mijn mening delen, en ik kan slechts hopen dat het in de andere tochten beter was geregeld.
people are strange when you\'re a stranger

http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 10 mei 2010 01:55

Ik heb gisteren best met plezier de toertocht in Middelburg gereden, maar ben het wel voor een deel met je eens voor dat geld had het best wat meer gemogen. ik ga er nu maar vanuit dat ik Pink Ribbon flink gesponsord heb. Vooraf had ik al gezien dat er maar 1 stop was en pas op 100 km. ik heb overigens alleen maar AA drink gezien. ik had zelf een paar boterhammen in mijn shirt en dat was dus maar goed ook. Onhandig ook dat je, aan het begin een goodiebag krijgt. moet je met een plastick tasje gaan fietsen? dat deed dus niemand en zo lag het plein bezaaid met tassen voor de start. jammer 2 was dat als je over de finish kwam je, je chip in kon leveren en dat was't geen herinnering of iets.
De verkeersregelaars deden het in mijn ogen overigens best goed.

Desalniettemin ik vond de route mooi, en ik heb heerlijk gefietst en de sfeer was opperbest. na afloop nog snel even langs een bakker om echte zeeuwse bolussen voor thuis te scoren en ik zat 's avonds toch tevreden aan de koffie.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

fw
Forum-lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 29 jun 2008 22:22

fw 10 mei 2010 02:04

Ik ga sowieso nooit uit van wat ze eventueel aanbieden bij de/een bevoorrading (ik ben bij de tocht in amsterdam bij de 1e bevoorrading niet eens gestopt) en neem zelf altijd voldoende eten en drinken mee.
Overigens ben ik wel met je eens dat je voor 25,- best iets mag verwachten tenzij het duidelijk wordt vermeld dat het geld naar een bepaald doel gaat.

rinke
Forum-lid
Berichten: 899
Lid geworden op: 21 jan 2010 10:10

rinke 10 mei 2010 10:43

Zaterdag heb ik met een vriend de Giro Utrecht toertocht gefietst. Zelf vond ik het de 29 euro meer dan waard. Ten eerst kregen we bij de start een schitterend Ultima Giro Utrecht wielershirt. Rond 9.30 moesten we op een groot parkeerterrein bij de Jaarbeurs gaan staan voor de start. Wat bleek, de gehele 130 km was de route afgezet door verkeersregelaars en politie!! Dwz. Geen auto's / motoren / andere fietsers etc..... Oftewel gewoon over twee en vierbaanswegen mogen fietsen zonder je druk te maken om het verkeer, dat is nog eens wat anders dan je vaste rondje op het fietspad!!!!!! In het begin was het tempo er af en toe aardig uit door wegvernauwingen e.d. Het leuke hiervan was dat er gaten ontstonden die dan mooi met 40 per uur konden worden dichtgereden ipv de gemiddelde 27. Vanaf de dijk bij Amerongen was het helemaal schitterend, voor en achter je een lint van fietsers.....
Al met al een schitterende toertocht gefietst en een unieke ervaring rijker :)

Gebruikersavatar
soloist
Forum-lid
Berichten: 810
Lid geworden op: 18 nov 2005 16:40

Gebruikersavatar soloist 10 mei 2010 10:49

Ik heb zaterdag de Giro toertocht in Utrecht gereden. Vond het allemaal goed geregeld. In het begin filerijden, wat logisch is met zoveel deelnemers. Samen met mijn fietsmaat zo snel mogelijk naar voren gereden, was wel kicken met +40km/u over de afgezette wegen in Utrecht. Zo van, kijk, we spelen wielrennertje.. ;-)

Helaas toch wel wat valpartijen gezien. Op een gegeven moment reden we achter de tweede lijn voorrijders en dat was een stuk rustiger rijden.

Het weer viel gelukkig ook nog mee. Al met al een leuke rit. Goed georganiseerd qua wegafzettingen, verkeersregelaars en politiebegeleiding. Geen bevoorrading onderweg maar dat was van te voren al bekend en was denk ik maar goed ook want dat zou alleen maar tot files hebben geleid. Dus voor 30 euro een gratis shirt en een leuke dag, wat wil je nog meer?
Afbeelding

nofuturekid
Forum-lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 28 jul 2006 09:50

nofuturekid 10 mei 2010 12:59

De toertocht in Amsterdam was in mijn beleving ook prima. Leuk rondje door Amsterdam, en vervolgens bij alle gevaarlijke kruisingen verkeersregelaars die goed hun best deden. Bevoorrading was prima in orde (1e heb ik overgeslagen, net zoals de laatste 10 km voor het einde). Eten was er dus voldoende, en drank ook. Sfeer was ook goed, en er werd lekker doorgereden. Eerste gedeelte was ook wel geinig, tussen de koeien door. Oh ja, en bij de finish was er een medaille, krentenbol en AA drink. Prima.

Minpunten waren er ook: toch vrij veel obstakels gezien in de vorm van paaltjes. Wellicht dat het toch verstandig is om die te verwijderen bij een evenement met 7000 deelnemers. Sommige waren van ver af te zien, maar de batterij paaltjes bij het Amsterdamse bos vond ik best link. Ook zaten er een paar passages in die niet optimaal zijn voor een dergelijke grote groep. De fietsbrug bij de A9 leverde bijvoorbeeld nogal wat gevaarlijke situaties op omdat er teveel mensen tegelijkertijd overheen probeerden te komen. Daarnaast vond ik het parcours in het tweede gedeelte nogal eentonig, maar dat ligt misschien niet zo aan de organisatie.

Al met al goed evenement hoor.

jaapw
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 mei 2010 17:42

jaapw 10 mei 2010 17:50

Helemaal eens met nofuturekid.

Ik heb gisteren de 100km toertocht in Amsterdam gereden. De organisatie was erg goed. Overal stonden verkeersregelaars (ook op de tramsporen in Amsterdam, super!) en ook de verzorging was uitstekend. De route was ook netjes uitgepijld.

Het laatste deel was inderdaad niet zo mooi qua omgeving. Wat dat betreft is de omgeving Utrecht gewoon mooier. De fietsbrug over de A9 was wel even schrikken. Ineens een pad van maar 1 meter breed. Hoop dat dat voor iedereen goed is gegaan, idem dito voor de paaltjes in de weg tegen het einde (over het algemeen was de hulp van iedereen goed: "LET OP, PAALTJES!").

Gebruikersavatar
dickw
Forum-lid
Berichten: 793
Lid geworden op: 18 mar 2010 13:48

Gebruikersavatar dickw 10 mei 2010 18:38

Ook ik deed mee aan de 130 km in Utrecht. Het was mijn eerste toertocht en zeker goed te doen zeker omdat je in colonne reed. Veel goede vrijwilligers die hielpen bij de knelpunten. Omdat je in colonne reed was het wel oppassen. Ik zag nog wel wat bijna botsingen en wat mensen aan de kant die echt een botsing gehad hadden. Maar voor de organisatie vooral veel lof. Netjes een krentenbol, banaan en drinken vooraf en bij aankomst ook weer een banaan. Zelf genoeg meegenomen, dus geen punt. Met die kou drink je toch bijna niets - al plasten er wel erg veel aan de kant van de weg. Enig nadeel van zo'n tocht: ik heb nog niet zo veel geremd als de rest van het seizoen bij elkaar maar dat krijg je als je een aantal van die testosteron knoepers zich moeten bewijzen waar het niet kan.

edba
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 mar 2008 12:38

edba 10 mei 2010 23:10

Marc, ben het helemaal met je eens. Heb in Middelburg de 80km gereden. Slecht uitgepijld, waardoor de verzorging helemaal gemist (en blijkbaar niets gemist :) en de finish via de andere kant bereikt (Werd door een verkeersregelaar door een fietstunneltje gestuurd en hierna waren de bordjes weg). Een goodie tas vooraf geven, geeft aan dat de organisatie waarschijnlijk zelf nog nooit gefietst heeft. Vond de 20 euro die ik heb betaald dan ook erg veel als je keek wat je ervoor terug kreeg. Hopelijk gaat er een hoop van deze 20 euro naar het goede doel. Verder blijft Zeeland leuk om te fietsen. Mooie fietspaden en altijd wind (hoewel dat zaterdag wel meeviel).

ilpirato
Forum-lid
Berichten: 202
Lid geworden op: 30 jun 2008 18:04

ilpirato 10 mei 2010 23:24

Tourtocht in Utrecht gereden. Als ze nou al het drinken, wat ze in het begin uit deelde, hadden meegenomen naar een strategisch punt op de helft en bij terugkomst bij de jaarbeurs ook nog wat weggaven, dan had ik het een stuk beter gevonden. Ik drink namelijk wel gewoon 500ml per uur, dus ik was snel door mijn drinken heen. Had wel verwacht dat ze onderweg met een blikje o.i.d. zouden staan. Wist dat ze geen verzorgingsposten hadden, dus zal er verder niet over zeuren. Behalve dan over de aankomst, daar hadden ze wat mij betreft wel een energiedrankje mogen geven.
Afzetting was perfect, route was leuk, super leuk shirt gekregen, dus verder geen op of aanmerkingen. Peloton bleek op zijn langst 10 km te zijn!!! Schitterend, vooral goed te zien op de Lekdijk en op vliegbasis Soesterberg.
Bianchi SL3, Pantani Vive!!
Colnago CX-1

Plaats reactie