Alles over vakanties op én met de fiets

Munchen - Wenen

nielsve
Forum-lid
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 mei 2018 19:22

nielsve 11 okt 2021 10:02

Volgende week staat er een bikepack van Munchen naar Wenen op het programma. Ik ben bezig met de route uit te stippelen.

Heeft er iemand ervaring met het fietsen van Munchen naar Salzburg? En wat is hiervoor de beste of mooiste route zonder de 150km te overschrijden?

Vanuit Salzburg heb ik een route Salzkammergut naar Gmunden. Van Gmunden naar Linz. Van Linz naar Krems an der Donau en van daaruit naar Wenen. Deze zijn allen afkomstig van ringroutes 3 en 4. Ik neem aan dat deze geschikt zijn om te fietsen?

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 11 okt 2021 11:02

Misschien is je vraag meer op z'n plaats bij de wereldfietsers. Zij hebben een eigen forum.

'Beste' en 'mooiste route' zijn waarde-oordelen die je zelf moet maken. Wil je vlakke ritten, volg dan zoveel mogelijk de oevers van de Inn en de Donau. Makkelijker wordt het niet en je zult veel andere fietsers tegenkomen met heel veel verhalen en interesse.
Wil je rust en hoogteverschillen, zoek dan een andere route.

Voor mijn gevoel zijn Salzburg en Gmunden de twee die niet in het rijtje thuishoren, omdat je uiteindelijk via Linz en Krems over de Donau Radweg naar Wenen lijkt te willen gaan.

De Ringroutes voegen juist weer flinke hoogtemeters toe. En ze zijn gemaakt voor fietsers en dus geschikt om te fietsen.

Misschien nog eens naar je route kijken? Dit is wat ik er van zou maken:

https://brouter.de/brouter-web/#map=10/ ... ,48.249065

nielsve
Forum-lid
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 mei 2018 19:22

nielsve 11 okt 2021 20:17

Ok thanks voor de feedback. Ik ga zeker uw route eens uitpluizen en heb ondertussen ook de vraag gesteld op het forum van wereldfietsers.

Dit is wat ik voorlopig had:
https://www.routeyou.com/nl/route/view/ ... burg-wenen

Vnl. het stuk Salzburg naar Gmunden is iets pittiger maar goed te doen. Voor de rest redelijk vlak en zelfs dalend. Salzburg hadden we in ons hoofd owv Salzkammergut wat ons wel idyllisch lijkt..

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 11 okt 2021 22:36

De herfst gaat meestal gepaard met de eerste sneeuw in de Alpen.
Net voor afgelopen weekend lag sneeuw tot ongeveer 1200 m.
Om onaangename verrassingen te voorkomen misschien beter niet te veel hoogte in de ritten opnemen.
Succes met de trip, hou ons op de hoogte.

nielsve
Forum-lid
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 mei 2018 19:22

nielsve 12 okt 2021 11:28

Bedankt en nee idd, het hoogste punt is normaal iets van 600-700 meter dus dat moet lukken.
Ik heb handige input gekregen op het forum van wereldfietsers.

Als ik een definitieve versie heb van de gpx zal ik hier een linkje plaatsen.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 12 okt 2021 19:25

Op het wereldfietsersforum zag ik de aanbevelingen waar je hierboven naar verwijst. Als ik het zo zie, gaat het helemaal goed komen!

nielsve
Forum-lid
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 mei 2018 19:22

nielsve 25 okt 2021 22:18

We hebben de totale afstand op 4 dagen gedaan, maandag tot en met donderdag. Het was onze eerste keer maar smaakt zeker naar meer. We hebben geluk gehad met het weer en vaak in een stralend zonnetje gefietst behalve donderdag waar het de hele dag bewolkt was (maar wel wind grotendeels in de rug).

Munchen-Salzburg: 165km
Salzburg-Gmunden: 93km
Gmunden-Klam: 135km
Klam-Wenen: 180km

Op de route viel weinig op te merken en was dan ook mooi tot soms echt prachtig vnl. de eerste twee dagen. De eerste dag liep de route langs de rivier Mangfall, het fietspad was hier onverhard en we hebben grotendeels parallel aan dit pad gefietst. Daarnaast hebben we ook stevig gevloekt op een gravelpad (dikke stenen) omhoog nabij de Chiemsee. Nabij Mauthausen hadden we nog een veer in de route terwijl die niet meer uitvoer waardoor we wel wat omweg hadden.

Het stuk van Gmunden richting Linz was iets minder maar wel zeker ok qua fietsinfrastructuur. Het stuk Donau was vnl in de regio Wachau zeker de moeite.

Indien iemand ooit input wil, laat zeker weten..

Plaats reactie