Alles over cyclos en toertochten. In samenwerking met (en gemodereerd door) CycloWorld.cc

Parijs-Roubaix 2022

Juppehup
Forum-lid
Berichten: 268
Lid geworden op: 13 aug 2014 16:47

Juppehup 03 okt 2021 20:18

Na een fantastische koers op TV vandaag en al tijden flirten met het plan wordt het nu toch eens echt tijd om zelf Parijs-Roubaix te rijden.
Ik wil eigenlijk gewoon alle klassiekers een keer volledig gereden hebben en na AGR en LBL wordt het nu tijd voor RVV en P-R.

Het grootste probleem met P-R is dat het geen rondje is. Je start op een andere plek dan waar je finished.
Nu zijn er afgelopen weekend 3 koersen verreden:
Vrouwen: 120km met een lokaal lusje en geen bos.
Mannen; 264km, 1e strook op 160km vanaf de finish.
Challenge voor de toerist; 150km, laatste 100km hetzelfde als de mannen en vrouwen.

Het liefst doe ik natuurlijk de volledige afstand, maar de eerlijkheid gebiedt me ook te zeggen dat ik de eerste 100 niet persé mee hoef te pakken. Het draait uiteraard om de stroken dus het mooiste is om op 160km vanaf de finish het parcours op te draaien en zo dus alle 30 stroken mee te pakken.

Wat zijn nu de opties?
1) Meedoen aan de challenge.
Voordeel: lekker geregeld, support onderweg.
Nadeel: Niet alle stroken, dus het is net niet.

2) Zelf organiseren. Trein pakken naar één of ander dorpje op 160-180km en van daaruit naar Roubaix rijden.
Voordeel: Alle stroken.
Nadeel: Geen support, Is de wielerbaan open? Hoe zijn de treinen in Frankrijk?

Wie heeft er ervaring met P-R en wat raden jullie aan?

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 03 okt 2021 20:33

Er is een kleine organisatie (een vereniging) die als enige het recht heeft een toertocht op het parcours te organiseren. Hun start is in Wallers-Arenberg bij industrieel erfgoed. Ik ben eens bij hen gestart en vanaf daar naar het velodrome gereden. Eenmaal daar weer terug gefietst naar de auto bij de start.
Nadeel van dat plan is dat we geen pavé mee konden nemen in de rugzak.

Zoek hier: https://vc-roubaix-cyclo.fr

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1053
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 03 okt 2021 20:40

Ik ben ook al langere tijd van plan om het te gaan rijden. Het was mijn doel voor vorig jaar en dit jaar, maar door de pandemie uit moeten stellen.
Mijn vrouw heeft aangeboden de support car te zijn, dus wat dat betreft is er veel mogelijk. ook vindt zij -en ik- het prima om het met iemand anders te doen. Nu zal het wel even duren voordat ik er aan toe ben (nieuwe baan en kind op komst), maar stuur een DM en misschien kunnen we e.e.a. regelen.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5698
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 04 okt 2021 07:28

Ik zou de zoekknop eens gebruiken.
Er zijn al diverse topics geweest over de diverse P-R toertochten?
Ook daarin wordt gesproken over het 'vervoersprobleem'.
En bij de RVV heb je hetzelfde 'probleem' als je de volledige toertocht rijdt.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 04 okt 2021 07:44

Ik heb de P-R gedaan de dag voor de profs, deze was 175km. Meer dan lastig genoeg.
Ik heb de toch met Wielerbus gedaan. Vrijdagavond op de bus stappen, hotelletje in de buurt van de start. Zaterdagochtend met de bus naar de start en na de rit met de bus terug naar huis. Erg goed geregeld allemaal en niet duur (voor wat je krijgt), absolute aanrader (ik heb Milaan-San Remo ook met en gedaan, ook een echte aanrader trouwens)

De RVV is ook geen lus, starten in Antwerpen (of Brugge) en aankomen in Oudenaarde. Heb ik ook gedaan (2x), mooiste van alle toertochten IMHO. Beste geregeld en als ervaring ook de mooiste. (mijn vrouw is me telkens komen ophalen in Oudenaarde, we spraken dan steeds af aan de McDo zodat ze niet met de auto in die drukte zat) en ik kon met de fiets naar de start (ik woon iets meer dan 10km van de start in Antwerpen)
Afbeelding

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 04 okt 2021 07:49

Toen ik mijn PR challenge reed (ASO organisatie) op de dag voor de profs, nam je de bus on 04:00 uur (of zo iets) vanuit Roubaix naar Troisvilles en reed dan alle (meen ik) stroken.
Hotel in Roubaix genomen en heeeeel vroeg opgestaan.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
yorickdix
Forum-lid
Berichten: 256
Lid geworden op: 03 jun 2013 13:22

Gebruikersavatar yorickdix 05 okt 2021 10:55

wat ik de laatste keer 2019 gedaan heb
- overnachting in omgeving Roubaix
- op de ochtend van de toertocht richting start gereden en 20km voor Busigny geparkeerd. (dat was toen de start van de 170km versie, maar misschien bestaat die niet meer vanwege de vrouwen wedstrijd)
- toertocht gereden en weer overnacht bij Roubaix
- volgende ochtend naar de auto fietsen, dat is een stuk korter dan de toertocht als je rechtstreeks gaat en kasseien zijn ook goed te ontwijken
- met de auto naar een strook rijden en de wedstrijd nog even langs zien komen

Juppehup
Forum-lid
Berichten: 268
Lid geworden op: 13 aug 2014 16:47

Juppehup 05 okt 2021 12:15

M'n RVV ronde heb ik dusdanig aangepast dat deze start en finished in Oudenaarde. Het eerste stuk vanuit Antwerpen is toch niets speciaals. Vanaf Oudenaarde volg ik de profroute, aangepast met wat extra lussen om zo álle stroken en beklimmingen in de buurt mee te pakken en toch met 235km thuis te komen.

Wielerbus is wel een serieuze optie ja, goeie👍🏻. Leveren zij ook support onderweg of droppen ze je alleen maar?

Wat jij zegt @Yorickdix hebben we ook over nagedacht ja. Ben je iets langer van huis, maar zeker ook een optie 👍🏻

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 05 okt 2021 14:29

Het stuk vanuit Antwerpen is toch echt wel de moeite waard bij de RVV. Door de konijnenpijp en dan tegen 40-45km/u door (meestal) afgezette straten langs publiek dat je al aanmoedigt. Echt tof.

Wielerbus heeft een klein busje mee indien je pech hebt op de kasseien (of in de tussenstukken ;-) )

Bij Milaan-San Remo staat de bus na 180-200km nog ergens langs de weg om te bevoorraden.
Afbeelding

Gebruikersavatar
yorickdix
Forum-lid
Berichten: 256
Lid geworden op: 03 jun 2013 13:22

Gebruikersavatar yorickdix 05 okt 2021 15:40

oh, en de wielerbaan is wel vaak open, denk ik
ik ben er 2x geweest buiten 'PR' om en beide keren konden we een rondje fietsen op de baan.
ook wel 's gehoord dat als je het lief vraagt in het cafeetje (als het open is) dat je dan even naar de douches mag.

dat is wel trouwens een USP van de toertocht: je mag douchen in De Douches :D
echt een aanrader

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 05 okt 2021 20:47

Zeker weten. Ik had die van Cancellara uitgekozen ;-)
Afbeelding
Afbeelding

RobertvD
Forum-lid
Berichten: 334
Lid geworden op: 03 dec 2019 15:23

RobertvD 06 okt 2021 10:34

Paar jaar geleden op eigen gelegenheid de laatste 100km van het parcours op de donderdag voor de profs gereden. De pijlen hangen er dan al en leuk om te zien hoe de profs verkennen.

Auto in Wannehain geparkeerd. Vandaar 30km naar Arenberg gefietst en dan het bos van Wallers in gedraaid en het parcours gevolgd. Vanaf de piste is het nog 15km terugfietsen naar Wannehain. Vlak voor de echte finale kom je weer door Wannehain. Daar kun je dan wat eten en drinken uit de auto pakken en overtollige kleding achterlaten.

Je kunt ook na Hem terugdraaien naar de auto. Als je de piste al een paar keer gezien hebt en geen zin hebt in de stoplichten van Roubaix.

Plaats reactie