Alles over vakanties op én met de fiets

Groot rondje Spanje

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 12 sep 2021 10:45

Naar aanleiding van het topic over cyclocrossen naar Barcelona, bij deze mijn verslag van een ietwat lange tocht met bagage door Spanje heen met een stuk Franse Pyreneeën eraan geplakt.

De route begon aan de Franse kant van de Pyreneën, vervolgens de col du Somport over en naar Spanje toe. Aldaar een lang stuk van de camino naar Santiago gevolgd tot aan Burgos. Het Santiago pad kon mij niet echt boeien en vanaf Burgos ben ik de Camino del Cid gaan volgen, tot aan de golf van Valencia. Dit was het leegste stuk qua landschap van de reis en ik vond dit stuk ook het mooiste. Een lange aaneenschakeling van eindeloze vergezichten met alleen maar zon. Daarna heb ik een lang stuk langs de kust gefietst tot aan Barcelona toe. Vanaf daar terug de bergen in, de Pyreneeën weer over om daarna nog een Frans tintje plus een paar fikse bergen aan de tocht toe te voegen. Zo kwam ik na drie en halve week fietsen weer terug bij mijn auto die ik op de camping in Oloron-Sainte-Marie had laten staan.

de route:
Afbeelding
2192 kilometer lang
23.000 hoogtemeters
21 fietsdagen
3 rustdagen in Logroño, Teruel en Barcelona

De fiets voor deze reis:
Afbeelding
- Een Trek cross hybride; dat was volgens mij de marketing kreet die destijds werd gebruikt om mij deze woon-werk fiets te verkopen. Hiermee fiets ik dus dagelijks mijn ww ritjes van 6 km enkele reis.
- Voor deze tocht zijn er aan paar aanpassingen gedaan. Mountainbike pedalen en een ligstuurtje. Over de keuze voor deze fiets valt het een en ander te zeggen. Ik had namelijk ook op een gravel racer kunnen gaan. Achteraf was die keuze beter geweest, vermoed ik. Ik heb op deze fiets maar 2 houdingen, handen op het stuur of op het ligstuur. Een racebocht kent gewoon meer houdingen voor je rug.
- Deze fiets heeft echter een naaf dynamo en ik had hiermee gehoopt zelfvoorzienend te zijn in elektriciteitsopwekking. Het was namelijk voornamelijk een kampeer vakantie en geen hotelreis. Dat werkt echter niet helemaal goed. Ik fietste gemiddeld 5 uur per dag en in die tijd moet ik Garmin en een telefoon opladen. Dat lukt net. Tenminste als de telefoon niet te veel wordt gebruikt. Op rustdagen is er geen powerbron en de telefoon loopt wel extra hard leeg omdat je op die dagen er vaak op kijkt. Ik was dus nog steeds afhankelijk van het stopcontact in de paar hotels onderweg of de stopcontacten van het camping sanitair. Daarnaast had Garmin de nogal irritante eigenschap zichzelf uit te zetten als de powerbron even staakte. Na een terras stop stond het speeltje op zwart en was de route in tweeën gehakt, als Strava überhaaupt de rit nog accepteerde.
- De bagage bestaat uit twee achtertassen (elk 14 liter) plus een stuurtas (14l maar slechts voor 2/3 gevuld). De achtertassen (Arkel dry lites, echt een aanrader) gebruik ik al heel lang voor hotelreizen. De stuurtas (BBB) was nieuw voor deze reis. In de stuurtas zit de slaapuitrusting en een beetje vuile was. Bovenop de drager ligt de tent.
- Het gewicht fiets is niet gering, ongeveer 12 kg. Geen carbon, maar alu, stevige wielen, een Tiagra groep, ligstuur, spatborden, een ringslot en een achterdrager, De bagage weegt ook zo'n 12 kg. Hierop valt eigenlijk alleen nog te besparen door minder mee te nemen. Tent plus matras, slaapzak en kussentje weegt maar 2,5 kilogram. Minder en je slaapt in een vuilnis zak :shock:

De route bestond voornamelijk uit asfalt, heeeeeeeel erg mooi asfalt:
Afbeelding

En ook soms wat gravel. De banden waren 32 mm Schwalbe marathons. Geen gravel banden maar daar kom je in de praktijk echt wel mee over deze stroken heen:
Afbeelding

Als laatste maar misschien wel het aller belangrijkste: IK HAD GEEN PLAN!!!!
Alleen een vaag omlijnd plan in de zin van 4 weken fietsen en een paar ideeën voor de route en bijbehorende gpx files. Vier weken is belangrijk om eens echt uit je werk te kunnen stappen. Geen plan is veel beter dan wel een plan. Het heet vakantie. Doe waar je zin in hebt, Als dat tijdens je vakantie verandert, dan is dat zo. Niets moet. Ik ben mijn telefoon code vergeten en heb de puk code moeten gebruiken. Ik wist thuis niet meer hoe ik op mijn laptop moest aanloggen.

nog een paar plaatjes:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door rob74 op 12 sep 2021 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Live fast; die young. mijn blog

Trixie24
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 19 jul 2015 19:39

Trixie24 12 sep 2021 12:30

Wat een beleving! Heel gaaf...

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 12 sep 2021 12:40

Geweldig!! Sowieso mijn favoriete land maar deze belevenis lijkt me helemaal prachtig!! Dank voor dit verslag
:like:
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
Rubik
Forum-lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 30 mar 2018 17:58
Locatie: Heerenveen

Gebruikersavatar Rubik 12 sep 2021 14:02

Fantastisch zeg, bedankt voor het delen van je verslag!

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8451
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 12 sep 2021 18:55

Mooi verslag.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 12 sep 2021 19:01

Goed verhaal, mooi!

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 12 sep 2021 19:12

Zowel lichamelijk als mentaal imo een prestatie.
Mooi.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 12 sep 2021 21:41

Nice en voor de filosofie om niet te veel te plannen een dikke +1

We plannen immers het hele jaar.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 13 sep 2021 07:51

Dikke plus. Goed verhaal en een goede reismodus

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1532
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 14 sep 2021 12:26

Gastheerg schreef: 12 sep 2021 21:41 Nice en voor de filosofie om niet te veel te plannen een dikke +1

We plannen immers het hele jaar.
+1 Ook het kamperen is leuk omdat je uiteindelijk toch vaak een camping wilt vinden en dan kan het moment van stoppen met fietsen voor de dag erg bepalend zijn voor de lengte van de dagafstand. Maar wss bleefthet lang genoeg licht....
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 14 sep 2021 13:03

Dat lange licht viel wel mee. Ook In Spanje gaat eind augustus de zon steeds sneller onder. En ik vind het wel prettig om 's avonds op mijn gemak de tent op te zetten, douchen, de was doen en rustig eten. In Spanje heb ik ook een paar keer een hotel gepakt, puur bij gebrek aan campings. Het stuk tussen Burgos en Teruel is ten eerste erg dun bevolkt en Spanjaarden zijn sowieso niet zulke kampeerders en campings zijn ook op andere plekken dun gezaaid. Een voordeel van de Spaanse camping is dat ze altijd een bar/restaurant hebben. Dat is bij wet geregeld en die wet is ook een reden voor de schaarste. Er moet namelijk wel genoeg klandizie zijn om het rendabel te laten zijn
Live fast; die young. mijn blog

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 14 sep 2021 13:39

Dank voor het delen! Inspirerend ook.
Niet zijken maar reiden !

Plaats reactie