Alles over vakanties op én met de fiets

Op de Cyclocrosser naar Barcelona

Fredo82
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 01 apr 2021 17:56

Fredo82 03 sep 2021 10:10

Hallo Medefietsers!

Ik ben net terug van mijn fietsvakantie naar Barcelona.
Ik heb het gedaan op mijn Focus Mares CX (Disc Ultegra 2017), single 46 voor, 11-34 achter. Ik vond het een mooie uitdaging en vroeg me ook af of het goed te doen was met die setup.
By all means ben ik geen ervaren fietser in termen van dit soort fietsen (jaren lang op een 26 inch MTB gefietst, o.a. naar Geneve en ook naar Wenen gefietst, met evenveel plezier!)
Aangezien ik dingen beter wilde aanpakken/langere tochten wilde doen had ik me georienteerd op MP en vervolgens mijn Focus gekocht een jaartje geleden.
Toen had nog geen flauw idee wat het verschil is tussen een Cyclocrosser en een racefiets.
Ik kwam er gedurende mijn reis achter dat de 46 voor en 11-34 (voor mij) trouwens een prima setup was, geen problemen gehad, nooit hoeven afstappen :) Ik vind het ook een mooie pure setup in a way.

Al met al beviel het me dus goed! (sowieso 1000X beter dan mijn cube waar ik 20 jaar op heb gefietst met kapotte manitou six voorvork en afschuwelijke schalbe kojaks)
Ik weet nu dat de bracket wat hoger is dan een racefiets, dus je zit wat 'hoger' op de fiets. Ook de voorvork vind ik niet zo 'aero' of slank als op een racefiets.
Ik ben gegaan voor zo min mogelijk weerstand, dus zadeltas, klein frametasje, pirelli P-zero's en daarbij de bare essentials. Daarbij in t achterhoofd dat areodynamica een zeer grote factor is in weerstand.
Dus vandaar, de voorvork vind ik lastig aangezien die vrij groot en lomp is,

Mijn vraag is eigenlijk:
Wat is jullie mening over het idee om op een Cyclocrosser zulke lange afstanden te doen?
Zal er een groot verschil zitten tussen dat en een mooie racer? (lagere bracket, slankere voorvork, andere geo, etc) Of is het verschil niet supergroot?
Ik kreeg trouwens wel last van mijn knieen onderweg, maar ik had ook geen bikefit gedaan, alles zelf op gevoel afgesteld. Nu maar een afspraak gemaakt ;)

Ik had gehoord dat een Cyclocrosser een 'nerveuze' fiets is. Kleine bochtjes, snelle uitwijkmanouvres (in t verkeer als automobilisten niet opletten) neem ik inderdaad wel zonder problemen.
Maar vroeg me gewoon af, wat zouden jullie doen?
Of is het gewoon gestoord om een Cyclocrosser ervoor uit te kiezen? Haha.
Wellicht is de Focus voor mij een mooie overstap om vanaf de 26" MTB geleidelijk over te gaan naar het echte race-werk, asfalt, mooie orbea orca, of iets dergelijks?
Kort samen gevat: ik vraag me af wat het (merkbare) verschil zou zijn als ik een 'echte' racer zou nemen, voor zulke lange afstanden!

Bijgevoegd een foto van mijn fiets, het leukste vond ik altijd nog de vraag: "Where is your luggage?" :mrgreen:

Love to travel light. (Dit was alles, geen rugzak, frametasje was ook leeg, alleen bedoeld voor eten.)

Groetjes allen! En bedankt voor het lezen van dit lange bericht!
Bijlagen
Mares CX.jpg

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5808
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 03 sep 2021 10:11

Graag in het juiste topic plaatsen - Vakantie topic is er perfect voor.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
Rubik
Forum-lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 30 mar 2018 17:58
Locatie: Heerenveen

Gebruikersavatar Rubik 03 sep 2021 10:19

Ik snap de "where's your luggage" vraag wel 😁. Hoe veel etappes heb je moeten fietsen? Respect om dat met zo weinig bagage te kunnen doen!

Wel gaaf avontuur zeg. Heb je nog ergens een blog met meer info bijgehouden?

Fredo82
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 01 apr 2021 17:56

Fredo82 03 sep 2021 10:26

@ rene: Ho, sorry! Ben relatief nieuw hier :) Wat te doen? Post hier verwijderen, daar opnieuw posten en daar verder kletsen?
@Rubik: Het was een fantastisch avontuur, kan je er alles over vertellen! Misschien handig als ik even wacht totdat duidelijk is of ik het moet posten in een andere topic?
Cheers!!

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 03 sep 2021 10:50

Fredo82 schreef: 03 sep 2021 10:10 vroeg me ook af of het goed te doen was met die setup.
[.....]
Mijn vraag is eigenlijk:
Wat is jullie mening over het idee om op een Cyclocrosser zulke lange afstanden te doen?
[.....]
Of is het gewoon gestoord om een Cyclocrosser ervoor uit te kiezen?

Fredo82 schreef: 03 sep 2021 10:10 Al met al beviel het me dus goed!

Volgens mij heb je je vraag al aardig zelf beantwoord :lol:

Een fiets is een fiets en (bijna) iedere fiets is potentieel wel geschikt om mee op vakantie te gaan. Voor vakantiefietsbegrippen is jouw setup érg licht en snel. Lichte snelle fiets, snelle wielen, snelle banden, heel erg weinig bagage. Ik neem aan dat je niet zelf gekookt hebt, niet gekampeerd hebt en je hebt gefietst door een gebied met gematigd klimaat. Voor die manier van reizen is dit een nagenoeg perfecte fiets denk ik.

Om serieus te klimmen is een 46t voorblad met een 34t achter een redelijk zwaar verzet, dat zou je knieklachten mogelijk kunnen verklaren.

De makkelijkste en goedkoopste optie om lichter te kunnen schakelen zou een 42t, 40t of 38t voorblad zijn. Dan hoef je verder alleen je ketting in te korten. Operatie van een kwartiertje. Terug in NL kun je er desgewenst even makkelijk weer een groter blad en langere ketting op zetten.

Met een GRX achterderailleur (RD-RX812) kun je een 1x11 setup met een 11-42 cassette gebruiken als je dat zou willen.

Of je zet er weer een voorderailleur op.
Laatst gewijzigd door scepticus op 03 sep 2021 12:21, 2 keer totaal gewijzigd.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Fredo82
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 01 apr 2021 17:56

Fredo82 03 sep 2021 12:18

Ik ben het helemaal met je eens, scepticus, en dank voor je reactie!
Mijn vraag is ook meer: hoe groot zou het verschil zijn als ik het had gedaan met een 'echte' racefiets, als je begrijpt wat ik bedoel?
Fietsen is sws leuk, maakt me bijna niet uit op wat voor fiets, maar toch... als je (zoals vast velen van ons hier) een passie hebt ontwikkeld, net dat stukje beter/verder/sneller/ etc wil gaan: is er een verschil? Vast wel, en zo ja, groot? Klein? Iemand ervaringen hiermee? Speelt geometrie een rol voor het comfort voor lange afstanden?
Aangezien ik maar een jaartje ervaring heb, en dit de eerste min of meer serieuze fiets is waar ik op rijd...

Thx voor je input, Ik heb inderdaad gekozen voor niet koken, niet kamperen, geen zin om een tent, slaapzak, kookgerei mee te sleuren... gewoon airbnb's boeken (alleen een bed is al prima). Ik wilde gewoon fietsen, eten, slapen. Repeat.
Wat betreft klimmen, ik vind het niet erg om af en toe te moeten staan op de pedalen, train je dat ook weer. De 46 voor vond ik super, niet te groot zodat het net haalbaar was voor de klimmetjes (die ik tegenkwam dan) en niet te klein zodat je met de 11 achter heerlijk vaart kan maken als je er lekker in zit:)
Waarschijnlijk kom ik daar wel op terug als ik wat meer ervaring heb opgedaan haha... maar tot die tijd:
The dude abides ;)

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 03 sep 2021 12:26

Fredo82 schreef: 03 sep 2021 12:18 Mijn vraag is ook meer: hoe groot zou het verschil zijn als ik het had gedaan met een 'echte' racefiets,
Zowel qua snelheid als comfort zéér marginaal.
Als deze fiets je goed bevalt zou ik 'm lekker houden zo.


Ik heb inderdaad gekozen voor niet koken, niet kamperen, geen zin om een tent, slaapzak, kookgerei mee te sleuren... gewoon airbnb's boeken (alleen een bed is al prima). Ik wilde gewoon fietsen, eten, slapen. Repeat.
Lekker! Ik heb ook wel uitgebreid gereisd met volle bepakking, maar credit card touring kan ook heerlijk zijn!
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Fredo82
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 01 apr 2021 17:56

Fredo82 03 sep 2021 12:34

Cool, dat vind ik fijn om te horen Scepticus! Het virus heeft me te pakken haha. Baal als een stekker dat ik nu even uit de running (cycling!) ben....

Ik zal later hieronder een verslagje doen, ook als antwoord op @Rubik en tegelijk ook voor alle anderen die het leuk vinden om te lezen.
T zal wel een lang verhaal worden, aangezien ik nog nooit zoiets geweldigs heb meegemaakt in twee weken tijd :)
Zal mn best doen om t zo kort en leesbaar mogelijk te houden haha!

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 03 sep 2021 12:56

Behalve dat je 1x voorblad hebt zal er weinig verschil zijn met een racefiets.
Zeker als de geometry gewoon goed is voor je.
Zie dat je er ook gewoon racefiets banden onder had zitten.

En ja geometry speelt een rol bij lange afstanden, maar dat is denk vooral als je niet veel gewend bent/snel ergens last van krijgt.
Ik fiets ook gewoon lange afstanden met mijn racefietsen met flinke drop.

46 voorblad, benieuwd naar de route die je gedaan hebt want als je dan een leuke berg over mag kan dat best pittig zijn.
Zou persoonlijk voor zo'n rit eerder een wat kleiner blad monteren dan. (38 of 42) Dan maar iets minder hard afdalen, op het vlakke is een 38 ook prima.
Of 2x voorblad.

Fredo82
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 01 apr 2021 17:56

Fredo82 03 sep 2021 13:30

Tsja... ik zit me dus af te vragen of de maat wel oke is voor mij... Ik ben niet groot, 1.69/1.70 zoiets, framemaat is 51 CM, stack 53.6, reach 37.5 Heb er een 80mm stem en Zipp Ergo 70 op gezet (70mm reach), het voelde zo ver weg allemaal...
Misschien beter een kleiner frame (dus andere fiets kopen) en daardoor meer ruimte voor een langere stem, maar goed, ff kijken wat een expert erover te zeggen heeft

Fredo82
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 01 apr 2021 17:56

Fredo82 03 sep 2021 13:38

@ Rubik (en andere geinteresseerden): dit gaat een lang verhaal worden, disclaimer: Niet bedoeld om cool of macho over te komen, ik zeg t alvast, ik heb daar een afkeer van. Tis puur enthousiasme, en kijken hoeveel en hoever ik kon gaan. Om die reden heb ik ook geen insta, FB, of een blog bijgehouden, ben meer een solo-dude eigenlijk...
Maar goed, here goes:

Ik wilde het in 7 dagen doen, maandagochtend weg, maandagavond aankomen. Den Haag - Barcelona.

Eerste 4 dagen 800+km gedaan, de eerste drie dagen: non-stop regen. Het voelde ondanks dat goed, heerlijk zelfs om zo lekker te knallen :)

Op de 3e en ook op de 4e dag daarna had ik wel pech, in Frankrijk totaal geen kans gehad om iets te kunnen eten/drinken tussen 9.30 - 1400 in de 'graanschuur van europa'.
Kleine dorpjes, alles dicht, niemand op straat, omgereden naar een intermarche: dicht. Puur geluk door eten te kunnen bemachtigen in een winkeltje die 5 minuten daarna ook gesloten was. De avond van de 3e dag rond 21.30 aankomen in een airbnb in een dorpje: natuurlijk ook niks te eten.... die twee dagen waren niet al te fijn. Daar betaalde ik later in mijn reis de rekening voor, denk ik :(

4e dag hield het op met regenen, maar op het einde kreeg ik pijn in mijn knie: 40km te gaan.
Voornamelijk met links getrapt (kijken hoever ik kon pushen en moest naar mn airbnb.) Gehaald en gelukkig ook goed kunnen eten die avond (handig, want de dag ervoor was een hel.)

5e dag werd ik wakker: stralende zon! De rit zou vanaf daar ook alleen maar naar beneden gaan, het harde werk achter de rug, dus ik was superblij, klaar om de ‘beloning’ te kunnen ontvangen, maar.... ik kon niet meer.
Mijn knie was helemaal kapot, dik en na 30 keer trappen helaas moeten stoppen.
Na een behoorlijke mental breakdown heb ik besloten om maar de trein te nemen naar mijn al geboekte Airbnb 200km verderop. Ik had de naïeve hoop dat ik na een dagje rust wel verder zou kunnen fietsen maar nee.

Ik heb twee daagjes in valence gezeten, ibuprofen, diclofenac, arnica, een brace om mijn knie, informatie inwinnen en op verzoek (lees: aandringen) van mijn vrienden moeten besluiten de handdoek in de ring te gooien.

Waar ga je een week lang niks doen? Niet in t midden van frankrijk. Dus. Besloten om die rust te pakken in Perpignan, aan de kust. Beetje gezwommen, gegeten en niks gedaan.
Ik moet zeggen: het voelde afschuwelijk om in de trein het landschap te zien voorbij trekken waar je heerlijk had kunnen fietsen in de stralende zon. Mentaal had ik een moeilijke tijd daar, maar ook de switch gemaakt dat het bullshit is om te klagen, immers: prachtig weer, mooie natuur ( ;) ) prachtige stranden en een goed leven ondanks die tegenslag. Maar goed, dat was totaal niet de prioriteit van mijn reis natuurlijk.

De laatste paar dagen heb ik besloten om de tocht af te maken naar Barcelona.
Mijn knie was nog steeds niet oke, maar ik kon het psychologisch niet aan om het te doen met de trein en het erbij te laten voor wat het was.
De bedoeling was: 3 dagen. 50-60-80km. (ik was nog nooit in de pyrrenneen geweest, geen flauw idee hoe haalbaar het was, ook in termen van mijn knie.)
Maar toen ik eenmaal aan het fietsen was en met een flinke dosis endorfine en ibu's voelde ik me goed en blij :)
Airbnb's afgezegd en besloten te pushen. Mijn nieuw geboekte Airbnb in Barcelona had afgezegd, dus dan maar op de valreep een hotel geboekt halverwege. Dat was denk ik ook heel verstandig.
Uiteindelijk heb ik het in twee dagen gedaan, Perpignan - omg. Girona, Girona - Barca.
Eenmaal op 12 km van mijn eindbestemming in Barcelona ging t niet meer. Knie weer kapot, dus wederom het laatste eind met links getrapt (met pause's tussendoor) Rechts probeerde ik wel op het pedaal te houden, maar zelfs dat deed pijn, dus die bungelde als een soort aanhangsel naast de fiets haha.
In barcelona heb ik he-le-maal niks gedaan, alleen maar podcasts geluisterd op bed en gegeten in restaurantjes.
Maar.... het was het allemaal waard!

Nu ben ik in NL, lopen gaat prima, fietsen nog niet, even kijken wat de doc zegt.
Ik was een heavy roker voordat ik vertrok, nog steeds gestopt. Ook dat was een reden voor mij om even puur af te zien, iets voor mezelf te overwinnen.
Ik zou het zo weer doen en dezelfde keuzes maken denk ik.

Eerlijk gezegd deed het mentaal nog het meeste pijn, ik ga een bikefit doen en proberen wat beter te doseren de volgende keren. Het vreselijke gevoel, die frustratie van niet kunnen fietsen terwijl je zo graag wil, dat wil ik nooit meer.

In de herst-vakantie (ik ben docent) ga ik er weer voor, maar dan (hopelijk) beter en op een gezondere manier :)
Laatst gewijzigd door Fredo82 op 03 sep 2021 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 03 sep 2021 13:39

Zo puur op het oog vind ik de afstelling van je fiets er niet disproportioneel uitzien.

Maar bij twijfel zeker niet verkeerd om eens naar te laten kijken.


Qua knie en conditie is rustigerder opbouwen natuurlijk verstandigerder, maar dat hoeven we niet uit te leggen toch? :mrgreen:
Laatst gewijzigd door scepticus op 03 sep 2021 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Plaats reactie