Alles over vakanties op én met de fiets

Backroads graveltocht Amerongen

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 13 aug 2021 12:02

Als je ziet wat een RVV (zijn geld absoluut waard, ondertussen 2 keer gereden) of Luik-Bastenaken-Luik (zijn geld niet helemaal waard, sfeer is niet zoals bij de RVV en organisatie is wat meer des Waals) kosten, valt 32.5€ nog redelijk mee, afhankelijk van wat je krijgt natuurlijk.

Een Marmotte is daar dan nog een veelvoud van (en eigenlijk zijn geld ook niet echt waard)

Ik heb in juni naar de Dusty Moon gravelride geweest (Hofstade, bij Mechelen), die was 50€. Door de Corona was de sfeer wat minder maar zijn geld echt wel waard. De route die uitgezet was (gpx, geen pijlen) was zo enorm mooi en daar zat zoveel tijd. Ik ken de streek redelijk goed en maar op die route was ik nooit gekomen.
Goede bevoorradingen en leuke afterride met wat eten en drinken.

In september doe ik de Cross Border Liberation Ride (NL Limburg), die was 30€. Ik heb die 2 jaar geleden ook gedaan, ook echt super event.

Ik doe meestal een paar 'dure' events per jaar en dan ook heel erg veel gewone toertochten van 4-6€. Zo blijft het betaalbaar en is het een leuke afwisseling.

De gewone tochten die overgenomen zijn door een groot bedrijf (Proximus Challenge bijvoorbeeld), die vind ik veel te duur geworden. Een Landen-Trois-Ponts of Phil Gil zijn meer dan 20€ geworden waar die vroeger ruim onder de 10€ zaten. Je krijgt er eigenlijk niks extra voor en betaald veel meer. Die doe ik dan ook niet meer.
Dan doe ik liever La Magnifique of zo, kost heel weinig (7.5€ voor de 185km) en is een stuk rustiger maar ook goed georganiseerd en 'pittoreske' bevoorradingen ;-)
Afbeelding

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 14 aug 2021 13:34

Om met de topicstarter te beginnen: Idd waar zijn ze gebleven die tochten? Helaas een uitstervend fenomeen, wat natuurlijk ook sinds maart vorig jaar door Covid-19 helemaal op zijn gat ligt.
Overigens toen we van gulden naar euro ging was het van 4,- gulden al vlot naar 2,- euro............

Maar 32,50 :dislike: voor deze graveltocht is bij het bezopen af om eerlijk te zijn. Ik heb ik GPS deze tocht zelf gedaan en dan zijn mijn eigen gravelrondjes toch een stuk beter. Qua route onder de maat, maar kan ook met vergunningen te maken hebben.
Aan de andere kant lijkt daar toch een markt voor te zijn, anders zouden dit soort tochten/organisaties niet bestaan.
Voor graveltochten maakt men dankbaar gebruik van de hype en kleed de website "leuk" aan en doet je bijna geloven dat je spijt krijg als je je niet inschrijft.
Fredje zal zich zeker niet inschrijven, dat fenomeen "verplicht inschrijven, anders vol" laat ik aan me voorbij gaan.
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8346
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 14 aug 2021 13:37

Maar als anderen wel geïnteresseerd zijn, is dat toch prima?

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 15 aug 2021 07:10

Jans schreef: 14 aug 2021 13:37 Maar als anderen wel geïnteresseerd zijn, is dat toch prima?
Precies, we leven in vrij land en niemand verplicht je om 32,50 uit te geven.
Ik denk dat dit soort tochten/organisaties vooral bij de “nieuwere” fietsers aanslaat, die er een dagje uit van maken en vermaakt willen worden.
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8346
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 15 aug 2021 11:49

En niet iedereen woont in de backyards van Amerongen. Dus zal meer moeite hebben om een leuke route te vinden.

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 15 aug 2021 17:05

Jans schreef: 15 aug 2021 11:49En niet iedereen woont in de backyards van Amerongen. Dus zal meer moeite hebben om een leuke route te vinden.
Dat realiseer ik me regelmatig, dat ik vanaf mijn huisadres binnen 1,5km in het bos/gravel kan fietsen.
Dus als er een markt is voor (naar mijn idee) erg dure tocht is er niets mis mee.
Paar jaar terug Amstel Gold Race gedaan en vond ik de pakweg 45,- euro weer niet te veel. Maar ook direct voor het laatst omdat het toch “niet mijn ding is” die grote tochten.
Maar ik denk dat rijders uit die omgeving zo’n tocht laten schieten omdat ze zelf ook 150 km ronde kunnen trappen daar zonder hoop euro’s af te moeten tikken.
Dus wie deze tocht gaat doen: Veel plezier :winkthumb:
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 15 aug 2021 18:06

Jans schreef: 15 aug 2021 11:49En niet iedereen woont in de backyards van Amerongen. Dus zal meer moeite hebben om een leuke route te vinden.
Maar voor iedereen met een werkende internetverbinding moeten er toch genoeg routes te vinden zijn? Onder andere de website van de NTFU staat er vol mee.
Ik fiets nooit zo'n 'evenement' in groepen. Eventueel fiets ik de gpx op een ander tijdstip of kijk op websites van fietsclubs voor leuke routes. Never a dull ride.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8346
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 15 aug 2021 20:11

Ik rij dat soort tochten ook niet, maar zo lang ze georganiseerd worden zijn er voldoende liefhebbers. Sommigen geven 30 euro uit voor een fles wijn, een ander gaat er georganiseerd voor fietsen.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3526
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 16 aug 2021 08:23

Wellicht dat mensen zeker in deze tijden behoefte aan gezelligheid? Veel mensen zitten al 2 jaar op een slaapkamer te werken. Dus ik kan me voorstellen dat je dan geen zin hebt om in je eentje een tocht te rijden die je hebt gedownload.

En ja, op zich is het duur maar er moet ook wat geld aan verdiend worden omdat het geen vrijwilligersclub is. Ik heb trouwens ook een hekel aan die massa-events. Maar volgens mij is deze tocht redelijk kleinschalig. Ik geloof dat ik een dergelijke tocht voor een keer best zou overwegen.

Ik beleef meer lol aan een tocht met een beetje verzorging voor 30 euro dan een fles wijn van dat geld:-)
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 16 aug 2021 08:37

rikkert schreef: 16 aug 2021 08:23 ...

Ik beleef meer lol aan een tocht met een beetje verzorging voor 30 euro dan een fles wijn van dat geld:-)
Ook een prima fles wijn kun je voor flink minder dan 30 euro krijgen :lol:
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gebruikersavatar
dickw
Forum-lid
Berichten: 793
Lid geworden op: 18 mar 2010 13:48

Gebruikersavatar dickw 16 aug 2021 08:58

Ik hoorde pas van dat het organiseren van een rit ook heel wat duurder geworden is als voregen. Was je voreger een paar honderd euro kwijt aan vergunningen, kan dat nu snel naar een 1500 op lopen. En je moet tegenwoordig een plan hebben liggen dat gevalideerd is door een commerciele organisatie. Dus de ritten van een paar euro zullen we waarschijnlijk nooit meer zien.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3526
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 16 aug 2021 09:00

De Tukker schreef: 16 aug 2021 08:37
rikkert schreef: 16 aug 2021 08:23 ...

Ik beleef meer lol aan een tocht met een beetje verzorging voor 30 euro dan een fles wijn van dat geld:-)
Ook een prima fles wijn kun je voor flink minder dan 30 euro krijgen :lol:
Ik heb werkelijk geen idee. Wijn van 3 euro per fles vind ik niet te zuipen. Wijn van 30 euro per fles ook niet. En duurder, nooit geproefd maar gok dat het echt niet beter wordt. :-) is gewoon niet mijn ding.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Plaats reactie