Alles over vakanties op én met de fiets

Moraira Spanje

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12633
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 11 aug 2021 16:30

Dit jaar met de familie in Moraira Spanje op vakantie geweest.
Huis gehuurd met nog twee andere gezinnen.

Fijne plaats, niet extreem (camping) tourisme omdat die er niet zijn.
Drukte valt met andere plaatsen heel erg mee. Haast geen jeugd boven de 16, daar is ook niets voor,

Twee jaar terug in Estartit geweest, voor het eerst Spanje na jaren Italie. Mijn (voor) oordeel van Spanje was altijd, minder dan Italie qua wegen, mensen en faciliteiten. Het tegendeel is waar. 7 dagen van 7u tot 19u de benzine stations bemand open, iets anders dan in Italie, waar je zeker in het weekend soms vrij weinig kan krijgen.

De wegen zijn in Sapnje veel beter, nu snap ik dat het makkelijker is in een gebied waar het zelden kouder dan 10 graden is, maar ook Toscane is vaak gewoon heel veel minder.

De Spanjaarden zijn in het verkeer zo verschrikkelijk netjes, altijd minimaal 1,5 meter om je heen. duurt het 10 minuten blijven ze er 10 achter je. Ik voelde me af en toe ongemakkelijk en stopte zelf even om auto's voorbij te laten.

Het gevaarlijkste is dat je eraan gewend raakt en dan een NL, belg of fransman tegenkomt waardoor je bijna ongelukken krijgt.

Ik had natuurlijk de racefiets meegenomen. De MTB had ik thuisgelaten, dat is veel te warm in dit seizoen, Wandelen en MTB'en is daar een no go tussen half juni en half september, alsdus de locals.

Wat is dit gebied me in positieve zin opgevallen. Schitterende routes en van 40 tot 150km kan je alles kiezen en dat is toch in veel gebieden niet het geval, dan is het heen en terug of rondjes van minimaal 150, zeker in het hooggebergte.

De wegen zijn echt top, mooi asfalt breed en schoon, gemiddeld zo'n 1800hm per 100km, dus niet te gek ook. De percentages zijn ook lekker vind ik een procent of 6 a 7 is gemiddeld. Soms een stijl stukje maar nooit langer dan een paar honderd meter.

Je hoeft je rit nooit te plannen, het is altijd droog en mooi. Zelf ging ik in de ochtend om 8u weg dan was het 26 graden en tegen het einde rond 12u was het 33 a 34 graden, ook nog prima te doen door de frisse zeewind. Het is er net ff twee a drie graden warmer dan rond Girona en zuid frankrijk en ja dan zie je nog mensen met lang/lang en meerdere met lange mouwen :shock:

Kortom, meer dan verwacht en zeker geslaagd! Mede doordat het gezin veilig en lekker om 10u bij het strand kon gaan liggen en ik om 13u of 14u aan kon komen. Echt een aanrader als je met meerdere gezinnen gaat.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 11 aug 2021 17:05

Met de auto er naar toe gegaan? Ondanks dat ik zelf dus in de zomerhitte woon (nu 35 graden) zouden die drie graden meer dan Girona voor mij niet hoeven. Maar als je nog eens iets anders zoekt, Cambrils is ook prima te doen.
Het ligt redelijk in de buurt van Calpe, dat is in het voorjaar natuurlijk al jaar en dag een bekend fietsgebied.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7955
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 11 aug 2021 18:00

Spanje is geweldig! En je kunt er inderdaad dag en nacht terecht voor de meeste dingen, vooral eten.
De mensen zijn supervriendelijk, in Italië ook trouwens, en de warmte aan de kust is best dragelijk vanwege de lage luchtvochtigheid.
Ik vind de streek rond Alicante, waar jij zat echt vele malen interessanter dan de streek rond Tarragona (Cambrils)
Het enige nadeel is dat Benidorm er ligt ;)
Maar bij Tarragona heb je dan weer heel veel Nederlanders en Engelsen met tweede huisjes.
Maar beide streken zijn erg fijn om te vertoeven!

Het is voor mij ook vooral de combinatie Italië of Spanje die het leuk maakt, beide landen hebben zo hun dingen maar beide zijn ze absoluut mijn favoriete bestemmingen!
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2327
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 11 aug 2021 20:32

Hé, da's grappig. Toevallig heb ik onlangs nog 'n vijftal routes uitgestippeld — van 40 tot 110 km en respectievelijk 900 tot 2700 hm — met start/finish bij Puerto de Moraira. En uiteraard rijkelijk voorzien van het nodige klimwerk met overwegend aangename stijgingspercentages. Maar heb toch ook wel wat straffere beklimmingen toegevoegd.

Zo sta je op zo'n 27 km vanuit Moraira al aan de voet van de Pujad a Bernia. Deze doodloper is zo'n 5 km lang en overbrugt meer dan 600 hoogtemeters, oftewel de gemiddelde stijging is 12% (zie hoogteprofiel). Vorig jaar was deze steile wand als toetje opgenomen in de Ronde van Valencia en won ene Tadej Pogačar de betreffende etappe (en is sindsdien ook KOM-houder, zie Strava-segment).

En zo is in een andere route de straffe Puig Llorença opgenomen (4 km à 9,5%, zie hoogteprofiel). Deze beklimming heeft ook al een paar keer als slotklim in de Vuelta gezeten. In 2015 won Tom Dumoulin daar heel fraai van Chris Froome. Sindsdien hangt er op de top een heel groot bord met de juichende Dumoulin. Leuke bijkomstigheid is dat de voet van de Puig Llorença op nauwelijks 4 km van Moraira ligt. Mooi huiscolletje dus... ;)

Afbeelding

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 aug 2021 21:30

Die laatste klim zou ik lekker overslaan, die 9.5% gemiddeld is incl een tweetal stukjes afdalen, steil pokke ding. Voor het uitzicht moet je wel doorrijden naar de top, dat is uiteindelijk wel mooi, de klim zelf niet.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 12 aug 2021 08:20

buzz schreef: 11 aug 2021 20:32 Hé, da's grappig. Toevallig heb ik onlangs nog 'n vijftal routes uitgestippeld — van 40 tot 110 km en respectievelijk 900 tot 2700 hm — met start/finish bij Puerto de Moraira.
Misschien aardig om even te delen hier? Heb zelf in oktober nog een Calpe trip gepland, zitten dan ook ten noorden van Calpe. De weg naar het zuiden (Altea) is vaak erg druk met (vracht)verkeer en proberen we te mijden tenzij het niet anders kan.

Ik zal ook nog even wat routes opzoeken die vanuit Moraira te maken zijn.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12633
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 12 aug 2021 13:14

Laatst gewijzigd door wasbeer2006 op 12 aug 2021 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.

CDBE
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 29 dec 2018 21:09

CDBE 12 aug 2021 13:15

Je kan daar makkelijk routes zoeken via Garmin Connect.
Je zal toch de naar het zuiden moeten nemen voor sommige ritten, ik zal er hier anders eens een paar proberen op te zetten.
Specialized Sl7 pro Sram Force

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12633
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 12 aug 2021 13:24

@Jans inderdaad met de auto gegaan 2000km.

Ik zag er ook erg tegenop (maar mijn broer had het huis er al gehuurd).
Ging me zeker niet om de tempratuur 27 a 28 is warm zat :-).
Maar alles bij elkaar zou ik liever weer hier heen gaan dan Estartit.

Het viel erg mee. Op donderdag 15 jul meteen na schooltijd van de kinderen om 13u naar Orleans gereden. dat is 600km en ondanks de drukte rond antwerpen en parijs maar 7,5 uur over gedaan.
16 jul naar Girona gereden klein hotel (Mas Doc, superleuk en gezellig), 7u uit Orleans weg en super rustig onderweg dus om 14u waren we er al ondanks twee lange stops van een half uur.
17 jul naar Moraira, wat drukker rond Barcelona en Valencia, maar 6 uur over 550km is ook meer dan prima.

Terug op zaterdag 31 jul in 1x naar Orleans 1400, ook dat viel mee 15 uur over gedaan.
Zondag 1 augustus naar huis ook weer prima.
De andere kant op was dramatisch vooral op zondag.

Ik heb altijd wel geluk met reizen of ik kies de juiste tijdstippen uit. (tolkastje scheelt ook zomaar een uur)
Terwijl ik wel aan het hoogzeizoen vast zit.

Wat ik al jaren doen, als de accomodatie zat - zat is. om er vrijdag op zaterdagnacht een hotel in de buurt te boeken op max 200km afstand. Zo ben je de eerste dag al lekker uitgerust, bijtijds op de accomodatie en weinig tot geen files. Kost je alleen 1 of 2 overnachtingen extra.

CDBE
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 29 dec 2018 21:09

CDBE 12 aug 2021 13:29

Ik krijg de ritten niet opgeloaded, stuur mij anders ook een PB met mailadres...
Specialized Sl7 pro Sram Force

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 12 aug 2021 14:39

wasbeer2006 schreef: 12 aug 2021 13:14 Als mensen geen strava premium hebben stuur even een PB met je mailadres, dan stuur ik de routes.
Ik heb geen premium maar je kan routes of ritten gewoon van Strava downloaden via "Strava to GPX"

P.S. ik heb hier nog een digitaal artikel uit Fiets over fietsen aan de Costa Blanca waarin 10 routes beschreven worden. Van die 10 routes heb ik ook de gpx bestanden. Wie interesse heeft stuur maar een PB.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12633
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 13 aug 2021 15:07

Oh echt. Ik dacht dat die functie alleen met premium werkte! :like:

Plaats reactie