Alles over vakanties op én met de fiets

11 september 2021 LRM 1200: Bord-eau

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2063
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 31 jul 2021 11:55

Drie maal is scheepsrecht is een oud Nederlands spreekwoord. Dit passen we uiteraard ook bij brevetten toe. Twee keer moesten we helaas een geplande 1200 afgelasten wegens de coronamaatregelen, Bordeaux-Dordrecht afgelopen jaar en Dordrecht-Bordeaux dit jaar. Maar niet getreurd, we hebben nog een alternatief achter de hand, een tocht langs de randen van het water, Bord-eau dus als we de talen gaan mixen.

Dit wordt voor 2021 onze alternatieve 1200km tocht. Binnen de Nederlandse grenzen om maar met één set regels rekening te hoeven houden en uiteraard volledig binnen de corona-richtlijnen.
Qua rijden gaan we terug in de tijd. Je krijgt van ons een brevetkaart, een route en een lijstje controlepunten. Voor de rest regel je het zelf. Gewoon je boodschappen doen onderweg of even je eten afhalen bij de Chinees. Overnachtingen regel je ook gewoon zelf, vooraf of onderweg, je kiest zelf. Het is een brevet dus de strenge regels voor het regelen vooraf die bij bikepacking races gelden, daar hoef je geen rekening mee te houden. Woon je langs de route dan mag je dus gewoon thuis gaan slapen. Ook de tijdslimiet van een 1200km brevet blijft gewoon, 90 uur. De start blijft op 11 september in Dordrecht. Een magische datum, dan is het 100 jaar geleden dat het eerste randonneursbrevet ooit werd verreden.

Met de Biesbosch ligt Dordrecht al op de grens van water en land. We blijven dit thema volgen door eerst naar Zeeland te gaan. Daarna de klassieke route van Westkapelle tot Den Helder en vervolgens langs de andere kant van West Friesland terug tot het waterslot bij uitstek, het Muiderslot. Dwars door het nieuw land van Flevoland steken we door naar de waterprovincie bij uitstek, Friesland. Uiteraard kan dan een klassieker als Bartlehiem niet ontbreken. Nadat je de Eems hebt aangetikt gaat het vervolgens via de Zwolle en Utrecht terug naar Dordrecht.

Dus hou je al gereserveerde vakantie voor Dordrecht-Bordeaux of vraag verlof aan en tot ziens in Dordrecht op 11 september!

Aanmelding via https://www.randonneurs.nl/brevet/brm-1 ... -bord-eau/

Wisselwerking
Forum-lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 21 aug 2015 10:00

Wisselwerking 09 aug 2021 09:50

Wanneer wordt de route beschikbaar gesteld? Dan kun je de overnachtingen e.d. wat makkelijker plannen.
Mijn Strava

slugbait
Forum-lid
Berichten: 925
Lid geworden op: 19 apr 2016 08:46
Locatie: Groningen

slugbait 09 aug 2021 10:39

Het kaartje dat op de website staat, dat is hoe de route zal gaan lopen. Als je een mailtje stuurt naar RNL1200@randonneurs.nl, dan kan ik je wel een beta-versie van de route opsturen. Op de website zelf publiceren we het liefst alleen de finale versie (en dat zal z.s.m. gebeuren).

Wisselwerking
Forum-lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 21 aug 2015 10:00

Wisselwerking 09 aug 2021 10:44

Top. Ik heb een mail gestuurd.
Mijn Strava

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2063
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 23 aug 2021 23:06

De diverse routecontroleurs zijn bezig met het controleren van de route. Als voorproefje op het brevet plaats ik hier de verslagen van de voorrijders:

Controleur : Hans
Start : Zaterdag 14 augustus 2021, 08:38
Weer : Laaghangende bewolking / mist bij de start. In loop ochtend zonnig. Wind 3-4 Bft uit WZW.
IMGP0062.jpg
Het brevet begint bij Stayokay in Dordrecht. Het fietspad direct voor de deur is al meteen een hele goede manier om te ontsnappen aan het industrieterrein en de 3e Merwedehaven. We rijden door de Dortse Biesbosch en schampen een paar keer tegen de bebouwde kom van Dordrecht aan. Hierna passeren we het Hollands Diep via de Moerdijkbrug. De eerste 20km zoekt het brevet lekker de grens van land en water op. We verlaten Zuid Holland en rijden door Noord Brabant. Tussen Wouwse Plantage en Huijbergen schampen we de Belgische grens. Aan de andere zijde van de weg staat Grenspaal 246 welke 100 jaar midden onder de weg begraven heeft gelegen op de plek waar de grens al loopt vanaf 1843 bij de afscheiding van Belgie.
Hans 1.jpeg
Maar wij blijven in Nederland en gaan opweg naar de eerste controle. Randonneurs NL is voorgekomen uit Eurodax Randonnee Nederland gevestigd te Ossendrecht en aangezien deze plaats verweven is met onze historie was de keuze als controleplaats snel gemaakt. De laatste meters Brabant rollen onder ons door en we volgen de dijk langs de Westerschelde. Deze dijk beschermt niet alleen tegen water maar kan een fietser ook best wel wat wind uit de zeilen nemen. Gun je af en toe zelf wat tijd om bij een van de vele dijkopgangen naar boven te gaan en een kijkje te nemen. De route is bewust niet daar gelegd omdat dat veel te veel onrust zou opleveren door de vele noodzakelijke dijkovergangen en hekken. Op ca 120km kommen we aan bij Fort Ellewoutsdijk. Dit fort is na de afscheiding van Belgie gebouwd ter bescherming van de Westerschelde en van de marinestad Vlissingen. Mooi fotomoment bij een indrukwekkend bouwwerk.
Hans 2.jpeg
We vervolgen de Westerschelde in de richting Vlissingen. In Vlissingen zelf blijkt bij het Dok dat de huidige situatie niet meer in overeenstemming is met hetgeen er op mijn kaart thuis stond. Kan gebeuren en de route naderhand met de hand aangepast thuis. Ik had ook een mooi stuk bedacht langs het landsingsmonument en over de sluizen bij de haven .... alleen was dat een hoop gezoek in de drukte en daar wil je geen randonneur doorheen sturen. Om die reden dan ook maar dat stuk thuis aangepast en die 500m iets anders ingevuld.
Hans 3.jpeg
Na het standbeeld van Michiel Adriaanszoon de Ruyter gaan we over naar een ander landschap om doorheen te fietsen. De dijken langs Westerschelde worden vervangen door duinen en je merkt het ook meteen aan de hoeveelheid toeristen. Gewoon even rekening met elkaar houden. Het meest westelijke puntje van dit brevet is gelegen in Westkapelle en aldaar ook weer een controle. We vervolgen richting de Zeeuwse Deltawerken maar niet voordat ik langs het autostrand Westkapelle nog even lekker met de wind op de staart stukken rond de 40kmh mocht aantikken. We beginnen met de Veersegat dam. Wel goed opletten anders ben je er al overheen en dat komt hoofdzakelijk omdat door het bijbehorende strand het niet echt als een dam lijkt. We rijden een klein stukje Noord-Beveland om daarna de Oosterscheldekering te passeren. Hierna volgt Schouwen-Duiveland met plaatsen als Burgh Haamstede en Renesse. Vlak voor ik via de Brouwersdam Zeeland wil verlaten steek ik even onder de N57 door aangezien mijn bidons leeg waren en er op 500m van de route een toiletgebouw ligt inclusief douche en waterkraan en om de laatste was het mij te doen. Ook Goeree-Overflakkee geeft geen problemen en ik rij door richting Haringvlietdam. Direct na de brug binnehaven Stellendam wortd ik rechts een fietspad opgestuurd waar je aan het begin al de stoeptegels schots en scheef ziet liggen. Het is een fietspad van 150-200 meter lang maar voldoende om je nek te breken. Volg hier de rijbaan is dringend advies. Op Voorne-Putten rijden we door Rokanje en Oostvoorne waarbij we een mooi zicht op de Maasvlakte hebben. Het laatste stukje van dit deel loopt langs Hartelkanaal en Brielse meer. Ik kom aan op de veerstoep in Rozenburg. Voor mij eindigt de controle hier maar zeker nog niet mijn reis aangezien ik nog terug moet naar Dordrecht waar mijn auto staat.

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2063
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 25 aug 2021 11:22

De voorrijder voor het stuk Roosenburg - Muiden is nog bezig dus eerst het verslag an het stuk Muiden - Rolde

voorrijder Pim

Verslag Muiden-Rolde (km 595 tot km 979)De bijna 400 km door (voornamelijk) Flevoland, Friesland en Groningen is het deel van deze tocht waar planning serieus moet worden genomen. Dit zijn de dunbevolkste delen van Nederland en de route volgt grotendeels dijken. Tussen de "steden" Dokkum en Delfzijl, een afstand van 85km, is Zoutkamp (1200 inwoners) de grootste nederzetting die wordt doorkruist.Na Muiden gaat het al snel de Hollandse Brug over Flevoland in. We volgen de Oostvaardersdijk naar Lelystad. Vanaf de dijk heb je continu uitzicht over de Markerwaard met de skyline van Amsterdam aan de horizon, na Lelystad een even wijds uitzicht over het IJsselmeer. Tot Lemmer is dit het beeld: water links, polder rechts. Alleen de Ketelbrug en het visserdorpje Urk doorbreken de monotonie.
pim1.jpeg
Vanaf Lemmer gaat het langs de oude Zuiderzeekust met oude steden als Stavoren, Hindelopen, Workum en Harlingen. Een korte excursie over het Gaasterland zorgt voor wat glooiing in het landschap (een "gaast" is een hoogliggende zandrug, een overblijfsel uit de IJstijd), net voor Harlingen gaan we even buitendijks met een mooi uitzicht over de Waddenzee.Tot de Eemshaven zijn het de polders achter de Sedyk/Zeedijk, afwisselend de weg recht achter de dijk of even wat verder landinwaarts. Hoogtepunten onderweg zijn hét bruggetje bij Bartlehiem (afstappen want fietsend kom je hier niet boven), de kleinste zeehaven van Nederland (Noordpolderzijl, wel even de dijk op om te genieten van het uitzicht op Schiermonnikoog en Borkum) en het noordelijkste punt van het Nederlandse vasteland. Heerlijk rustig fietsen. Je moet wel oppassen voor de veeroosters. Deze liggen af en toe een stukje boven of onder het wegdek. Met volle snelheid erover betekent gegarandeerd ergens een stootlek.
Pim2.jpeg
Het is onvermijdelijk dat zo'n leeg deel van Nederland gebruikt wordt voor vervuilende industrie. We moeten dus ook langs een kolencentrale bij de Eemshaven en de chemischeindustrie ten oosten van Delfzijl. Echter het koffietentje bij Nieuwe Statenzijl (overdag staathij er meestal) maakt veel goed. Ook hier geldt: even de dijk op om te genieten van het uitzicht over de Dollard met de havens van Emden en Delfzijl in de verte.Het is nu enkel nog terugfietsen naar Dordrecht in zuidwestelijke richting. Geleidelijk komt er meer beschutting voor de wind. Het veenkoloniale landschap is nog steeds erg open, maar je fietst weer langs dorpjes en af en toe zelfs een klein stukje bos. Vanaf Eext kom je eindelijk uit het oer-Nederlandse polder- en veenlandschap met een mooi stuk door het beek- en esdorpenlandschap rond de Drentse Aa.
Pim3.jpeg

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2063
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 27 aug 2021 16:23

Roef is klaar met het voorrijden van het 2e stuk, Roosenburg - Muiden. Ook hij heeft een verslag geschreven

dinsdag 24 augustus

Vanochtend ben ik rond kwart voor zeven vertrokken vanuit Spijkenisse naar het deel van de route wat ik ging voorrijden. Eerste deel naar de start van de route samen met Paul. Een vriend die de wegen in deze omgeving op zijn duimpje kent. Vanaf Rozenburg de pont genomen zodat we vanuit daar richting Hoek van Holland konden fietsen. Dit ging allemaal perfect. Bij Hoek van Holland zijn ze wel een nieuw station aan het bouwen, dus de route kan soms veranderen. Nu konden we er mooi omheen rijden. Van daaruit gingen we de duinen in. Overal het mooi geasfalteerde fietspad gevolgd. Dit schiet lekker op. Bij Scheveningen een stukje over de boulevard. En daarna weer terug de duinen in. Het is een beetje op en af rijden, maar voelt niet heel zwaar. Bij Katwijk begint het al wat drukker te worden. En in vanaf Noordwijk wordt het echt drukker op de fietspaden.
DSC_0076.jpg
Het is inmiddels ook na 10 uur als ik in Noordwijk afscheid neem van Paul. Hierna is de route wat trager. Door de drukte maar ook doordat de route gewoon niet heel snel is. Ook kom ik af en toe zandpaden tegen op de route. Waardoor ik een paar keer moet zoeken naar een nieuwe route. Vanaf Wijk aan Zee tot aan Egmond zijn het voornamelijk de klinkers die het oponthoud veroorzaken, en waarschijnlijk ook de tegenwind vandaag. Na deze klinkers is het wel weer heel fijn om door de stad Alkmaar te rijden, waar de fietspaden gewoon geasfalteerd zijn. Na Alkmaar nog meer mooie wegen. Als ik weer boven op de duinen rij bij Petten besluit ik iets verder door te fietsen. Omdat het zo'n mooi pad is bovenop. Aan het einde van Petten verlaat ik de dijk om via Callantsoog richting Den Helder te rijden. In Callantsoog is het behoorlijk druk, maar er is ook een waterpunt op het pleintje. Wat fijn is om te weten als het warm weer is. Als ik weer verder rijd kom ik op het goed geasfalteerde fietspad een andere velomobielrijder tegen. Na een korte stop om elkaar voor te stellen blijkt dat hij dezelfde kant op fietst als ik. Dus we rijden gezamelijk naar Den Helder.
DSC_0101.jpg
Dit stuk is overigens ook een heel snelle route. Het gaat veel op en neer, maar je kunt door snelheid naar beneden te maken ook weer omhoog komen. Het laatste stuk naar Den Helder is buitendijks. Wat wel langzamer gaat als je tegenwind hebt. Na afscheid te nemen van de andere velomobielrijder rij ik vanaf Den Helder richting Hippolytushoef. Deze weg zoeft heerlijk. Na een klein uurtje ben ik daar en kan ik bij een vriend meteen aanschuiven voor het eten.

woensdag 25 augustus

De volgende dag vertrek ik weer om kwart voor 7 bij mijn vrienden op de fiets adres. Om mijn route weer op te pakken vanaf de Dam. De buitendijkse route lijkt me niet zo geschikt achteraf, wegens veiligheidsredenen. En ik vraag aan mijn vriend in Hippolytushoef of hij een mooie binnendijkse versie kan uitzetten als ik weer thuis ben. Vanaf Den Oever is de route wel saai maar snel. Het is vooral rechtuit rijden tot aan Medemblik. Daarna rijd ik over een smal dijkje wat erg leuk is om over te fietsen. En bij Wervershoof een heel stuk over fietspaden langs de weg.
DSC_0120.jpg
Dan weer tot aan Enkhuizen dijkjes. Ik ben nu zo gewend aan het dijkjes rijden dat ik niet door heb dat ik vanaf hier weer op de weg moet. Als ik erachter kom besluit ik een andere afrit te zoeken. Maar dat is niet zo'n goed idee. Dus als je hier verkeerd rijdt, gewoon even omdraaien en de weg op gaan toch maar. Door Enkhuizen kom je langs het Zuiderzeemuseum. Veel klinkers in alle dorpjes wel overigens. Maar als ik dan buiten Enkhuizen kom ik op een super mooi geasfalteerde brede dijk terecht. Zo zou ik de hele route wel willen hebben. Bij Hoorn houd deze dijk weer op. Maar aan de andere kant van Hoorn is er weer een mooi stuk weg langs het water wat even later binnendijks is. Helaas moet ik al snel deze route verlaten omdat er een wegopbreking is. Ik volg de omleiding en kom een paar kilometer verder weer terug op de route. In Volendam fiets ik een voetgangerszone in. Ik kan niet anders meer dan stapvoets doorrijden. Keren is gewoon niet mogelijk. Vanavond kijk ik wel even naar een alternatief hiervoor. Naar Monnickendam en Uitdam gaat nog goed. Maar vanuit Uitdam naar Durgerdam is de weg weer afgesloten wegens werkzaamheden. Ik volg weer een omleiding en als ik uiteindelijk in Durgerdam kom heb ik inmiddels al zo'n 10 km omgereden aan omleidingen. Dus thuis maar eens kijken of hier iets beters van te maken valt. In Amsterdam is het opvallend rustig. Ik kom maar een paar fietsers tegen. Heerlijk na al die drukte op de fietspaden de afgelopen uren. Na een paar kilometer rijd ik Muiden al binnen. Vanaf hier geef ik het stokje weer over aan Pim. Die het Noordelijke deel voor zijn rekening neemt.
DSC_0130.jpg

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 27 aug 2021 22:44

ultra_ivo schreef: 27 aug 2021 16:23 De buitendijkse route lijkt me niet zo geschikt achteraf, wegens veiligheidsredenen. En ik vraag aan mijn vriend in Hippolytushoef of hij een mooie binnendijkse versie kan uitzetten als ik weer thuis ben.
Huh, weinig onveiligs aan naar mijn mening ?
Vooral erg mooi.

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2063
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 01 sep 2021 15:53

En het laatste voorrijverslag, Rolde - Dordrecht, voorgereden door mijzelf.

Na wat strubbelingen met de NS (seinstoring) fiets ik van station Assen naar de route die ik oppak in Rolde.
Het Drentse gedeelte van de route wordt gekenmerkt door lange stukken langs oude kanalen, omgeven door oude boerderijen en kleine stadjes. Voor degene die Drenthe niet kent wellicht een verrassing dat er zo veel oud cultuurlandschap te vinden is in Drenthe. Kilometerslang volgt de route nu de Drentsche Hoofdvaart.
Plotseling kom ik net buiten Havelte iets interesants tegen, een openbaar toilet met een douche (op munten). eigenlijk bedoeld voor watersporters. De locatie kan bijna niet beter, vanaf Havelte zijn het nog maar 188km naar de finish. Degenen die op een schema rijden van iets van 85 uur zullen hier in de ochtend langskomen. Mocht je in die nacht gebivakt hebben, dan is dit een ideale plek om even te douchen.
IMGP9884.jpg
Ten noorden van de vaart liggen veel veengebieden. Het afgegraven turf moest natuurlijk ergens naartoe. Langs de kant van de weg staan nog herinneringen hieraan, zoals even buiten Meppel een tariefbord van een oude sluis.
IMGP9890.jpg
Bij Zwartsluis is het veengebied ten einde en begint het oude handelsgebied. Beide bedrijfstakken die veel met water te doen hadden. Ook nu is Zwartsluis een prima plek om even te ravitailleren. De grote Jumbo direkt aan de route is hier ideaal voor. Ook tijdens het voorrijden maak ik hier gebruik van. Even verderop is een busstation met een aantal goede bushokjes. Ik heb net mijn eten uitgestald en mjin thermosfles thee gepakt als er een hoosbui losbarst. Ik had het niet beter kunnen plannen.
We rijden niet rechtdoor naar het pont van Genemuiden maar linksaf, naar de brug in Hasselt. Een route van een 1200 moet op ieder tijdstip te rijden zijn, dus alleen ponten die 24 uur per dag varen.
Wie water en handel zegt, zegt natuurlijk Hansesteden. Op dit stuk passeren we 2 mooie exemplaren hiervan, Kampen en Elburg. Kampen is nog altijd een duidelijke stad, Elburg is hier toch wat te klein voor gebleven. Maar desondanks is het een mooie plaats.
IMGP9952.jpg
De dijken rond Elburg geven een goed zicht op de restanten van de voormalige Zuiderzee. Echt uitzicht is er niet meer, direkt aan de overkant ligt nu de Flevopolder. Toch worden we continu herinnerd aan de Zuiderzee, o.a. bij het doorrijden van Harderwijk. Na Harderwijk volgen we een tijdje de recreatiestranden voordat we landinwaarts afbuigen.
Na een stukje Veluwe en het doorrijden van Amersfoort en Utrecht komen we weer grote stukken water tegen ten zuiden van Utrecht. Kanalen en rivieren met name. Hier is de handel vervangen door industrie.
IMGP0047.jpg
Eerst de industrie die het water nodig heeft voor transport, uiteindelijk aan de boorden van de Merwede de scheepsbouw. Nog 1x rijden we een rivier over, de Merwede, voordat we direkt aan de rand van de Biesbosch afklokken bij de StayOkay van Dordrecht.

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2063
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 04 sep 2021 23:01

Alle bevindingen van de voorrijders zijn inmiddels verwerkt in een definitieve GPS track die je kunt downloaden op https://www.randonneurs.nl/brevet/brm-1 ... -bord-eau/
De inschrijving is nog enkele dagen open, dus je kunt nog altijd meedoen.

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2063
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 07 sep 2021 16:00

Laatste ronde, laatste kansen.
De inschrijving sluit morgenavond, 8 september. Haast je als je nog mee wil doen.

Plaats reactie