Alles over vakanties op én met de fiets

Fietsen rond Bourg St Maurice

MariusH
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 10 jun 2021 01:00

MariusH 19 jun 2021 11:29

Hallo allemaal,

Begin september wil ik (solo) voor het eerst 1,5 week op fietsvakantie. Nu lijkt de omgeving rond Bourg Saint Maurice (Haute Savoie) mij een prachtige omgeving. Omdat ik zelf nog nooit op fietsvakantie ben geweest, en vorig jaar slechts enkele cols in de Jura heb beklommen, ben ik een beetje onzeker. Daarnaast zoek ik praktische tips. Graag jullie hulp bij de volgende vragen:

1. Is fietsen in de Alpen voor iemand met relatief weinig ervaring (fiets nu 15 maanden, ftp is tegen die tijd wss 2.9W/KG, lichtste verzet 34-32) niet wat hoog gegrepen? Ik wil natuurlijk niet na elke rit 3 dagen moeten herstellen.
2. Is het, zie ook punt 1, realistisch om te denken dat ik op 2 van de 3 dagen een mooi ritje van 2 a 3 uur kan maken (hestelritjes meegerekend).
3. Zijn er in die omgeving ook mooie fietstochten te maken in het dal, voor herstelritjes en rustige dagen.
4. Is er in de omgeving genoeg te doen wanneer je een dagje niet op de fiets zit? Wil best 3 uurtjes in de bus:trein naar stadjes in de buurt of wat ontspannen wandelen door de omgeving.

Goed om te weten:
-Ik ben aangewezen op openbaar vervoer. Vandaar ook mijn keuze voor deze plek, die makkelijk bereikbaar is met de trein.
-ik ben redelijk thuis in kennis over voeding en herstel, en ook bereid om mijn hele vakantie in te richten om zo veel mogelijk te kunnen fietsen.
-ik heb een vermogensmeter en ken m’n trainingszones. Ben daar ook niet om op elke klim een ‘scherpe tijd’ neer te zetten, maar wil gewoon mooie tochten met hoogtemeters maken.

Ik realiseer me dat de vragen wellicht te algemeen zijn, en wellicht onvoldoende informatie gegeven te hebben. Toch hoop ik op wat antwoorden.

Alvast enorm bedankt!

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8453
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 19 jun 2021 12:09

Je schrijft:

-Ik wil natuurlijk niet na elke rit 3 dagen moeten herstellen.
-ik heb een vermogensmeter en ken m’n trainingszones. Ben daar ook niet om op elke klim een ‘scherpe tijd’ neer te zetten, maar wil gewoon mooie tochten met hoogtemeters maken.

Dus je weet het effect van in het Rood gaan rijden ?
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

MariusH
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 10 jun 2021 01:00

MariusH 19 jun 2021 12:40

nijkie schreef: 19 jun 2021 12:09 Je schrijft:

-Ik wil natuurlijk niet na elke rit 3 dagen moeten herstellen.
-ik heb een vermogensmeter en ken m’n trainingszones. Ben daar ook niet om op elke klim een ‘scherpe tijd’ neer te zetten, maar wil gewoon mooie tochten met hoogtemeters maken.

Dus je weet het effect van in het Rood gaan rijden ?
Als je met ‘rood’ boven je anaerobe drempel bedoelt, dan wel ja. Maar een hele klim boven je omslagpunt lijkt me überhaupt niet realistisch. En ik vind het helemaal niet erg om na een grote klim een rustdagje te plannen. Idee was ‘dagje relatief vlak - dagje hoge berg - hersteldag’. Maar wellicht is dat te optimistisch.

En met ‘zoveel mogelijk’ bedoel ik dus niet per se elke dag 5 uur fietsen. Bedoel meer dat ik m’n overige activiteiten er op af zal stellen dat ik redelijk goed kan herstellen. Dus niet op je ‘hersteldag’ een zware bergwandeling van 25 km bijvoorbeeld,

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 19 jun 2021 13:43

Vanuit Bourg kun je weinig mooie 'rondjes' fietsen, het is vaak een op en neertje richting een top. De klimmen in de Alpen zijn wel vaak lange lopers, en geen steile super klimmen zoal je die vaak in Oostenrijk ziet.

Andere handige uitvalbasis is Albertville of saint jean de Mauriene
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 19 jun 2021 18:15

Het is zeker niet de beste uitvalsbasis, omdat je weinig rondjes kunt rijden zoals Rob74 al aangeeft. Zeker als je er nog nooit geweest bent is Bourg d'Oisans een veel betere keuze.

Ik was gisteren nog in Bourg St Maurice en het stadje mis je ook weinig aan IMHO.

MariusH
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 10 jun 2021 01:00

MariusH 19 jun 2021 21:23

Bedankt Rob74 en Havana!

Inmiddels ben ik me ook aan het oriënteren op Albertville. B st M is vanuit daar ook relatief makkelijk te bereiken met de trein. Voor de l’Iseran bijvoorbeeld, of als eindstation na Col de Pre / Cormet de Roselend.

Had al het idee dat het stadje zelf niet heel veel was.

pino
Forum-lid
Berichten: 3291
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 19 jun 2021 22:09

Kijk voor ritjes rond BSM naar de Strava van Robert Gesink voor kleinere wegen. Een paar top rondjes in de omgeving. Cormet d’Areches- Pre - Roselend is een superrondje (wel 28mm voor gravel monteren). Aangenaam fietspad tot Aime langs de rivier. Tignes, Iseran, Kleine Int Bernhard, Les Arcs, allemaal toppers. Genoeg voor een week als je goed weer hebt.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8453
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 19 jun 2021 23:26

La chambre kan je ook als standplaats eens naar kijken.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 20 jun 2021 09:04

Gewoon gaan, niet opblazen en je komt overal wel boven!
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Plaats reactie