Alles over cyclos en toertochten. In samenwerking met (en gemodereerd door) CycloWorld.cc

Maratona 2021

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6053
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 05 jul 2021 15:07

Mooi verhaal!
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 05 jul 2021 17:21

"Had ik maar éen zo'n been"

Gebruikersavatar
Erik1.0
Forum-lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 27 jan 2013 09:49
Locatie: Nijmegen

Gebruikersavatar Erik1.0 05 jul 2021 22:16

Dank dank allemaal! Nog meer Nederlandse deelnemers die hun Maratona hier willen delen?

Grtz

Gebruikersavatar
Goudhaantje
Forum-lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 06 jan 2014 11:52

Gebruikersavatar Goudhaantje 06 jul 2021 17:18

Zondag stond ook ik aan de start van de Maratona. Mijn vorige deelname was in 2014, maar toen was ik nog maar net begonnen met het rijden van cyclo’s en ook nog niet zo goed getraind. Dit jaar stond ik wel met aardig wat ambitie aan de start. We waren al een week in de Dolomieten, maar in de aanloop liep het allemaal niet zo lekker. Ook had ik problemen met mijn verzet, die gelukkig de dag voor de Maratona toch nog verholpen zijn. De ‘slechte’ weersvooruitzichten waren het laatste zetje om het stressniveau naar ongekende hoogte te brengen.

’s Morgens was het gelukkig droog en ook de vooruitzichten waren niet meer zo slecht als eerder. Pas in de loop van de middag werd er regen voorspeld. Zoals altijd kreeg ik ’s morgens geen hap door de keel. Pas toen ik op de fiets stapte was de stress weg. Ik stond lekker op tijd in het startvak en trof daar later ook Ils van der Moeren. Andere favorieten heb ik daar niet gezien.

De start ging vlot en de benen voelden gelukkig stukken beter dan de eerdere dagen. Ik kon tot mijn verbazing al vrij snel wegrijden bij Ils op de eerste klim. De voorste groep was toen al lang weg en zowel tijdens de klimmen als tijdens het dalen was het erg rustig. Ik zat regelmatig alleen in de afdaling. Nu ben ik niet de snelste daler, dus ik word regelmatig alleen ingehaald. Jammer, want daardoor verlies ik altijd veel tijd tov mijn concurrentes. Maar harder dalen dan waar ik mij goed bij voel is ook geen optie. En met mijn gewicht gaat het natuurlijk ook wat minder hard.

De Sella Ronda verliep geheel volgens plan qua klimtijden en ik voelde mij nog fit. Na de tweede afdaling van de Campolongo zat ik helaas helemaal alleen. Gelukkig werd ik na enige tijd ingehaald door een man en dook ik meteen in zijn wiel. Pas halverwege werden we bijgehaald door een grotere groep en nam de snelheid toe. Daarin zat ook een dame met een twee- of drietal hazen, maar zij gingen uiteindelijk de Falzarego op, net als vele andere van die groep. We bleven maar met een select gezelschap over richting de Giau. Op de Santa Lucia ben ik gestopt voor water. Ik had gehoopt verder niet meer te hoeven stoppen, maar op de Giau was het een stuk warmer en ben ik toch ook nog halverwege bij een bron gestopt voor meer water. Dat was iig een stuk sneller dan bij de bevoorrading waar het door de regels van fiets wegzetten en mondkapje op ed veel meer tijd kostte dan normaal.

Op de Giau zat ik – helaas – samen met iemand die bijna de hele klim op de pedalen heeft gestaan. Hij had hoge carbon velgen, dus dat maakte nogal wat herrie. Erg irritant, maar tegelijkertijd ook wel respectvol. Af en toe ging hij even zitten, maar dat duurde elke keer niet lang. De Giau liep goed, maar zeker niet als vanzelf. Ik zat daar toch een beetje stuk. De Falzarego/Valparolo liep dan wel weer aardig, maar dat vind ik een nogal saaie klim met die lange rechte wegen. Op het vlakke stuk flink doorgereden met een stuk of vijf heren in mijn wiel. Op een gegeven moment nadere ik een andere dame en haalde ik haar in. Vervolgens gaf zij weer meer gas en passeerde zij mij weer. Ik had geen idee wat mijn positie was in de race. Ik rekende ergens in de top 10, maar zeker niet in de top 3. Dat blijft erg lastig. We klommen min of meer samen naar de top, maar zij daalde sneller dan ik en ik heb haar dan ook niet meer teruggezien tot na de finish. Als ik had geweten dat het om de 3e plek ging dan had ik mogelijk nog wel de energie gevonden om aan te vallen op de klim. Ik had haar natuurlijk ook veel harder moeten inhalen om haar geen kans te geven of in een poging om haar mentaal te breken. Nu heb ik het eigenlijk een beetje laten lopen omdat ik er bij voorbaat vanuit ging dat ik het in de afdaling ging verliezen. Tactisch is er nog steeds elke keer wat te leren. Zij had overigens dit jaar de Sportful Dolomiti gewonnen, dus zeker een groot concurrent. En ook nog eens 17 jaar jonger dan ik.

Uiteindelijk finishte ik dus als 4e overall en dat was een veel beter resultaat dan ik vooraf had kunnen dromen. In mijn categorie ben ik 1e geworden en dus mocht ik ook nog het podium op. Super trots!

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3338
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 06 jul 2021 17:23

Chapeau!
En dank voor het verslag.
Afbeelding

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5014
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 06 jul 2021 17:28

Nederlandse Martha Malta werd 1e bij de dames.

https://www.grootsneek.nl/grootsneek/ma ... s-dolomiti

Gebruikersavatar
Goudhaantje
Forum-lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 06 jan 2014 11:52

Gebruikersavatar Goudhaantje 06 jul 2021 17:38

NuitKor schreef: 06 jul 2021 17:28 Nederlandse Martha Malta werd 1e bij de dames.

https://www.grootsneek.nl/grootsneek/ma ... s-dolomiti
Ja, prachtig resultaat! Zo sterk. 💪 Maar "de grootse wielerwedstrijd voor amateurs in Europa." is natuurlijk een beetje overdreven.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5014
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 06 jul 2021 17:41

Goudhaantje schreef: 06 jul 2021 17:38
NuitKor schreef: 06 jul 2021 17:28 Nederlandse Martha Malta werd 1e bij de dames.

https://www.grootsneek.nl/grootsneek/ma ... s-dolomiti
Ja, prachtig resultaat! Zo sterk. 💪 Maar "de grootse wielerwedstrijd voor amateurs in Europa." is natuurlijk een beetje overdreven.
Jij ook goed gereden!

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 06 jul 2021 17:49

Top gedaan!

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37356
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 06 jul 2021 18:50

Knappe prestatie!
Less is bore

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8287
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 06 jul 2021 21:57

Knap gedaan, respect.

Gebruikersavatar
Erik1.0
Forum-lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 27 jan 2013 09:49
Locatie: Nijmegen

Gebruikersavatar Erik1.0 07 jul 2021 09:23

@goudhaantje
Knap hoor! Weer de dames die het voor Nederland internationaal moeten doen :)

Grtz

Plaats reactie