Alles over vakanties op én met de fiets

Dolomieten in september

tetelacourse
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 15 mei 2016 20:32
Contact

tetelacourse 04 jun 2021 22:25

Nu onze fietstrip naar de Dolomieten, San Cassiano, waarschijnlijk (vertrek staat a.s. donderdag gepland) voor de tweede keer uitgesteld moet worden, neigen we naar half september als reisdatum. Wie heeft ervaringen in deze periode daar?
haarspeldbochten zijn mijn specialiteit...nu die stukken en ervoor en daarna nog

Thierry le Brun
Forum-lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 15 mei 2021 22:42

Thierry le Brun 04 jun 2021 22:31

Vorig jaar 19 27 september daar rondgereden. Grofweg tussen Livigno en Cortina. Mooiste weer van de wereld gehad, zon, droog en warm.
Drie dagen later sneeuwde het...
Nu staat september bekend om mooi stabiel nazomer weer maar het blijft hooggebergte....

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3374
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 04 jun 2021 23:00

Ik ben een paar jaar geleden in Bormio geweest, een weekje vanaf 19 september. Stelvio, Gavia, Mortirolo en al de rest opgereden. In Bormio 18 graden en zonnig, en op de top van de Stelvio net boven het vriespunt zonder 1 enkel wolkje.

De temperatuursverschillen tussen 500m en 2000m hoogte kunnen groot zijn, het is zaak voldoende en afdoende kleren mee te nemen voor je rit.

Ik vond het er wel heerlijk rustig in die periode.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 05 jun 2021 08:41

In alle opzichten is september de beste periode en zelfs eerste deel van oktober kan nog
- stabiel weer
- rustig op de wegen
- hotels goedkoper dan in hoogseizoen

Minpunten:
Frisser en korter licht

Zeker tien keer in die periode in Noord Italië geweest en 1 keer 1 nacht neerslag. Was er op de Stelvio (formeel geen Dolomieten) boven sneeuw gevallen. Maar ik kon gewoon naar boven fietsen.

Toch kan je pech hebben maar dat kan ook in juni, juli en augustus en in die maanden heb ik in die omgeving heel wat meer neerslag gehad. Zoveel dat ik daar niet meer heen ga in die periode.

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 05 jun 2021 09:20

In juni, juli en aug zijn al die mm's bijna uitsluitend gevolg van zomeronweer. Je kan wekenlang opstaan met strakblauwe luchten. Ergens in tweede deel vd middag is er dan kans op onweer met soms flink wat regen.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37638
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 05 jun 2021 09:37

Ik heb er een keer de 1e week van juli gezeten (corvara) waarbij het aantal droge uren die week en de maximale temperatuur dicht bij elkaar zaten; zo rond de 14-15.....
Dit was uiteraard botte pech, maar september is gekend stabiel.
Andere twee keren dat ik er was sluit ik mij qua weer volledig aan bij de beschrijving van Litespeed.
Less is bore

tetelacourse
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 15 mei 2016 20:32
Contact

tetelacourse 10 jun 2021 19:47

Dank voor jullie reacties. Gelukkig is Italië sinds vandaag geel en gaan we morgen voor ons eerste rondje vanuit San Cassiano
haarspeldbochten zijn mijn specialiteit...nu die stukken en ervoor en daarna nog

Plaats reactie