Alles over vakanties op én met de fiets

Fietsen Slowakije

DeweyHS
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 mar 2021 11:41

DeweyHS 26 mei 2021 08:36

Goedemorgen,

Deze zomer zijn mijn vriendin en ik van plan een aantal dagen door te brengen in Slowakije. Het zal gaan om de regio Poprad en Podlesok (Tatra gebergte en het Slowaaks paradijs).

Nu jeukt het om de racefiets mee te nemen, maar alles wat ik vind over fietsen in deze regio's gaat over mountainbiken. Nu komt mijn bestelde BMC Twostroke waarschijnlijk te laat voor deze vakantie en had ik bedacht misschien wat bredere bandjes onder mijn Scott Addict te leggen (clearance t/m 32mm).

Zijn er hier mensen die ervaringen hebben met fietsen in deze contreien?

Groeten Dewey

Gebruikersavatar
marcuse
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 13 aug 2006 18:16

Gebruikersavatar marcuse 26 mei 2021 10:38

Paar keer de MTB meegehad naar Slowakije, rond Banska Bystrica. In SK zijn vele zogeheten cyclotrasy gerealiseerd, maar meest geschikt voor MTB/gravelbike. Op de racefiets zul je door een bijna volledig gebrek aan fietspaden de (smalle) weg moeten delen met al het andere verkeer: auto's, vrachtwagens, bussen. De reden dat ik van mijn vrouw, die uit SK komt, alleen de MTB mee mag en niet de racefiets.
Natuurlijk kun je door goed plannen drukke wegen vermijden en ik ben zeker van plan de race een keer mee te nemen.
Cyclotrasy website : https://www.cykloportal.sk

fatmodul
Forum-lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 02 jan 2009 16:58

fatmodul 26 mei 2021 12:23

Ik ben in het zuiden van Slowakijke op vakantie geweest, regio Banska Stiavnika. Zolang je van de grote provinciale wegen wegblijft, was het heerlijk fietsen op de racefiets. Asfalt vond ik Wallonisch, maar de Slowaken zelf relaxt. En aangezien er niet zoveel Slowaken zijn, is het ook nog eens heerlijk rustig op de weg :D

DeweyHS
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 mar 2021 11:41

DeweyHS 27 mei 2021 14:26

Bedankt voor de reacties! Zullen 30 of 32mm bandjes (evt. gravelkings) afdoende zijn of is het toch beter een MTB te huren? Anders wordt het gewoon goed plannen en opletten.

fatmodul
Forum-lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 02 jan 2009 16:58

fatmodul 28 mei 2021 10:00

Als je alleen op de weg wil rijden is je normale band echt voldoende hoor. 25 mm was geen probleem.
Een gravelfiets is met bijbehorende banden is voor de weg echt niet nodig, maar wel weer leuk om af en toe een leuk bospad te nemen.

Plaats reactie