Alles over vakanties op én met de fiets

Karinthie met de racer of toch maar de mtb?

marsman
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 16 mei 2021 22:36

Nu de C cijfers de juiste kant opgaan, toch maar de gok genomen en een vakantie buiten NL geboekt. We gaan een combi Karinthie in Hermagor en Luxemburg doen. Omdat ik in Luxemburg heel graag met de racer op pad wil en ik maar 1 fiets wil meenemen, zit ik wat te googelen op mooie raceroutes rondom Hermagor. Ik kom vooral heel veel mtb routes tegen. Is er wel eens iemand met de racer in deze hoek geweest? Ik ben er nog nooit geweest en ik vind nauwelijks draadjes op het forum over Karinthie.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 17 mei 2021 10:58

marsman schreef: 16 mei 2021 22:36 Nu de C cijfers de juiste kant opgaan, toch maar de gok genomen en een vakantie buiten NL geboekt. We gaan een combi Karinthie in Hermagor en Luxemburg doen. Omdat ik in Luxemburg heel graag met de racer op pad wil en ik maar 1 fiets wil meenemen, zit ik wat te googelen op mooie raceroutes rondom Hermagor. Ik kom vooral heel veel mtb routes tegen. Is er wel eens iemand met de racer in deze hoek geweest? Ik ben er nog nooit geweest en ik vind nauwelijks draadjes op het forum over Karinthie.
MTB routes zijn gemarkeerde routes die speciaal voor toeristen zijn aangelegd. Die worden ook uitgebreid gepromoot. Voor het over de doorgaande weg rijden van bergpassen kun je gewoon je spreekwoordelijke neus achterna en heb je geen paaltjes met kleuren en nummers nodig.
Ben je bij je zoektocht ook de Drauradweg en de Donauradweg tegengekomen? Dat zijn wel juweeltjes van vrijliggende fietspaden langs rivieren.

M.a.w. als je maar éen fiets mee wilt nemen en je in Lux wilt racefietsen, dan is je antwoord al gevonden: de racefiets. In Karinthië ga je je wel redden en je zult lang niet de enige racer zijn.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 17 mei 2021 12:44

Je kunt vanuit Hermagor prima op de racefiets vooruit, van af camping pressegersee heb ik dat jaren geleden ook gedaan, was heerlijk, De 111 vermijden, maar waarom zou je zo;n drukke doorgaande weg kiezen en dan is alles eigenlijk mooi en leuk in die omgeving en ook echt genoeg verharde wegen om lekker op de racefiets te kunnen rijden,
Ach, ik zeg ook maar wat

marsman
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 17 mei 2021 13:21

@ophetkantje, super! Kun je aangeven of je ook wat mooie rondjes kunt maken met beklimmingen daarin? Veel lijkt me eenrichtingsverkeer de berg op en weer af in die regio.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 17 mei 2021 15:26

Pfoe is hele tijd geleden, in de tijd dat ik nog gewoon op een kaart keek en en rondje tekende en dan plaatsnamen op een briefje op mijn nok plakte, Dus echter routes heb ik niet. Weet nog wel dat ik ook wel eens op en neer fietste, in de bergen heb je ik dat wel vaker, omdat een rondje ivm bepaalde toppen of wel eens erg lang gaat worden. Voor mijn nooit een probleem , dalend ziet een weg er heel ander uit den klimmend. Zou eens moeten kijken op een kaart of ik nog wat herinneringen kan bovenhalen. Weet nog dat ik daar toen in 15 dagen een keer of 7 een rit van tussen de 80 en 140 km heb gemaakt en gewoon heerlijk de rustige weggetjes heb opgezocht en vooral heb genoten. Doe ik op vakantie trouwens nog steeds waar ik ook ben, ik maak of leen nooit routes om te rijden. Ik zoek wast leuke namen of weggetjes op de kaart die me wel wat lijken en rijd dan op wat namen een rondje of op en neertje, bevalt me al meer dan 30 jaar super en ga het ook niet anders doen. Ik heb dan ook de vrijheid om links of recht te gaan als ik eens een weggetje zie dat ik mooi vind en bij een route laat ik me daar dan meestal toch van weerhouden.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 17 mei 2021 15:29

Op Streetview staat alleen de wat grotere wegen, maar er lijken ook zat kleine weggetjes zijn, en Oostenrijk is wel dermate ontwikkeld dat het grootste deel daarvan gewoon netjes geasfalteerd zal zijn. :like:

Gewoon een beetje pielen in Strava of Komoot dus, dan krijg je ook meteen een idee van de hoogtemeters.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 17 mei 2021 15:48

Ik heb in die hoek een paar passen gereden over de weg. Würzenpas, Pramoll0/Nassfeldpass, door het Gailtail over kleine weggetjes van Tröpolach naar Mauthen, Plöckenpass, Kartischer Höhe, Drauradweg tussen Sillian en Lienz. Het rondje Italia, Oostenrijk. Slovenië via Tarvisio, Kranjska Gora en Villach vond ik ook erg mooi.
Je gaat je daar niet vervelen.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 18 mei 2021 08:25

Top. Ik heb inmiddels wat routes gemaakt. Rondje Nassfeldpas, rondje Weissensee, rondje drielanden. Allemaal rond de 100 km. Verder wat heen en weertjes denk ik. Dank allen. Ik zal mijn ervaringen tzt wel delen.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 18 mei 2021 09:08

Die Würzenpas is echt een k-ding. Gaat recht omhoog zoals de roltrappen van de Bijenkorf.
Jougoslaven moesten in vroeger tijden over die weg met de trabant naar huis. Dat liep niet altijd goed af

Plaats reactie