Alles over vakanties op én met de fiets

Fietsvakantie met vriendin/vrouw

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 26 apr 2021 08:40

Mijn vrouw en ik gaan op vakantie graag samen skiën, duiken en wandelen. Fietsen doet ze alleen naar haar werk (laatste jaar niet dus :roll: ) en voor boodschappen.

Mijn vrouw mag dan graag skiën, duiken en wandelen (en tennis en paardrijden) maar ze kan ook een hele dag op het strand lezen en een paar boeken stuk slaan. Voor mij is een uurtje strand met de krant/tijdschrift doorgaans wel genoeg.

Als we naar Zuid Europa gaan zoeken we een camping met strand. Kan zee zijn maar vorig jaar aan het Gardameer.
S'ochtends samen ontbijten en dan gaat m'n vrouw op het strand liggen lezen en doe ik mezelf 3-4 uurtjes even pijn. Daarna samen lunch en dan ik in de middag een stadje bezoeken, wandelen of gewoon luieren.

Als we met dit soort vakanties een autotoer maken stap ik soms aan de voet van een col op de fiets en maakt m;n vrouw wat foto's en stap ik boven op de col weer in de auto.

Twee jaar terug waren we tijdens de vakantie 25 jaar getrouwd. We zaten aan de kust in Zuid Frankrijk.
Met de auto naar de voet van de Col d'Ares (ligt op de grens Frankrijk/Spanje) gereden. Aan de voet van de col samen koffie met gebak. Ik de fiets op en die col opgefietst en m'n vrouw de auto omhoog gereden en onderweg geweldige foto's gemaakt in de mist.

Afbeelding

Bovenop even opfrissen. Ik neem dan een paar grote flessen water mee. Ik weer achter het stuur van de auto en Spanje ingereden. Samen een schitterende autotoer gemaakt en mega romantisch zitten lunchen in Besalu. Toeristisch maar wat een indrukwekkende brug!!!! En heerlijke tapas!

Daarna met de auto naar de kust en over de kustweg terug. IJsje bij Kaap Cebere en terug op de camping gamba's, knoflookbrood, een frisse salade en een glaasje wit.
Mijn vrouw heeft na zo'n dag echt niet het gevoel dat het de fietsdag van manlief was maar ik heb toch een mooie col opgereden en ook nog fraaie foto's!

Na zo'n hele dag op pad met de auto heeft mijn vrouw de dag erop voorkeur om op het strand bij de camping te blijven. Ik ga dan s'ochtends 4 uurtjes fietsen en dan samen lunch.

Wat we ook doen is vroeg met de auto naar een ander - slecht toegankelijk en rustig - strand. Ik maak dan een enorme pick-nick mand en doen we daar ontbijt. Ga ik vanaf die plek 2-3 uur fietsen (fiets je dus ergens anders dan bij de camping/hotel waar je zit) en daarna samen lunch. Hangen we nog even op het strand en op terugweg naar de camping wat lekkers halen voor het avondeten.

Deze zomer gaan we - als het kan - een rondreis door 9 landen maken maar de nadruk ligt op een verblijf in Italië. Tijdens de verplaatsing van de Bodensee naar het Gardameer gaan we over de Splugenpas. Ik doe die dan met de fiets. Zo simpel kunnen dingen zijn.

We zijn nog steeds dol op elkaar maar elkaar vrij laten en jezelf kunnen vermaken zijn wel twee belangrijk ingrediënten om het leuk te houden met elkaar.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2200
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 26 apr 2021 08:54

Voor mijn vriendin en mij, ook altijd een dingetje geweest tot 4 jaar geleden. Altijd een bestemming aan het water, met bergen in de buurt, Annecy, noorden Garda meer, Como meer enz. Ik fietsen niet te lang en om de andere dag en vriendin aan het water. 4 jaar geleden aan het Gardameer E-bike voor haar gehuurd. Bleek de perfecte oplossing, ik op de racefiets, zij op een E-bike die tot ca 35 kmh ondersteund, We hebben heerlijk samen gefietst. Tochten tot 100 km geen probleem, terwijl ze in Nederland nooit verder fietste dan 20 km. Na die vakantie zelf E-bike gekocht en ze heeft de smaak goed te pakken, nu fietst ze veel meer en gaan we ook samen hier wel eens op pad, Voor ons echt de perfecte oplossing.
Ach, ik zeg ook maar wat

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 26 apr 2021 09:20

Grappig, als ze het leuk vindt op de e-bike is dat natuurlijk prachtig. Mijn vrouw fietst per e-bike naar het werk en soms haal ik haar dan op mijn vrije dag op en rijden we het laatste stukje samen naar huis. Best gezellig. En ik op de racer en zijn op de e-bike gaat best. Maar een toertje? of op vakantie, zo gek krijg ik er niet.

Toen we elkaar net kenden, stelde ik voor op fietsvakantie te gaan, toen ze de fietstas zag, zei ze: hmmm dat is net genoeg voor mijn schoenen :-). Ik heb maar verder niet aangedrongen. En na 23 jaar gaat het nog steeds goed :-)

Overigens ook een bijkomstigheid: Ik fiets in Frankrijk altijd in de rondte en zie dan waar de ""vide grenier" (soort vrijmarkt maar dan niet op koningsdag) zijn. Die zet ik dan in mijn telefoon en daar kunnen we dan met zijn tweeën weer naar toe. Ook andere leuke plekken zie ik vaak eerst op de fiets (zwemplek riviertje, leuk restaurantje, mooi stadje bv). Op de fiets kom je toch vaak langs plekken waar je met de auto nooit langs zou rijden.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

coprins
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 22 apr 2008 20:31

coprins 26 apr 2021 10:19

Als je vrouw van rust houd kan ze zich wel vermaken.
Ik vind om eerlijk te zijn de Vogezen helemaal niets als je niet gaat fietsen.
Veel dorpen zijn aan het "uitsterven" zodat er amper leuke stadjes over blijven waar nog wat te doen is. In sommige kleine dorpjes staat de helft van de huizen leeg.
Je zal denk ik goed moeten zoeken om een leuke iets meer levende omgeving te vinden. eea hangt natuurlijk af van hoe mobiel je bent en of je er moeite mee hebt om even een uurtje in de auto te zitten om iets te gaan bezoeken.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 26 apr 2021 10:49

Buiten het hoogseizoen kan me inderdaad voorstellen dat de Vogezen wel een beetje doods zijn. Voor wandelen en fietsen leuk, wellicht de de grotere plaatsen nog wel aardig zijn (maar wel effe rijden). Maar wat de vogezen betreft heeft coprins een punt. Daarnaast leest een boek een stuk lekkerder in het zonnetje. En dat kun je treffen, maar de Vogezen zijn prachtig groen, en dat komt over het algemeen niet van de droge lucht.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 26 apr 2021 10:52

Mijn vrouw fietst gelukkig ook en steeds fanatieker. Al jaren maakte ze jaarlijks zo'n 2500km in de zomermaanden, maar dit jaar staat haar teller al op 3600km., mede dankzij Covid en Zwift. Vakanties fietsen wij vaak 2-3u samen en als ik er dan nog niet genoeg van heb knoop ik er nog 1-2u aan vast op mijn eigen tempo. Zij kan dan lekker even wat eten en opfrissen en voor ze het in de gaten heeft ben ik alweer terug. Draaien het ook wel om. Ga ik eerst 1-2u intensief en dan nog met haar 2u er bij. :like:

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 1987
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 27 apr 2021 07:34

NuitKor schreef: 26 apr 2021 10:52 Mijn vrouw fietst gelukkig ook en steeds fanatieker. Al jaren maakte ze jaarlijks zo'n 2500km in de zomermaanden, maar dit jaar staat haar teller al op 3600km., mede dankzij Covid en Zwift. Vakanties fietsen wij vaak 2-3u samen en als ik er dan nog niet genoeg van heb knoop ik er nog 1-2u aan vast op mijn eigen tempo. Zij kan dan lekker even wat eten en opfrissen en voor ze het in de gaten heeft ben ik alweer terug. Draaien het ook wel om. Ga ik eerst 1-2u intensief en dan nog met haar 2u er bij. :like:
Zelfde hier. Mijn vriendin fietste al voordat we elkaar kenden. Onze eerste date was ook een rondje fietsen.

Sinds we bij elkaar zijn is ze alleen maar fanatieker geworden en moest er ook een gravelbike komen. Op vakantie en in de weekenden (zolang de coronamaatregelen er zijn) fietsen we altijd samen. Wanneer ik nog niet moe ben, doe ik er ff een uurtje bij.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 27 apr 2021 08:08

tommeke14 schreef: 27 apr 2021 07:34
NuitKor schreef: 26 apr 2021 10:52 Mijn vrouw fietst gelukkig ook en steeds fanatieker. Al jaren maakte ze jaarlijks zo'n 2500km in de zomermaanden, maar dit jaar staat haar teller al op 3600km., mede dankzij Covid en Zwift. Vakanties fietsen wij vaak 2-3u samen en als ik er dan nog niet genoeg van heb knoop ik er nog 1-2u aan vast op mijn eigen tempo. Zij kan dan lekker even wat eten en opfrissen en voor ze het in de gaten heeft ben ik alweer terug. Draaien het ook wel om. Ga ik eerst 1-2u intensief en dan nog met haar 2u er bij. :like:
Zelfde hier. Mijn vriendin fietste al voordat we elkaar kenden. Onze eerste date was ook een rondje fietsen.

Sinds we bij elkaar zijn is ze alleen maar fanatieker geworden en moest er ook een gravelbike komen. Op vakantie en in de weekenden (zolang de coronamaatregelen er zijn) fietsen we altijd samen. Wanneer ik nog niet moe ben, doe ik er ff een uurtje bij.
Niet voor niets dat wij regelmatig (mini) vakanties combineren met jullie 👊

fatmodul
Forum-lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 02 jan 2009 16:58

fatmodul 29 apr 2021 12:07

Op vakantie met het idee veel te fietsen matcht voor mij niet zo met het samen-op-vakantie met een nietfietsende geliefde :) Dan zou ik eerder proberen met een fietsmaat een weekje Vogezen te doen waarbij je elke dag de uren maakt die je wil, om vervolgens voor pampus in je tent/gite/hotel te liggen met pastaatje en Kronenbourg. En een weekje met geliefde, eventueel met fiets mee voor wat kleinere tochtjes, maar zeker niet naar de Vogezen zoals hierboven gesuggereerd werd :)

david_deman
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 09 okt 2020 11:23

david_deman 29 apr 2021 12:23

fatmodul schreef: 29 apr 2021 12:07 Op vakantie met het idee veel te fietsen matcht voor mij niet zo met het samen-op-vakantie met een nietfietsende geliefde :) Dan zou ik eerder proberen met een fietsmaat een weekje Vogezen te doen waarbij je elke dag de uren maakt die je wil, om vervolgens voor pampus in je tent/gite/hotel te liggen met pastaatje en Kronenbourg. En een weekje met geliefde, eventueel met fiets mee voor wat kleinere tochtjes, maar zeker niet naar de Vogezen zoals hierboven gesuggereerd werd :)
Ja hier zou dat ook niet werken. Het idee alleen al dat je een fietsvakantie wil doen maar iemand mee hebt die niets met fietsen heeft. Dat zou hier een frustrerende vakantie worden... De ene die zit te wachten tot je terug bent en de fietser die in het achterhoofd denkt, ja ze zit te wachten, ik mag niet treuzelen... Ik zou ook eerder proberen een weekje te scoren met een andere fervente fietser. Al is dat ook vaak moeilijk uit te leggen aan de wederhelft. Ik ben hier al blij als ik de zondag 4u kan weg zitten...

LethalP
Forum-lid
Berichten: 292
Lid geworden op: 20 aug 2013 09:34

LethalP 29 apr 2021 12:37

Hier gaat de combi fantastisch.
De afspraak is hier rond het middaguur terug zodat de middag/avond nog samen te besteden is en uiteraard ook niet íedere dag.

Vrouwlief kan zich prima zonder mij vermaken met wandelingen en boeken lezen.
Afgelopen jaar kwam het fantastische idee om een E-MTB te huren, toen ben ik er offroad bergop echt finaal afgereden door haar ;-)

Gebruikersavatar
Globeskater1983
Forum-lid
Berichten: 265
Lid geworden op: 18 apr 2013 13:23

Gebruikersavatar Globeskater1983 02 jun 2021 17:39

Ik fiets zelf mee. Ik houd in de bergen mijn vriend niet meer bij maar ben dan wat langer onderweg :)

Plaats reactie