Alles over vakanties op én met de fiets

2 daagse tocht van circa 230 km

Sjiel
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 apr 2021 12:55

Sjiel 13 apr 2021 13:03

Dag,

Ik ben voornemens om van Landgraaf naar Naaldwijk te fietsen. Nu fiets ik 2 tot 3 keer per week zo'n 60 km en wil een tweedaagse tocht maken naar Naaldwijk met een tussenstop in Tilburg.

De eerste vraag is: Is dit niet iets te veel van het goeie?
De tweede vraag: Wat kan ik het beste meenemen om te eten?
De derde vraag is: wat moet ik allemaal meenemen?

Ik ben heel erg benieuwd.

Groet,

Sjiel

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2063
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 13 apr 2021 13:33

Hoe doe je de tussenstop, hotel, camping, familie? Dat bepaalt nogal wat je voor onderweg allemaal mee moet nemen. En natuurlijk het jaargetijde.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 13 apr 2021 13:42

Na de lockdown of nu?

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6057
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 13 apr 2021 13:54

Ik zou even 2 of 3x net wat verder fietsen.., zeg 80 a 100km.
Want net voorbij de 60km (voorbij de 2u), moet je lichaam over op je vetverbranding. Meestal is dat de 1e keer vervelend, maar na een paar keer is het prima, mits je goed eet en drinkt onderweg.

Als je dat gedaan hebt.., kan je ook prima 2 dagen van 115km rijden in mijn optiek. Met uitgangspunt dat je rustig aan kunt doen, je mag er bij wijze van spreke de hele dag over doen.

Eten en drinken onderweg: datgene wat jij lekker vindt en goed kunt verdragen. Banen, krentenbollen, snelle jelles, fruitrepen.., dat soort meuk. Maar gewone boterhammen kunnen desnoods ook.
Bij echte hongerklop, koop je een snickers bij een pomp.
Lijkt me voor zo'n tocht niet nodig om aan de speciale energybars, en gelletjes te gaan.
1 bidon sportdrank, 1 bidon water.., moet je heel eind mee komen, eventueel onderweg 1x bijvullen als je dorstig bent geweest.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

el_loco
Forum-lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 29 apr 2009 10:50

el_loco 13 apr 2021 14:12

Vraag 1:
nee, gewoon blijven trappen dan kom je er vanzelf. Afstand zit vooral tussen je oren.

Vraag 2:
zoals al gezegd, alles wat je lekker vindt en makkelijk verpakt is. Boterhammen kan ook prima trouwens.

Vraag 3:
de normale reparatie dingetjes (binnenband, multitool, plaksetje, pomp) en wat je verder denkt nodig te hebben voor overnachten (waarschijnlijk een 2e fietspak?) Misschien iets van een fietsslot ofzo?

joopi
Forum-lid
Berichten: 595
Lid geworden op: 21 jul 2008 17:33
Locatie: 020

joopi 13 apr 2021 18:18

Precies wat Veenstra en Loco zeggen: waarom zou het niet lukken? Vooral de tijd nemen, niet hard rijden maar lang rijden. Eten wat je gewend bent en lekker vind, krentenbollen of Snelle Jelles of bananen of bakjes rijstdessert uit de winkel, etc, etc. Wel opletten om regelmatig te eten en te drinken, niet wachten tot je honger of dorst hebt. In heel Nederland supermarkten of benzinestations waar je kan aanleggen om te fourageren. En je vooral op dag 2 niet sappel maken als de benen een beetje stijf lijken, na het eerste uurtje peddelen voelen ze meestal alweer veel beter.

Gebruikersavatar
alstro
Forum-lid
Berichten: 870
Lid geworden op: 19 dec 2004 17:25
Locatie: vollenhove

Gebruikersavatar alstro 13 apr 2021 19:52

gewoon lekker fietsen en alles wat je normaal doet loslaten. Dus niet denken ik moet vandaag 120 km rijden. Dus ik ga daar 4 uur over doen. geen eindtijd plannen, geen snelheid in de gaten houden. Geniet van de omgeving, stop bij leuke dingen om foto's te nemen. Koffie to go, ff bammetje eten op bankje. De reis is je doel, niet de bestemming. enjoy van de ride !

0475
Forum-lid
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 13 apr 2021 21:46

Rit maken op een moment met overwegend wind uit het zuiden :D

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 13 apr 2021 22:29

Sjiel schreef: 13 apr 2021 13:03 Dag,

Ik ben voornemens om van Landgraaf naar Naaldwijk te fietsen. Nu fiets ik 2 tot 3 keer per week zo'n 60 km en wil een tweedaagse tocht maken naar Naaldwijk met een tussenstop in Tilburg.

De eerste vraag is: Is dit niet iets te veel van het goeie?
De tweede vraag: Wat kan ik het beste meenemen om te eten?
De derde vraag is: wat moet ik allemaal meenemen?

Ik ben heel erg benieuwd.

Groet,

Sjiel
Je uitleg kan ik op meerdere manieren begrijpen. Fiets je 2-3x wekelijks 60km? Of is dat het totaal per week? Dus 60 of 120-180km in 1 week?
Met slechts 60km per week is dat een iets te ambitieus plan. Met 120-180km per week gaat die afstand je wel lukken, al zou ik zeker eens een tocht van 80-100km maken.
Eten? Voor 115km? Paar repen is zat. Ik reed laatst 200km in 1 rit en toen heb ik 3 of 4 repen gegeten.
Meenemen? Tsjah. Blijf je tussendoor slapen op een plek waar je geen spullen hebt cq je partner geen spullen mee heen neemt? Dan moet je ook toiletartikelen, schone kleding voor na fietsen, tweede fietspakje meenemen. Dat is nogal wat.
Hoef je niks mee te nemen voor na het fietsen da is het simpel. Pompje, bandenplak, 1-2x biba, tooltje, regenjasje, ID, telefoon. Niet te gek veel meenemen, je gaat door bebouwd gebied, kunt overal iets aanschaffen dat echt hard nodig is en ontbreekt. En het is nu geen enorme afstand, ver genoeg, maar niet episch ver.
Dogma F

Sjiel
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 apr 2021 12:55

Sjiel 15 apr 2021 06:29

Super, bedankt voor de vele reacties? Op het moment rij ik minimaal 3x60 km per week. Altijd in de heuvels van Limburg. Het is de bedoeling dat ik weer meer ga rijden als het weer wat beter wordt.

Ik ben idd voornemens om er de hele dag over te doen. Gewoon rustig om 8:00 uur vertrekken en eindigen in een hostel in Tilburg. Heb wel eens over de 100 km gereden maar niet vaak. De bedoeling is dat ik de donderdag vertrek met de fietsen de vrouw vrijdag met de auto na komt.

Ben eigenlijk een beetje geïnspireerd door Laurens ten Dam

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 15 apr 2021 23:35

Met 3x 60 in de week red je het normaal gesproken 'makkelijk', zolang je het maar rustig aan doet. Maar je gaat de kont wel voelen en zult de tweede dag vast wat langer warm moeten fietsen dan normaal. Keek zelf ook vreselijk op tegen de 1e keer 100+, omdat ik normaal ook niet verder kom dan rondjes 50, maar viel reuze mee.

En de 2e dag is een stuk lichter dan je normale ritjes....vanaf tilburg krijg je vast een paar bruggen maar verder is het plat.

En neem idd wat krentenbollen, bananen, snelle jelles en wat zoetigheid mee en je komt een heel eind

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1532
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 16 apr 2021 20:34

0475 schreef: 13 apr 2021 21:46 Rit maken op een moment met overwegend wind uit het zuiden :D
Ondanks dat je een smiley tekent kan ik het te volste beamen. Ik rijd regelmatig van Delft naar Nijmegen. Met wind waar oosten in voorkomt bedenk ik mij tweemaal. 230km met je kop tegen de wind in is uiteindelijk wel een factor die je plezier gaat bepalen
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

Plaats reactie