Alles over vakanties op én met de fiets

Fietsvakantie Baltische staten

jorlef
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 apr 2021 13:09

jorlef 07 apr 2021 13:33

Dag beste forumleden,

Ik ben een student uit Gent en heb een vraag ivm een fietsvakantie in september. Ik had graag met een vriend de Baltic trail afgefietst in ongeveer 17-18 dagen in september dit jaar. Het plan is om in Tallinn (Estland) te vertrekken en tot Kaunas (Litouwen) te fietsen, dit komt neer op een 2000 km. Echter hebben zowel ik als mijn vriend geen ervaring met lange fietstochten. Het plan is om zo een 100-120 km per dag te fietsen op een rustig tempo, tussen de 15 en 20 km/uur. We zijn 22 en 23 jaar oud en hebben beide een redelijke conditie. We zullen onze fiets van thuis laten overvliegen en zo de tocht maken. Echter weet ik nu niet of dit plan haalbaar is of dat dit wel te doen moet zijn, wat is jullie mening hierover en hebben jullie enige tips.
Misschien nog wat belangrijke info: de tocht is praktisch volledig vlak, de temperatuur zal er rond de 20 graden liggen en we hebben elk een rugzak van om en bij de 12 kg mee. Ik zie het in ieder geval volledig zitten, maar wil toch zeker weten dat we niet aan een onmogelijke rit beginnen.
Alvast bedankt voor jullie tijd.

Mvg.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5890
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 07 apr 2021 14:46

een paar hele simpele tips:
- oefen het eerst eens in het klein. Een mini trip van 3 dagen
- dump zo gauw mogelijk je rugzak en hang je bagage aan je fiets. Een rugzak is echt een crime. Handig en niet vervelend voor een halfuurtje maar rampzalig als dat de gehele dag op je rug zit
Live fast; die young. mijn blog

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3522
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 08 apr 2021 08:13

+1 voor de rugzaktip van rob74
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1683
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 09 apr 2021 00:04

Weinig aan toe te voegen!
Verkoop de rugzak en maak een proefronde om te kinken of 4x achter elkaar 120 km te doen is.
Ga je kamperen of pak je lekker luxe een hotel + ontbijtbuffet? Dat scheelt nogal in je planning...

Kijk ook eens op het forum van Wereldfietser! Véél bruikbare info.
WiND 56 - 2020

Maruss
Forum-lid
Berichten: 807
Lid geworden op: 18 mei 2013 21:31

Maruss 09 apr 2021 15:02

Hoe ziet jullie route er uit? De Baltic Trail komt in principe niet in Kaunas, maar volgt de kust van Nida tot Tallinn, of andersom zoals jezelf aangeeft.

Houdt er rekening mee dat, ondanks dat je misschien 50 meter uit de kust aan het fietsen bent je dit nauwelijks merkt aangezien er vrijwel overal bomen tussenstaan die het uitzicht over de zee belemmeren.
Ik heb hetzelf nooit gedaan, maar wel 4 jaar in Riga gewoond en veel in die omgeving gefietst.

Voor zover ik het kan zien bestaat de route eigenlijk uit 3 delen.
1 Tallin - Parnu
2 Parnu - Riga
3 Riga - Nida

1 en 3 fiets je over relatief rustige B-wegen, hoewel het rondom steden als Liepaja, Ventspils en Klaipeda wel drukker zal zijn.

ad2) tussen Parnu en Riga fiets je over de hoofdweg. Dit is voornamelijk een 2-baansweg waar al het (vracht)verkeer tussen Tallinn en Riga over rijdt. Eigenlijk zou je beter een stukje landinwaarts willen fietsen.

een paar dingen die mij opeens te binnen schieten:
- leer wat Russisch (de meeste (jongere) mensen spreken wel (wat) Engels. Degene die dat niet doen spreken hoogstwaarschijnlijk alleen Russisch.
- fietsen over het strand van Jurmala (ong. 20km goed te fietsen wit zand)
- curonian spit van Klaipeda naar Nida (fietspad) tot Nida daarna kan je nog 2 kilometer door fietsen tot de Russische grens. (Je bent pas halverwege de Curonian Spit + Kaliningrad is niet zo ver meer)
- indiginous villages rondom Kolka
- gravel fiets (dikke banden) - Veel wegen (vooral Letland en Litouwen) zijn niet al te best. Daarnaast is behalve de hoofdweg en straten in steden en dorpen niet veel verhard.
- camping Melnsils, mooi gelegen aan de zee en goed voedsel
https://www.melnsils.lv/?lang=en

thominator_cycling
Forum-lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 24 okt 2018 19:51

thominator_cycling 10 apr 2021 12:48

Gaaf plan! De afstanden die je wil rijden klinken wel haalbaar, al zou ik inderdaad wel iets berijden met dikke banden, puur voor het comfort. Test vooral ook je spullen uit. Je zou bijvoorbeeld, als Belg, naar Gileppe kunnen fietsen. Daar heb je twee bivakplaatsen bij elkaar in de buurt. Wellicht veel hoogtemeters en iets langere afstanden (misschien fietsen vanaf het station Leuven?), maar je kunt op zo'n trip eigenlijk al heel veel testen. Bijvoorbeeld of je echt 12 kg aan bagage mee gaat nemen of dat je het met minder kan. Als het slecht weer is, gewoon alsnog gaan. Dan weet je ook weer hoe dat gaat.
Zelf had ik voor mijn eerste bikepacking trip veel aan onderstaande links. Voor eten:
https://www.apidura.com/journal/kerbsid ... kepacking/
Voor meer algemene tips:
https://bikepacking.com/

Heel veel succes in ieder geval :)
IG: _superver

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 10 apr 2021 18:29

Klinkt als een goed en haalbaar plan. Maak voor de zekerheid een soort Plan B met de belangrijkste spoorlijnen die kunt gebruiken als jullie het niet meer zien zitten of je fiets in tien stukken breekt

Plaats reactie