Alles over vakanties op én met de fiets

Frankrijk - welke regio beginnend fietser

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 24 mar 2021 22:12

Enzzo schreef: 24 mar 2021 21:49 Ardeche is een hel in de zomer! Druk, drukkend warm en af en toe helse onweersbuien. Smalle wegen met veel verkeer en als je het rivierdal uit wilt om op de hoogvlakte te komen klim je, je ongans en beland je op een eindeloos saai plateau.
Ardèche rond Vallon Pont d'Arc is inderdaad erg druk, maar om het nou de hel te noemen.. Ik vind zelf rustiger ook prettiger, maar dat is heel persoonlijk.
Het kan behoorlijk warm zijn inderdaad. Voor de één een zegen, voor de ander een vloek. Als je 's ochtends vroeg vertrekt om te fietsen is er weinig aan de hand. Dan kun je de rest van de dag in de rivier of de schaduw liggen.

Als je van Vallon naar het westen rijdt zit je na een klein uur op de fiets in de Cevennen, waar het heel rustig is. Kleine en grote beklimmingen (Col de Meyrand!) en prachtige uitzichten. Voor de afwisseling moet je inderdaad niet vanaf Vallon naar het noordoosten, want dan kom je op het niet al te afwisselende Plateau de Gras.

Gebruikersavatar
tinoh
Forum-lid
Berichten: 571
Lid geworden op: 13 mei 2011 10:48

Gebruikersavatar tinoh 25 mar 2021 09:26

Ik ben in de Ardèche nog nooit in het hoogseizoen geweest, juni en september. Dan is het prima te doen zowel qua drukte als warmte. Het ligt er ook aan wat TS wil. Ik lees dat hij s ochtends even een rondje wil fietsen. Daar is de Ardèche prima voor geschikt. Vanuit Ruoms kun je hele leuke rondjes van 1-3 uur fietsen.
Trek Domane 4.3 2013
Trek Domane SL 6 pro 2017

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 25 mar 2021 10:47

Eens, de Ardeche is druk, en warm. Maar ik heb er ook hoogseizoen gezeten en als je 's morgens een rondje doet, kan dat prima. Hel is imho echt overdreven.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7825
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 25 mar 2021 23:42

Hel refereert aan warmte en massatoerisme icm smalle wegen. Iets buiten de toeristische regio’s is het best goed te doen maar aangezien de ts niet heel bekend is met Frankrijk lijkt het me goed om te vermelden....
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 26 mar 2021 11:16

Enzzo schreef: 25 mar 2021 23:42 Hel refereert aan warmte en massatoerisme icm smalle wegen. Iets buiten de toeristische regio’s is het best goed te doen maar aangezien de ts niet heel bekend is met Frankrijk lijkt het me goed om te vermelden....
Het is goed om het te vermelden, maar je begint gelijk te roepen dat het 'de hel' is. Een beetje meer nuance is wel op zijn plaats lijkt me.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7825
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 28 mar 2021 09:59

De Ikea noemen we hier thuis ook de hel. De hel van het noorden vind ik een prachtige koers.

Soms gebruik je woorden dus in overdrachtelijke zin....
Do or don’t, there is no try

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 29 mar 2021 08:48

@ts, nogmaals, de Ardeche is prachtig, best wel druk maar als je 's morgens om 7 uur 2 uurtjes gaat trappen, is er niks aan de hand. De gemiddelde toerist ligt dan op 2 oren. En 's middags wordt het inderdaad druk, maar ik begreep dat jij en je vrouw dat ook wel leuk vinden. Ik ook trouwens. Overigens is na 25 jaar Frankrijk-vakanties die mijn ervaring met iedere streek in Frankrijk, In de ochtend vroeg fietsen nooit een probleem, en je mijdt ook nog eens de warmte.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

sanger
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 08 mei 2020 16:23

sanger 02 apr 2021 13:52

Mooie nieuwe toevoegingen!

De situatie in Frankrijk is inmiddels wel wat veranderd, weer in een strnge lockdown volgens mij... Dus hopen dat het deze zomer uberhaupt kan...

Ik ga naar de suggesties kijken :)

Wel nog een bonusvraag... Waar laten jullie de fiets tijdens het kamperen? Neem je die in de nacht mee de caravan/tent in? Regel je op de camping een ruimte die afsluitbaar is? In de voortent?
#willeniskunnen, de podcast van en voor talentbeperkte athleten!
Check willeniskunnen.cc!

marsman
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 02 apr 2021 15:29

Dat is wel een punt van aandacht. Ik heb het nog nog maar 1 keer aangedurfd om mijn dure racer naar de toeristische streken in Frankrijk mee te nemen. Meestal zet ik toch maar weer mijn goedkopere mtb op de sleurhut.

Veel campings die op het fietsen gericht zijn (veelal in de Alpen), hebben wel vaak een bewaakte stalling. Maar bewaakt is vaak een understatement.

Het is toch wel tobben om je fiets met een campeeruitrusting veilig te stallen. Ik heb het afgelopen jaar voor het eerst gedaan, racer op de caravan mee naar de Dordogne. Als we op pad gingen, zette ik mijn fiets in de caravan. Die luxe heb je met een tent of vouwwagen niet.

Onderweg zit ik ook nooit rustig in een restaurant met de fiets op de fietsendrager. Ik leg er wel een slot om, maar kan dan net niet beide wielen vastzetten.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 02 apr 2021 15:43

marsman schreef: 02 apr 2021 15:29 ...

Onderweg zit ik ook nooit rustig in een restaurant met de fiets op de fietsendrager. Ik leg er wel een slot om, maar kan dan net niet beide wielen vastzetten.
maar tijdens een restaurantbezoek kun je die wielen toch met een simpel kabelslotje 'vastzetten'? Dat lijkt me het minst grote probleem.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 02 apr 2021 21:51

En anders een 3m lange bootstaalkabel met een scooterslot en dan ergens aan vast.

Plaats reactie