Alles over vakanties op én met de fiets

Frankrijk - welke regio beginnend fietser

sanger
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 08 mei 2020 16:23

sanger 19 mar 2021 18:32

Komende zomer gaan we mogelijkerwijs allemaal weer lekker op vakantie :D :D :D

Nu heb ik van de zomer 2x 2 weken gepland staan, waarvan 2 weken alleen ik en de vrouw. We hebben een caravan die we kunnen gebruiken en we zoeken dus eigenlijk een leuk plekje... Ongebruikelijk daar we normaal altijd iets zoeken waar de kinderen ook meegaan.

Nu wil ik de fiets meenemen, en bv. op de vroege ochtend een lekker tochtje doen voordat mijn vrouw haar dag begint (ze is een uitslaper ;) ). Ik ben geen heel ervaren fietser, heb sinds vorige zomer een knappe fiets en ben pas een maandje aan het opbouwen (na een blessure). Ik zoek dus een omgeving die geschikt is voor een wat meer beginnende fietser die wel wil afzien.

Overige eisen zijn er ook:
  • Er moet genoeg te doen zijn in de omgeving, voor ons samen. Houden van cultuur maar ook avontuur.
  • Er moet ook hard gelopen kunnen worden in de omgeving.
  • Zwemmen in een knap wedstrijdbad of mooi open water (meer of zee).
  • Niet al te rustige camping, we houden wel van wat reuring en mensen om ons heen.
  • Liefst ook een mogelijkheid tot goed stallen van fietsen (e-bike van vrouw gaat ook mee).
Iemand hier die suggesties weet voor een mooie streek of camping?
#willeniskunnen, de podcast van en voor talentbeperkte athleten!
Check willeniskunnen.cc!

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 19 mar 2021 20:07

lac de vassivière/pays de mille vaches, lichte hellingen, niet druk.

Gebruikersavatar
edwin01
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

Gebruikersavatar edwin01 22 mar 2021 11:19

Dordogne, de omgeving van Souillac/Sarlat. Ik heb een paar jaar geleden twee weken met Cycletours in deze omgeving gefietst omdat mijn reisje naar Carcassonne gecancelled werd en dit de enige optie was. Ik dacht dat het suf zou worden, maar ik heb me uitstekend vermaakt. Mooi heuvelachtig, een paar kuitenbijters, schitterende streek ook....

marsman
Forum-lid
Berichten: 2337
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 22 mar 2021 12:22

Ik kan de regio van Sarlat ook zeker aandragen, alhoewel het rond en in Sarlat heel druk en toeristisch is. Je kunt langs de rivier nagenoeg vlak rijden, maar daaromheen is het af en toe wel stevig klimmen. Le Capeyrou is als camping een aanrader. Goed gerunde camping met goed zwembad, lekker centraal in de Dordogne.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
Dritty
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 03 feb 2020 19:48

Gebruikersavatar Dritty 22 mar 2021 12:58

Het gebied rondom het meer van Annecy. Mooie omgeving waar je prima kan fietsen, hardlopen en zwemmen. Genoeg goede campings om uit te kiezen.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 22 mar 2021 13:52

Normandië. Max 300 meter hoog en alleen golvende wegen

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 22 mar 2021 15:35

Dritty schreef: 22 mar 2021 12:58 Het gebied rondom het meer van Annecy. Mooie omgeving waar je prima kan fietsen, hardlopen en zwemmen. Genoeg goede campings om uit te kiezen.
Schoot mij ook te binnen. Voldoet ook aan je overige (niet-) fietswensen (ik vond het er persoonlijk te toeristisch/massaal moet ik toegeven). Voordeel van deze regio is dat er ook meer uitdagende klimmen zijn, mocht het fietsen in de bergen je makkelijk afgaan.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 22 mar 2021 15:48

Annecy zeker een perfecte optie - je houdt van drukte dus dat komt mooi uit :D

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 22 mar 2021 17:15

Ah ... Annecy ... wij hadden vorig jaar al een camping geboekt ten zuiden van het meer. Maar ... door het trage tempo van inenten ziet het er niet uit dat we voor eind mei aan de beurt zijn. Daarom ook voor dit jaar maar weer geannuleerd. Het blijft wel op ons lijstje staan.

Ik had al een GPX gevonden van een tocht om het meer heen (met de klok mee). Qua afstand leek me dat wel te doen voor een niet-pro van iets meer dan 100kg. Het enige waar ik me wat zorgen over maak ik de oostkant ter hoogte van Les Granges. Kan iemand mij bevestigen dat dat inderdaad wel te doen is?

En ... als je niet je eigen fiets meeneemt, Is er iemand die ervaring heeft met het huren van fietsen rond het meer?
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 22 mar 2021 19:01

Het meer rond krijg je nergens zware klimmen voor de kiezen, maar er is zoveel mooiers daar....
Toen ik daar was , was ik 61 en ook geen pro, maar wel alle grotere klimmen gedaan in de regio.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

hopjes
Forum-lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 22 mar 2021 20:18

Annecy is echt prima te doen. Grotendeels ook fietspaden ipv op de weg (wel veel hekjes).
En mocht je eens wat willen proberen qua klim, col de lechaux is echt een leuke beginners klim. Rondje faverges - col de marais - thones - bluffy is ook goed te doen. En col de forclaz vanaf les granges is leuk om eens te proberen, de laatste 2-3 km is wel pittig/10% maar dan word je ook beloond met schitterend uitzicht bovenop en een goed restaurant...

meuk
Forum-lid
Berichten: 1099
Lid geworden op: 06 sep 2010 14:58

meuk 22 mar 2021 20:35

Annecy is idd zeer toegankelijk. Rond het meer veel vlak met af en toe een stukje stijgen en dalen. En rond het meer genoeg variatie in stijgingspercentage de bergen in.

Plaats reactie