Alles over vakanties op én met de fiets

Frankrijk - welke regio beginnend fietser

meuk
Forum-lid
Berichten: 1099
Lid geworden op: 06 sep 2010 14:58

meuk 22 mar 2021 21:01

Trouwens ook aantal keer in Provence/Vaucluse gezeten (Tulette, L'Isle Sur la Sorgue, Sahune). Schitterende omgeving, fantastisch weer, vlak te fietsen, maar ook leuke klimmen.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 22 mar 2021 21:09

Sahune, inderdaad een prachtige omgeving met leuke klimmen, en ook nog eea te beleven. +1

Overigens ook Bidart, zw-frankrijk, mooie streek, klimmen die goed te doen zijn en uitstapjes per fiets naar spanje.

Als je echt makkelijk wilt (hollands vlak met veel wind) moet je Les Landes doen, leuke streek, qua fietsen makkelijk (maar wel saai om te fietsen).

Ook leuk: Cevennen, Mont Aigoual. Verrassend mooie streek, wel wat weeronzeker.

Ook leuk: St Remy de Provence, Alpilles. Goed te doen qua klimmen, leuk stadje, ook de omgeving is erg leuk, van Gogh, Romeinse spullenboel.

Ook leuk....er is zoveel leuks in frankrijk.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

sanger
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 08 mei 2020 16:23

sanger 23 mar 2021 12:36

Genoeg opties dus! Thanks allen voor de suggesties :) We gaan er eens induiken, obv de posts hier staat het meer van Annecy wel bovenaan het lijstje :)
#willeniskunnen, de podcast van en voor talentbeperkte athleten!
Check willeniskunnen.cc!

sanger
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 08 mei 2020 16:23

sanger 23 mar 2021 12:38

53x11 schreef: 22 mar 2021 15:35
Dritty schreef: 22 mar 2021 12:58 Het gebied rondom het meer van Annecy. Mooie omgeving waar je prima kan fietsen, hardlopen en zwemmen. Genoeg goede campings om uit te kiezen.
Voordeel van deze regio is dat er ook meer uitdagende klimmen zijn, mocht het fietsen in de bergen je makkelijk afgaan.
Denk dat echt klimmen eerder tegen gaat vallen, gezien de 92 kg die mee naar boven moet :') Maar dat is dan ook wel weer meteen de uitdaging natuurlijk. Thanks :)
#willeniskunnen, de podcast van en voor talentbeperkte athleten!
Check willeniskunnen.cc!

Gebruikersavatar
Se7en
Forum-lid
Berichten: 633
Lid geworden op: 10 jun 2020 20:19
Locatie: Kop van Drenthe

Gebruikersavatar Se7en 23 mar 2021 12:52

Mijn eerste keer fietsen in Frankrijk was ook in/rond Annecy. Rondje meer is prima te doen. De Montée du Semnoz vond ik ook prima te doen. De klim begint in de stad zelf vlak na de rotonde en dan heb je het stijlste stuk direct gehad.
Col des Contrebandiers zit er ook nog, klein klimmetje met paar pittige stukjes er in. Loopt alleen wel dood voor fietsers dus je moet dezelfde weg terug.
Cannondale CAAD10 | FSA PowerBox
Cannondale Trail SL3
Orbea Terra H30

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 23 mar 2021 14:08

Se7en schreef: 23 mar 2021 12:52 Mijn eerste keer fietsen in Frankrijk was ook in/rond Annecy. Rondje meer is prima te doen. De Montée du Semnoz vond ik ook prima te doen. De klim begint in de stad zelf vlak na de rotonde en dan heb je het stijlste stuk direct gehad.
Col des Contrebandiers zit er ook nog, klein klimmetje met paar pittige stukjes er in. Loopt alleen wel dood voor fietsers dus je moet dezelfde weg terug.
Ha, iedereen ervaart het op een andere manier. Ik vond de Semnoz een gigantische rotklim. Geen moment kwam ik er in een ritme. Ik had het idee dat je 'glooiend' omhoog reedt. Waarschijnlijk had ik die dag gewoon een off day want de overige dagen hebben ik in de omgeving van het meer veel beklimmingen gedaan met juist veel plezier.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
Se7en
Forum-lid
Berichten: 633
Lid geworden op: 10 jun 2020 20:19
Locatie: Kop van Drenthe

Gebruikersavatar Se7en 23 mar 2021 14:17

Het nadeel is wellicht dat je halverwege (bij de camping?) een stuk hebt waar het vlak is of zelfs afloopt. Daarna moet je inderdaad weer even je ritme herpakken.
Cannondale CAAD10 | FSA PowerBox
Cannondale Trail SL3
Orbea Terra H30

Gebruikersavatar
tinoh
Forum-lid
Berichten: 571
Lid geworden op: 13 mei 2011 10:48

Gebruikersavatar tinoh 23 mar 2021 14:32

Gezien je wensen zou je ook eens kunnen kijken naar de zuidelijke deel van de Ardèche. In de buurt van Ruoms zijn genoeg campings waar wat te doen is. Qua fietsen kun je mooie rondjes fietsen vanaf de camping. Vlak of glooiend. Als je eens een wat langere klim wil doen zijn die ook wel in de buurt te vinden. Col de meyrand of col du mas de l’ayre.

Hiken, kanovaren, mtb huren, genoeg avontuurlijks te doen. Leuke dorpjes in de buurt en grotere steden ook nog wel op rij afstand. Zwemmen op de camping of in de Ardèche.
Trek Domane 4.3 2013
Trek Domane SL 6 pro 2017

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5809
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 23 mar 2021 21:36

8x geweest of zo aan de zuidkant van het meer van Annecy - prima fietsen daar met een fietspad vanaf Annecy tot aan Albertville. Veel leuke klimmen in de buurt van heel erg fijn lichtlopend tot zwaar en slopend.

https://www.cycling-challenge.com/3-col ... nd-aravis/
https://www.cycling-challenge.com/lake- ... a-forclaz/
https://www.cycling-challenge.com/cret- ... -eustache/
https://www.cycling-challenge.com/col-d ... and-above/
https://www.cycling-challenge.com/col-d ... bike-path/


Ook de grotere collen zijn goed te doen vanaf Annecy. Max een uurtje met de auto voor de mooiste en grootste :

Madeleine - Cormet de Roselend via col du Pré - Col de la Colombiere - enz. enz.

https://www.cycling-challenge.com/corme ... -du-pre-2/
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 24 mar 2021 08:11

In Annecy kan het weer wel wat onbestendig zijn toch? Is wellicht ook een factor voor TS. Ardeche is een stuk zekerder wat betreft.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5809
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 24 mar 2021 17:50

rikkert schreef: 24 mar 2021 08:11 In Annecy kan het weer wel wat onbestendig zijn toch? Is wellicht ook een factor voor TS. Ardeche is een stuk zekerder wat betreft.
Afgelopen 8 jaar - alleen 2014 slecht met 10 regenachtige dagen van de 21. Toen was het ook wat kouder, maar in heel het deel ten Zuiden van Parijs was het toen niet veel. Voor de rest elke zomer prima weer met temperaturen van 25 to 38 graden Celsius. Af en toe een bui maar meestal 's nachts en van korte duur.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 24 mar 2021 21:49

Ardeche is een hel in de zomer! Druk, drukkend warm en af en toe helse onweersbuien. Smalle wegen met veel verkeer en als je het rivierdal uit wilt om op de hoogvlakte te komen klim je, je ongans en beland je op een eindeloos saai plateau.
Do or don’t, there is no try

Plaats reactie