Alles over vakanties op én met de fiets

Fietsen over de grens tijdens corona

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 17 mar 2021 15:03

Cyclopetje schreef: 17 mar 2021 14:48 of rondje Ijsselmeer etc.
Dat lukte zelfs voor covid al niet...... :winkthumb:
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 17 mar 2021 15:27

Het mag niet maar sommigen doen het wel.
Je mag geen 150 km/u rijden in Nederland noch België en toch doen sommigen dat.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 17 mar 2021 16:03

fietsvriend schreef: 17 mar 2021 14:51 Uit een verhaal van de Limburger van vorige maand:
Het ministerie van Binnenlandse Zaken komt daar nu op terug: „Wandelaars, lopers of fietsers uit de grensregio die tijdens hun tocht in het grensgebied de grens zouden oversteken voor een stukje van hun tocht, zullen door de politiediensten niet worden geviseerd”, meldt een woordvoerder. „We blijven menselijk en gaan geen heksenjacht organiseren op wandelaars, lopers of fietsers.”

Je mag dus gewoon de grens over op de fiets.
Die conclusie is dus onjuist. Het mag niet, maar men zal je niet snel aanhouden dan wel verbaliseren, Dat is iets heel anders als dat het mag, Ofwel het wordt gedoogd, maar dat is iets anders dan dat het mag.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 17 mar 2021 16:27

@I-mac en @ophetkantje, vechten jullie het even uit?😏
Je hebt in mijn ogen niets aan wat "een diender" zegt. Ik mocht van de buurman (gendarme) ook fietsen, zijn collega was het daar totaal niet mee eens. Dat bleek bij mijn aanhouding.
@cyclopetje, ik denk niet dat het uiteindelijk echt uitmaakt of je in Nederland een ongeluk krijgt of in België.

Gebruikersavatar
martinbo
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 feb 2007 21:10
Locatie: Puth

Gebruikersavatar martinbo 17 mar 2021 16:31

i-mac schreef: 17 mar 2021 14:57
fietsvriend schreef: 17 mar 2021 14:51 Je mag dus gewoon de grens over op de fiets.
Niet juist ...

https://www.baarle-hertog.be/mag-ik-van ... n-wandelen
Er staat: "Dit zijn niet-essentiële verplaatsingen, het verbod geldt voor zowel wie met de auto als met het vliegtuig, de boot, de trein of de bus reist."
Blijkbaar bestaan fietsende of lopende reizigers niet of het geldt niet voor hen?
Er staat ook ergens dat je niet naar Nederland mag reizen "om te fietsen", maar er staat niet dat je NL niet in mag fietsen.

Als ik mij even onder de 17 miljoen virologen schaar (of moet ik de Belgen meetellen?): de kans van besmetting heen of weer als ik op de fiets zit, met gesloten horeca, dezelfde dag weer terugkom is 0,0.

Ik verbaas me hier in Zuid-Limburg over het grote aantal Belgische en Duitse auto's op de parkeerplaatsen van supermarkten; hebben ze die daar niet? Daar is de besmettingskans niet gelijk aan nul (maar nog steeds klein denk ik).

Als ik op mijn tochten al dan niet 'toevallig' Be of D toucheer voel ik volkomen niet schuldig noch onveilig ten aanzien van anderen of mezelf. En uiteraard geen enkele vorm van controle tegengekomen; wel kreeg ik onlangs in D een SMS'je (Big brother is watching you) over quarantaineregels etc.

Maar voorlopig is het toch k*tweer...

[edit:typo]

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2098
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 17 mar 2021 17:05

Douglas schreef: 17 mar 2021 10:52 België is niet verboden maar het wordt geadviseerd om het niet te doen. Ik woon redelijk dicht bij de grens en kwam er vaak. Maar nu even niet. Er is in NL ook genoeg te fietsen.
Dat klopt niet helemaal. België heeft de grenzen niet gesloten voor noodzakelijk verkeerd. Je moet dan een zogenaamde "Verklaring op eer" invullen waar je de reden van bezoek moet aangeven, werk, medische redenen, doorreis etc. Sportieve/recreatie doelen staan daar niet bij. Kijk maar eens hier. In principe is het verboden en kun je een boete krijgen als je fietsend/sportend in België betrapt wordt. Óf er een grote pakkans is, weet geen mens. In Wallonië zou ik mij persoonlijk niet wagen, zelfs als solist niet. Stukje Vlaanderen meepakken op een route, mits rustig qua verkeer, zou ik nog wel durven maar echt tochten door België maken ga ik nu ook niet aan beginnen.

En ja, er wórden boetes uitgedeeld: https://www.1limburg.nl/maastrichtenare ... xt=default
Dogma F

i-mac

i-mac 17 mar 2021 17:26

Jans schreef: 17 mar 2021 16:27 @I-mac en @ophetkantje, vechten jullie het even uit?😏
Uitvechten?

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 17 mar 2021 17:56

Jij zegt dat het niet mag (wat volgens de letter der wet ook klopt) @ophetkantje zegt dat een agent gezegd heeft dat het wel mag. Maar je begreep me denk ik wel? ;)

slugbait
Forum-lid
Berichten: 925
Lid geworden op: 19 apr 2016 08:46
Locatie: Groningen

slugbait 17 mar 2021 18:28

martinbo schreef: 17 mar 2021 16:31 Ik verbaas me hier in Zuid-Limburg over het grote aantal Belgische en Duitse auto's op de parkeerplaatsen van supermarkten; hebben ze die daar niet? Daar is de besmettingskans niet gelijk aan nul (maar nog steeds klein denk ik).
Een Duits of Belgisch kenteken betekent niet dat de eigenaar van de auto in Duitsland of België woont. Hier in Groningen-Stad zie ik ook veel Duitse kentekens, maar dat zijn vaak Duitsers die hier wonen en een auto hebben die nog in Duitsland geregistreerd is.

On-topic: De wet hoeft natuurlijk niet altijd heel strikt te worden geïnterpreteerd. Even een stukje de grens over met de fiets is geen probleem (doe ik zelf ook, de leukste route van Nieuweschans naar Nieuwe Statenzijl loopt toevallig aan de "verkeerde" kant van de grens, bv.). Maar diep Duitsland in gaan en bij elke bakkerij stoppen voor Kaffee und Kuchen (um mit zu nehmen), dat zou ik niet doen.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 17 mar 2021 18:40

Hier in België is er 0,0 controle, daar moet je het dus niet voor laten (tenzij je huid gekleurd is, vorige hier zelf in de straat meegemaakt, te triest voor woorden)

Ik doe mijn ritje naar de Oesterdam of Terneuzen nog gewoon als ik daar zin in heb.
Afbeelding

joopi
Forum-lid
Berichten: 595
Lid geworden op: 21 jul 2008 17:33
Locatie: 020

joopi 17 mar 2021 18:54

Laatste weekend van februari een ritje gemaakt vanuit Zuid-Limbrug naar Pepinster heen en weer. Geen enkel probleem gehad en ik zie ook op Strava legio ritjes van Zuid-Limbo's de Ardennen in. Strikt formeel mag het als je binnen 24 uur weer het land uit bent en onderweg niet stopt (je mag met je auto ook Belgie door als je op doorreis bent naar Frankrijk). Maar met je auto met NL kenteken Belgie inrijden en ergens parkeren om te gaan wandelen of fietsen gaat je vrijwel zeker een dikke bekeuring opleveren.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 17 mar 2021 19:13

Naar Belgie mag, maar een ingevuld formulier is nodig. Je moet Belgie in 48 uur weer verlaten hebben. Terug of verder. Vriend (fietst al >30 jaar op een oud kreng door Europe), was 3 weken geleden hier (Geleen) en is nu in Bretagne. Geen problemen.

Plaats reactie