Alles over vakanties op én met de fiets

Noord-west Spanje: tips gevraagd

pino
Forum-lid
Berichten: 3286
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 13 mar 2021 21:18

We zijn optimistisch en hopen dit jaar een ruime week naar Noord-west Spanje te kunnen. Hebben jullie nog toproutes en/of beklimmingen voor ons? Dat we terugkomen en niet gaan horen “ daar had je moeten zijn”. Leuk fietsen is voor ons 2-5 uur rijden met hoogtemeters en koffie en lunchpauze. Het idee is om racefietsen met stevige banden mee te nemen. Angliru en Lagos de Covadonga staan met potlood opgeschreven.
Bij voorbaat dank!
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 13 mar 2021 23:58

Tip: steek je licht op bij het wereldfietserforum.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 16 mar 2021 10:20

Moer er bij de koffie en lunchpauze al dan niet appeltaart?
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 16 mar 2021 11:11

Ik heb afgelopen zomer een stukje van die regio mogen zien. Met Noord west Spanje denk ik aan de regio rond Santiago de Compostela, maar ik vermoed dat jij meer kijkt naar de Picos de Europa.

Rond Compostela en Ourense moet je denken aan heuvellandschap (geen meter is vlak) met bos en landbouw. Zowel op de weg als onverhard zijn er legio mogelijkheden om rondjes te maken.

De Picos is een ander verhaal: in mijn ogen het mooiste berggebied van Europa. Rondjes maken op de weg is lastig (grote afstanden vanwege het ontbreken van geasfalteerde wegen) en zwaar vanwege hoogteverschillen wanneer je onverhard je ding doet. De klim naar de Puerto de San Glorio vanuit Potes is schitterend (bij elkaar 50km heen en terug) en uit te breiden met op en neer naar vanuit Potes naar el Teleferico.
Met de kabelbaan omhoog om te wandelen is ook een aanrader. Als je je ogen goed openhoudt ga je gemzen zien (wij telden er 40 op een tocht) en gieren. Mazzelaars zien zelfs wolven.

Ik heb nog wel een leuk adres voor je in Pido.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1134
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 16 mar 2021 11:18

Keezx schreef: 16 mar 2021 10:20 Moer er bij de koffie en lunchpauze al dan niet appeltaart?
Ik heb voor mijn werk wel eens 2 weken in noord-west Spanje verbleven. Helaas in de tijd voordat ik de fiets ontdekt had.

Maar genoeg barretjes en terrasjes gezien daar, dus koffie genoeg. En evt. neem je maar tapas ipv. appeltaart.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Bart_uut_Gr
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 sep 2011 19:48

Bart_uut_Gr 16 mar 2021 21:42

Ik heb in 2018 drie maanden in Oviedo gewerkt en heb vanuit die plaats veel gefietst. Ik denk dat ik de doodlopende klim (een loper) naar de Puerto de la Cubilla de mooiste vond. De noordkant van de Puerto de la Ventana is ook erg de moeite waard. Verder is de klim vanuit Langreo naar de Alto de la Mozqueta de moeite waard, doordat je dwars door oude mijndorpjes rijdt. Aan de kust ten noordwesten van Oviedo ligt het bijzondere vissersplaatsje Cudillero. Verder moet je als je in Oviedo bent eigenlijk de "huisberg" beklimmen, de Alto del Naranco. Bart Voskamp won daar ooit een Vuelta-rit en bovenop staat een gedenkteken voor lokale held José-Manuel Fuente ("El Tarangu"), die twee keer de Vuelta won en vier keer achter elkaar het bergklassement van de Giro.

Verder naar het westen vond ik de Puerto del Connio erg de moeite waard. Er komt daar geen kip. Elke Asturische fietser wil een keer bovenop de heiligdom van Acebo zijn geweest, een stevige klim vanuit Cangas de Onis. Tenslotte twee aanraders uit thet stukje van Galicië waar ik ben geweest. De Puerto de Ancares: slecht wegdek, maar absolute stilte in de woestenij en aan de noordkust het prachtige Playa de As Catedras, met bijzondere rotsformaties.

pino
Forum-lid
Berichten: 3286
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 16 mar 2021 22:37

Leuke tips al, dank! Ziet er niet naar uit dat we daar pelotons met Hollanders tegen gaan komen, en dat is prima.
Op de terrasjes zal het zeker geen crisis zijn, bladerdeegtaartjes en meringues gaan bij mij boven die eeuwige appeltaart.
De winst van Bart Voskamp was ik zeker niet vergeten, en is ook een inspiratiebron.
In Huesca ligt ook één van de Puertos de Pino en daar wil natuurlijk ook heen.
Wat is er in Pido (wij zijn met een campertje)?
Niet zijken maar reiden !

Bart_uut_Gr
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 sep 2011 19:48

Bart_uut_Gr 16 mar 2021 23:04

Als je eerst nog in de Pyreneeën bent zou ik op weg naar het noordwesten ook nog een tochtje ten zuidoosten van Santander (in Cantabrië) plannen. Puerto de Sia en Puerto del Ason zijn erg mooi.

Overigens hebben de bergen van Asturias niet voor niets die unieke felgroene kleur... Als het een tijdlang slecht weer zou zijn kun je overwegen net aan de andere kant van de bergen in Castilla-Leon te gaan fietsen. Daar is het in de zomer bijna altijd zonnig. De stukken rond Collado de Valdeteja en het tunneltje van Aralla (ten zuiden van de Pajares, dat is een vrij drukke weg, maar te doen) hebben iets magisch. Je hebt er het idee door het decor van een Western-film te fietsen, met eens in de zoveel kilometer een slaperig dorpje.

Bart_uut_Gr
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 sep 2011 19:48

Bart_uut_Gr 16 mar 2021 23:19

Nog helemaal vergeten: Puerto de Somiedo (door het nationale park van Somiedo), ten zuidwesten van de zware San Lorenzo (die de laatste jaren vaak in de Vuelta was opgenomen). Erg mooi.

Plaats reactie