Alles over vakanties op én met de fiets

Inspiratie fietsvakantie gevraagd

Sloavink
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 jul 2017 18:12

Sloavink 01 feb 2021 15:44

Beste koersliefhebbers,

Komende juni willen wij met 6 vrienden een weekje ergens in europa gaan fietsen. Ons niveau is gemiddeld te noemen. Dat wil zeggen: er zitten jongens bij die relatief makkelijk een flinke col verteren, maar ook jongens die na een koersje van 60-70 en niet al teveel hoogtemeters wel klaar zijn.

We zijn ons nu aan het oriënteren en zijn dus eigenlijk op zoek naar een gebied dat alles in huis heeft zodat de fanatiekelingen flink hoogtemeters kunnen maken en de wat mindere goden ook lekker kunnen fietsen zonder dat ze flink wat hoogtemeters hoeven te maken. We gaan ons dus ook vaak opsplitsen,

Onze voorkeur ligt qua gevoel bij Bayern, Oostenrijk, Vogezen.

Nu leek het mij slim om in de buurt van een meer, denk bijvoorbeeld aan Gerardmer, een huis/appartement te boeken omdat je vanuit een meer vaak alle kanten op kunt.

Hebben jullie wellicht leuke opties die we eens zouden kunnen/moeten bekijken?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 01 feb 2021 17:19

Sloavink schreef: 01 feb 2021 15:44 maar ook jongens die na een koersje van 60-70 en niet al teveel hoogtemeters wel klaar zijn.
Dan ga je het als groep een stuk leuker hebben in een omgeving met klimmen van pakweg 200hm per stuk, dan in het hooggebergte. Dan kunnen ook de minder sterke fietsers mooie rondes met meerdere klimmen fietsen.

Ik vond de Morvan onverwacht mooi! En erg rustig.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

sge
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 okt 2010 16:01

sge 01 feb 2021 17:55

Ik zou het gewoon en lekker afgezaagd in de Provence rondom de Ventoux doen, goed aan te rijden, kans op mooi weer, veel varianten mogelijk voor de routes en als afsluiter met zijn allen de Ventoux op (evt twee of drie keer)

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 01 feb 2021 18:21

Gerardmer is niet een zo'n slechte optie. Ik heb daar ook nog ooit een weekje gezeten voor de Ballons Vosgiens cyclo, Vanuit het meer richtinh het westen zijn ook wat vlakkere routes mogelijk. En bootje varen op dat meer is ook super relaxed
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 01 feb 2021 18:31

Toen wij zoiets gedaan hebben, was de Moezelstreek echt perfect. mooie klimmetjes maar zeker niet lang. Zo is het boven nooit lang wachten.

Het Gardameer is ook super (Monte Baldo is echt super) maar misschien wat zwaar voor de minder getrainde mannen.
Dit is echt een prachtig mooie rit:
https://www.strava.com/activities/1147718040

Afbeelding
Afbeelding

Baselga
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 apr 2020 18:38

Baselga 01 feb 2021 19:42

Beste sloavink, je zit al helemaal goed. Alles wat er nog aan reactie komt is niks mooier of verder rijden. Lekker boeken dat weekje Gérardmer!

Camping du Chateau (NL eigenaar) heeft mooie appartementen.
I don't really want no 9.00 to 17.00
I want to ride my bike from 9.00 to 21.00

Sloavink
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 jul 2017 18:12

Sloavink 02 feb 2021 10:38

Bedankt voor de reacties! Gerardmer lijkt idd een mogelijkheid waarbij alles te vinden is wat we zoeken.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 02 feb 2021 11:28

+1 voor GM.
Lastige klimmen, mooie lopende klimmen, vlakkere routes; je hebt er echt van alles (ook kans op veel neerslag).
Wil je weerzeker, dan de regio Ventoux. Prachtige ritten in de omgeving, een rondje ROND de Ventoux is schitterend zonder extreem klimwerk, Gorges de la Nesque: deze regio is altijd een optie.
Less is bore

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 02 feb 2021 11:57

Ik zou ook zeker voor de Vogezen gaan.
Dingens als Moezel/Eiffel gebied ook erg mooi, maar daar heb je niet de echt lange klimmen (mochten de beteren dat toch graag zien), terwijl je dat in de Vogezen wel hebt.

Als je vaak gaat splitsen maakt het niet zo uit,
maar als je toch enigszins met elkaar wilt fietsen terwijl er niveauverschillen zijn. Dan vind ik juist hoge bergen leuker dan zoiets als Eiffel of de Ardennen. Wat je met de kortere en kleinere klimmen hebt is dat je er een dozijn van op een dag hebt oid. En je dus om de haverklap op elkaar staat te wachten of je de hele tijd het idee hebt dat je de rest van de groep op houdt.
Terwijl een goede lange klim, eindigd bovenop. Doe je er 1, 2 of 3 op een dag. Afspraak is klimmen op eigen tempo. Bovenop wachten, eventueel cola/koffie, etc. Zodat ook de laatste nog kans heeft om even bij te komen. In mijn beleving, zowel wanneer ik bij de betere was als bij de minderen, was dat leuker te doen dan de hele dag op en af rijden.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 02 feb 2021 12:08

Dat wel goed om je te realiseren: het is prachtig groen in de Vogezen. Dat komt niet door de droge lucht zeg maar.

En inderdaad met een groep vind ik lange klimmen lekkerder, de snellen kunnen dan zelfs nog besluiten de langzameren even op te halen....
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Roelants
Forum-lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 25 jul 2015 13:14

Roelants 02 feb 2021 12:55

MarkVeenstra schreef: 02 feb 2021 11:57 ITerwijl een goede lange klim, eindigd bovenop. Doe je er 1, 2 of 3 op een dag. Afspraak is klimmen op eigen tempo. Bovenop wachten, eventueel cola/koffie, etc. Zodat ook de laatste nog kans heeft om even bij te komen.
De beteren kunnen op de top natuurlijk ook omkeren/dalen en daarna samen met de mindere goden op een (voor hen) gezapig tempo opnieuw naar boven rijden.

Edit: Rikkert was me voor.
Laatst gewijzigd door Roelants op 02 feb 2021 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 02 feb 2021 13:08

Twee acco's boeken met 24-uurs annulering: Gerardmer (spreek uit: Zjuraar-mee) en Mt. Ventoux.

Afhankelijk van het weer naar één van beide.

Plaats reactie