Alles over vakanties op én met de fiets

Fietsen naar de Vogezen

sgtpepper1986
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 nov 2019 11:05

sgtpepper1986 11 jan 2021 19:59

Hallo,

Mn vriendin, haar broer en ik zijn van plan om dit jaar naar de Vogezen te fietsen.
We hebben eigenlijk geen ervaring met zulke tochten dus vraag ik me af hoe de ervaren mannen dit aanpakken qua uitstippelen van de route.

Vertrekken doen we in Kampenhout (BE), plaats van aankomst is Ventron, vlakbij La Bresse. Ik heb de route al eens ingegeven in routeyou.com maar deze geeft telkens een andere route naarmate ik race, recreatief of al dan niet met volgauto ingeef (logisch).

Het plan is dat we effectief met een volgauto zouden gaan. Gps hebben we ook.

Iemand tips of ervaring met deze route of een deel ervan?

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 11 jan 2021 20:13

Dat hangt er een beetje vanaf, meerdere wegen die naar Rome leiden. Korste route, mooiste route, veel of weinig hoogtemeters etc. Ik stippel dit soort tochten vaak uit langs een globaal parcours en zoek dan toertochten in die regio's om de mooiere wegen te vinden. Of zoek bepaalde beklimmingen die ik graag zou willen doen.

Bedoel je met volgauto dat deze ook echt achter jullie gaat rijden? Of heb je een auto die op een paar punten op jullie wacht?

sgtpepper1986
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 nov 2019 11:05

sgtpepper1986 11 jan 2021 20:37

De functie van de volgwagen is nog niet echt ingevuld :D. Het meest realistische lijkt me dat die niet constant achter ons kan rijden.

Hoogtemeters heb ik nog niet echt vergeleken maar is idd wel belangrijk. Ik zou wel voor de mooiste route willen gaan.

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 11 jan 2021 20:50

Hoeveel dagen wil je er over doen? Wat is realistisch qua afstand per dag denk je?

Gebruikersavatar
Goudhaantje
Forum-lid
Berichten: 204
Lid geworden op: 06 jan 2014 11:52

Gebruikersavatar Goudhaantje 11 jan 2021 20:51

Misschien ben ik wel heel ouderwets, maar ik vind voor dit soort tochten een Michelin kaart toch ook wel heel fijn. Met de groen gemarkeerde wegen heb je meteen de mooiste wegen te pakken.

sgtpepper1986
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 nov 2019 11:05

sgtpepper1986 11 jan 2021 21:36

Ik ben, naar het schijnt, ook in bepaalde dingen ouderwets dus geen probleem :lol: .

Alleen lijkt het mij lastig om die michelin route te volgen zonder om de paar kilometer naar de kaart te moeten grijpen. Aangezien we toch een gps hebben, lijkt me dit toch wat onhandig.

We plannen zo'n 100km per dag te rijden.

chris80
Forum-lid
Berichten: 1165
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 11 jan 2021 21:40

Misschien de route die je maakt op een "ouderwetse" michelin kaart overzetten op je GPS? kost wel wat werk natuurlijk. En dan een aantal plekken afspreken waar je de volgauto weer tegenkomt.

Althans, zo zou ik het doen :)

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 jan 2021 22:19

Goudhaantje schreef: 11 jan 2021 20:51 Misschien ben ik wel heel ouderwets, maar ik vind voor dit soort tochten een Michelin kaart toch ook wel heel fijn. Met de groen gemarkeerde wegen heb je meteen de mooiste wegen te pakken.
De moderne variant:
https://www.viamichelin.com/web/Maps?tid=city-1323792

Gecombineerd met OpenFietsMap moet je dan toch tot een mooie route kunnen komen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7966
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 11 jan 2021 22:25

Als je vanuit Kampenhout richting Luik afzakt kun je misschien de Maasroute volgen. Daar zijn gedetailleerde kaarten voor te vinden incl. overnachtingsplaatsen. Voordeel is dat je een redelijk vlak parcours volgt met mooie stukken langs de maas en langs jaagpaden van parallelle kanalen. Relatief vlak in de aanloop dus en als je dan eenmaal afslaat richting Vogezen kun je het serieuzere klimwerk aanvatten. Je pakt dan ten zuidwesten van Verdun de route langs de Moselle en dan bij Nancy over op de Meurthe om die te volgen tot je in de Vogezen aankomt.
De routes zijn her en der wel beschreven.
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3526
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 12 jan 2021 07:41

Ben ooit van Amsterdam naar Toulon gefietst. Route uitgezet op de michelin kaart en van plaats naar plaats gefietst. De plaatsen had ik op een lijstje gezet dus als je in de ene plaats was borden naar de volgende plaats volgen. Dat ging verrassend goed. En dat in de tijd dat er geen mobiele telefoons waren, laat staan een smartphone. Dus dat kan best. Maar ik zou nu idd een route tekenen op mijn computer en op mijn garmin laden.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 12 jan 2021 08:38

En dat werk va routes uitzoeken en in GPS zetten en eventueel wat overnachtingen erij vinden... 's onderdeel van de voorpret van je trip ;).
Ik zou beginnen met een globale route (Google maps bijv), kijken naar handige hulpmiddelen, zoals rivieren of kanalen volgen.
Dan eens kijken of er leuke klimmetje zijn die je wilt doen (col hunten oid), met climb by bike of quaeldich.de.
En dan een route maken in je favoriete programma. Ik pak strava vanwege de veloviewer plugin. Maar zou eigenlijk mijzelf willen aanleren om een ander pakket te gebruiken, strava routebuilder is niet de beste.
Bij die laatste stap heb ik wel vaak Google maps en openstreetmap ernaast open staan. Om wegdek of street view te checken. De online Michelin kaart is dan ook handig denk ik.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 12 jan 2021 09:04

Eerste taak is te bepalen wat voor route je wilt rijden. Heuvels, hoogtemeters, oeverpaden, groene weggetjes.
De rest is uitwerking en details. Maak een afspraak met de beezemwagen waar je deze treft. Ideaal is ontbijt, koffietijd, middageten, theetijd, borreltijd. Tussendoor hoeft de wagen niet steeds 10 meter achter je te rijden

Plaats reactie